Huvudmeny

Cykelböter

Startat av 1896, 08 juni 2011, 21:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 18 juni 2011, 15:37:14 PM
****
OJ! Menar du att jag "var ute och cyklade" med mitt påstående  :o
Okej´rå. Jag känner ju dig som en sansad typ, och med den bakgrunden, vet du säkert bättre än mig.
Dock kan jag tänka mig, att alla inte har lika bra cyklar (läs bromsar) som du.

Läste också i Metro, om den fortcyklande (36 km/h) mannen i Vällingby. Det var bild på honom, och fortkörningen skulle ha ägt rum i augusti 2010.
Jag vidhåller min uppfattning att trafikreglerna måste gälla lika för alla.

HJP

Att trafikreglerna måste gälla lika för alla håller jag med om. Men att bli bötfälld för att ha kört 34 km/h på cykel vid en 30 km/h hastighetsbegränsning låter väldigt petigt av polisen. Det finns ju inga krav på att hastighetsmätare skall finnas på cyklar.

Vad det gäller bromsar så finns det cyklar med enbart bakhjulsbroms och de har ju en betydligt sämre bromsförmåga, men cyklar som används för motionscykling har alla bromsar på båda hjulen.


Så här kan man köra väldigt fort utan att det går för fort! Från min gröna ungdom. Det finns bussanknytning i bilden ockå, det gamla bussläpet till höger i bakgrunden plus att jag tävlade för Stockholms Spårvägar.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 juni 2011, 19:18:37 PM
Att trafikreglerna måste gälla lika för alla håller jag med om. Men att bli bötfälld för att ha kört 34 km/h på cykel vid en 30 km/h hastighetsbegränsning låter väldigt petigt av polisen. Det finns ju inga krav på att hastighetsmätare skall finnas på cyklar.

M v h
Ingwar
****
36 km/h var det, enligt Metro.
Petigt eller inte. Bötfäller man bilister för den överträdelsen, så måste man självklart bötfälla cyklister för samma överträdelse.
Cyklar behöver ingen hastighetsmätare, men får/kan ha. Finns det hjälpmedel för att hålla reda på hastigheten, men man inte använder sig av dem, så måste man hålla reda på den på annat sätt.
Jag anser att polisen gjorde rätt, så länge de följde reglerna, och det gjorde de.

HJP