Luftkuddebussar

Startat av Lulebjörnen, 16 juli 2011, 23:55:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebjörnen

Citerar här en liten notis från Norrbottens-Kuriren "kuriren för 50 år sedan"

"Luftkuddebussar prövas först på linjen Sundsvall-Luleå

Sveriges längsta busslinje, den 60 mil långa Norrlandskusten mellan Sundsvall och Luleå, kommer i dagarna att trafikeras av luftkuddebussar. Det är Biltrafik AB Bröderna Petterson, Sundsvall, som fått de fem första exemplaren av Scania-Vabis luftfjädrade landsvägsbussar. Fyra av dem skall sättas in på linjen Sundsvall-Härnösand-Örnsköldsvik medan den femte skall gå hela Norrlandskustens linje."

Finns det möjligen någon bild på nymodigheten "Luftkuddebussar?

Björn Forslund

CF:ar med luftfjädring bak?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 juli 2011, 00:02:35 AM
CF:ar med luftfjädring bak?

Jo, det måste det vara. Dels eftersom det var just sådana som kördes på Norrlandskusten och dels därför att de ibland fick heta just luftkuddebussar (på grund av sin fjädring) när de var nya.

Greger har säker någon bild på dem ur Erik Degermans samling att visa oss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2011, 08:51:17 AM

Greger har säker någon bild på dem ur Erik Degermans samling att visa oss.

Det har jag inte, däremot en tidigare visad bild ur egen samling:


Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 juli 2011, 16:10:58 PM
Det har jag inte, däremot en tidigare visad bild ur egen samling:


Ja, det duger förstås lika bra.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Hur var de målade? Norrlandkusten ägdes ju till stor del av Linjebuss, och CF- bussarna övergick sedan till LB

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 juli 2011, 18:08:41 PM
Hur var de målade? Norrlandkusten ägdes ju till stor del av Linjebuss, och CF- bussarna övergick sedan till LB

Vit överdel, grå nederdel, blå bård på mitten.
Däremot ägde Linjebuss inte större delen av trafikföreningen när CF:arna var nya.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 juli 2011, 18:32:30 PM
Vit överdel, grå nederdel, blå bård på mitten.
Däremot ägde Linjebuss inte större delen av trafikföreningen när CF:arna var nya.


Nej, jag antar att Linjebuss köpte in sig i ett senare skede? När var det?

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 juli 2011, 19:30:10 PM

Nej, jag antar att Linjebuss köpte in sig i ett senare skede? När var det?

Man var ju delägare redan från början, men ingen majoritetsägare. En större andel tillkom i o m köpet av det ovannämnda Biltrafik AB Br Petttersson som skedde 1967.

Lulebjörnen

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 juli 2011, 16:10:58 PM
Det har jag inte, däremot en tidigare visad bild ur egen samling:


Jaha, där dök den upp, Trevligt.  Endast en framdörr? Det måste ju varit en utfordring att åka med hela 60 mila-svängen i ett för dåtida förhållanden antagligen raskt tempo. Motordånet...Hettan inne i bussen en varm sommardag med fullt passagerarantal när Skuleskogen skulle besegras och motortempen började knalla iväg mot 100-110 grader  :o...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 18 juli 2011, 00:01:43 AM
Jaha, där dök den upp, Trevligt.  Endast en framdörr? Det måste ju varit en utfordring att åka med hela 60 mila-svängen i ett för dåtida förhållanden antagligen raskt tempo. Motordånet...Hettan inne i bussen en varm sommardag med fullt passagerarantal när Skuleskogen skulle besegras och motortempen började knalla iväg mot 100-110 grader  :o...


På CF-ar och BF-ar är det ju också ofta så att man måste ha värmen på även en varm sommardag för att motorn inte skall koka. Låter för vara dagars öron inte som en särskilt bekväm resa men det var nog ändå bland det bästa som erbjöds på den tiden i linjetrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2011, 08:29:30 AM
På CF-ar och BF-ar är det ju också ofta så att man måste ha värmen på även en varm sommardag för att motorn inte skall koka. Låter för vara dagars öron inte som en särskilt bekväm resa men det var nog ändå bland det bästa som erbjöds på den tiden i linjetrafik.


Det berodde på hur många blad man hade på kylfläkten. Med 10-bladig fläkt var det inga problem med motortemperaturen, men om man nöjde sig med t.ex, en fyrbladig fläkt blev det problem i långa, sega backar. En del sparade ju in på antalet fläktblad för att slippa de stora effektförluster som den 10-bladiga fläkten hade och detta straffade sig ibland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 juli 2011, 08:59:32 AM
Det berodde på hur många blad man hade på kylfläkten. Med 10-bladig fläkt var det inga problem med motortemperaturen, men om man nöjde sig med t.ex, en fyrbladig fläkt blev det problem i långa, sega backar. En del sparade ju in på antalet fläktblad för att slippa de stora effektförluster som den 10-bladiga fläkten hade och detta straffade sig ibland.

Tack för den förklaringen. Då får vi väl hoppas att Norrlandskusten hade den 10-bladiga fläkten. Fast om jag förstår dig rätt gick det saktare i backarna då.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2011, 09:05:38 AM
Tack för den förklaringen. Då får vi väl hoppas att Norrlandskusten hade den 10-bladiga fläkten. Fast om jag förstår dig rätt gick det saktare i backarna då.


Jo, den stora fläkten sög många hästkrafter och lät som en hötork när man låg på höga motorvarv. Då var det frestande att byta till en fläkt med färre blad.

Björn Forslund

Nu ska man inte tro att dessa långfärds-Cf var så obekväma. Troligen var ljudisoleringen av motorn bättre än vad som var standard i vanliga linjevagnar, och stolsinredningen var komfortablare. Luftfjädringen bak gjorde sitt också, det är relativt stor skillnad mot bladfjädring,  vilket jag märkte när vi körde med min CF som också har luftfjädring bak.