Bussen vägrade stanna

Startat av Hagri, 24 maj 2011, 13:59:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

De tio eleverna och läraren Elisabeth Östlund tvingades vänta tre timmar i ösregnet på bussen. Busschauffören som först tvingat ut dem ur bussen vägrade sedan stanna vid hållplatsen

Men chauffören och bussföretaget har en annan version av händelsen.
- Vi körde med en extrabuss på förmiddagen eftersom Röd Express var försenad men då kontrollerade vi inte biljetterna, säger Peter Berg, platschef på Buss i Väst Trafik AB
- När gruppen skulle tillbaka hade varken elever eller lärare biljett. Läraren krävde att de skulle få åka med ändå men chauffören krävde betalning.
Läs mer på Göteborgs-Posten

Jonas

Bra gjort av företaget att backa upp föraren!

Annars känns det som det är betydligt vanligare att företagen ställer sig på passagerarens sida, även om föraren följt alla regler som finns...

Det brukar heta att föraren inte var "felxibel" etc.  :-\

Ersa

Beröm till tidningen som såg till att båda vinklar fanns med innan artikeln publicerades!
Sådan seriös journalistik börjar bli alltmer ovanlig numera.

danneh

Bra artikel, men tror inte vi skall dra några slutsatser om busschauffören gjorde rätt eller ej. Iom att ingen av va där och kan uttala mig om den artikeln. Bådas sidor ska man ju inte alltid lita på, passageraren kan ha överdrivit inom hur lugn hon var och busschauffören om hur hetsig hon va.
Men detta är min personliga åsikt.

Cero

Förstår inte problemet. Att man åkt gratis på ditresan hör väl inte till saken. Man betalar för den resa man gör och har man ingen biljett får man lösa en.

Nu är det ju inte så lätt att åka buss längre eftersom det inte går att lösa biljett ombord, men det fungerade ju uppenbarligen med SMS-biljett, så varför lät inte föraren gruppen lösa sådana? Har föraren rätt att neka någon att lösa SMS-biljett för fler än sig själv?

Att bli nekad att åka med om man inte vill lösa biljett är självklart. Däremot är det antagligen inte korrekt att låta bli att stanna nästa tur även om samma person står där och väntar. Hur ska föraren och/eller bussbolaget veta att den som står och väntar inte har eller vill lösa biljett den gången? Torde vara möjligt att få ersättning av Västtrafik på resegarantin i ett sådant läge (om nu Västtrafik har någon resegaranti).

Carl Eric

Nu så vet jag inte hur det fungerar hos Västtrafik men här i SL-land så står det klart och tydligt på alla större hållplatser att "biljett skall vara inköpt före resan påbörjas". Därför så tycker jag att bussförare gör helt rätt om de avisar en passagerare som inte har köpt biljett och som vet hur man gör.

Sedan om det är en resenär på linje 439 eller 639 med låg turtäthet som frågar hur man gör så är der naturligtvis en helt annan sak! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Otto

I slutet på artikeln står det att de inte fick använda kontokortsterminalen.
Om det är ett betalningssätt på bussen så ska det väl kunna användas.
Om det råkar vara fel på utrustningen så ska inte resenärerna drabbas av det.

Att följande tur köra förbi (med OK från ledningen) verkar lite konstigt.
Vad är det som säger att de inte hade hunnit fixa biljetter till dess?

Oavsett så är det inte ok att vara högljudd, otrevlig eller aggresiv(vare sig lärare eller förare).
Vad är det får signaler eleverna får ,att om man inte har biljett ska man få åka med ändå,om man är tillräckligt högljudd. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 24 maj 2011, 21:21:08 PM
Förstår inte problemet. Att man åkt gratis på ditresan hör väl inte till saken. Man betalar för den resa man gör och har man ingen biljett får man lösa en.

Nu är det ju inte så lätt att åka buss längre eftersom det inte går att lösa biljett ombord, men det fungerade ju uppenbarligen med SMS-biljett, så varför lät inte föraren gruppen lösa sådana? Har föraren rätt att neka någon att lösa SMS-biljett för fler än sig själv?


I Härryda går det bra att köpa biljett ombord på bussen. Man kan dock inte använda kontanter utan måste ha bankkort. Nu tycker man ju ändå att en skola borde ordna biljetter innan bussresan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2011, 22:12:29 PM
I Härryda går det bra att köpa biljett ombord på bussen. Man kan dock inte använda kontanter utan måste ha bankkort. Nu tycker man ju ändå att en skola borde ordna biljetter innan bussresan.



Ja, för det finns väl företagskort även i Västtrafik-land?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 maj 2011, 22:13:26 PM
Ja, för det finns väl företagskort även i Västtrafik-land?

Det finns i alla fall flera olika sätt att göra rätt för sig utan att betala på bussen:
1. Köpa kontantbiljetter hos ett försäljningsställe.
2. Köpa femresorskort hos ett försäljningsställe.
3. Betala med kort med kontoladdning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2011, 22:17:09 PM
Det finns i alla fall flera olika sätt att göra rätt för sig utan att betala på bussen:
1. Köpa kontantbiljetter hos ett försäljningsställe.
2. Köpa femresorskort hos ett försäljningsställe.
3. Betala med kort med kontoladdning.

Okej, här uppe i norr reser skolklasser på företagskort bara, med undantag från dom som ska med på skolresan och har eget skolkort som får åka på det istället.

Zella

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2011, 22:12:29 PM
I Härryda går det bra att köpa biljett ombord på bussen. Man kan dock inte använda kontanter utan måste ha bankkort. Nu tycker man ju ändå att en skola borde ordna biljetter innan bussresan.



Vad jag förståt det som så kommer inte Keolis 601. 605. 606 i Härryda vara utrustade med bankkortsterminaler.


Ersa

Citat från: Cero skrivet 24 maj 2011, 21:21:08 PM
Förstår inte problemet. Att man åkt gratis på ditresan hör väl inte till saken. Man betalar för den resa man gör och har man ingen biljett får man lösa en.

Nu är det ju inte så lätt att åka buss längre eftersom det inte går att lösa biljett ombord, men det fungerade ju uppenbarligen med SMS-biljett, så varför lät inte föraren gruppen lösa sådana? Har föraren rätt att neka någon att lösa SMS-biljett för fler än sig själv?

Att bli nekad att åka med om man inte vill lösa biljett är självklart. Däremot är det antagligen inte korrekt att låta bli att stanna nästa tur även om samma person står där och väntar. Hur ska föraren och/eller bussbolaget veta att den som står och väntar inte har eller vill lösa biljett den gången? Torde vara möjligt att få ersättning av Västtrafik på resegarantin i ett sådant läge (om nu Västtrafik har någon resegaranti).

Svårt att tolka artikeln, och när man inte var på plats vet man ju inte med säkerhet vad som egentligen hände. Men det talas på olika forum och bloggar på nätet om att läraren var väldigt aggressiv och därmed hotade trafiksäkerheten. Detta i kombination med att hon under 10 minuters inte löste sms-biljetter utan istället bråkade och krävde att få åka gratis var väl droppen som fick bägaren att rinna över. Som lärare/reseledare har man väl ansvar för att alla ens elever är på plats, är räknade samt har biljetterna klara innan avresa? Är det inte lite anmärkningsvärt att en SFI-lärare inte själv vet hur det svenska samhället ser ut, och i sin tur kan lära ut detta till sina elever?

Tråkigt att sånt här händer, men även tråkigt att vissa av princip inte vill lära sig att planera sin resa i tid. Tänk om samma sak hade hänt på flyget. Att en resegruppledare börjar bli otrevlig i säkerhets/biljettkontrollen på flygplatsen för att de nekas resa då det inte köpt biljetter i förväg. Då hade ju säkerhetsvakterna rusat fram direkt och avlägsnat "bråkmakarna". Varför ska bråkmakare tillåtas på bussar när samma attityd inte tillåts på tåg och flyg?

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2011, 08:10:46 AM
Svårt att tolka artikeln, och när man inte var på plats vet man ju inte med säkerhet vad som egentligen hände. Men det talas på olika forum och bloggar på nätet om att läraren var väldigt aggressiv och därmed hotade trafiksäkerheten. Detta i kombination med att hon under 10 minuters inte löste sms-biljetter utan istället bråkade och krävde att få åka gratis var väl droppen som fick bägaren att rinna över. Som lärare/reseledare har man väl ansvar för att alla ens elever är på plats, är räknade samt har biljetterna klara innan avresa? Är det inte lite anmärkningsvärt att en SFI-lärare inte själv vet hur det svenska samhället ser ut, och i sin tur kan lära ut detta till sina elever?

Tråkigt att sånt här händer, men även tråkigt att vissa av princip inte vill lära sig att planera sin resa i tid. Tänk om samma sak hade hänt på flyget. Att en resegruppledare börjar bli otrevlig i säkerhets/biljettkontrollen på flygplatsen för att de nekas resa då det inte köpt biljetter i förväg. Då hade ju säkerhetsvakterna rusat fram direkt och avlägsnat "bråkmakarna". Varför ska bråkmakare tillåtas på bussar när samma attityd inte tillåts på tåg och flyg?
Tycker exakt likadant. Att en av eleverna löste sms-biljett på eget initiativ, och därmed fick åka med, tyder ju på att förarens version var den som låg närmst verkligheten tycker jag.

yngrot

SMS biljett ska vara klar FÖRE du kliver ombord . Och en lärare ska ju veta vad som gäller det är din skyldighet som resenär att ta reda på vad som gäller.. Hur ska dessa elever lära sig åka buss om de inte behöver betala?? Felet från början var att de fick åka gratis när de åkte första bussen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina