Släp kan lösa överfulla bussar

Startat av Hagri, 03 maj 2011, 05:53:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: JDS skrivet 04 maj 2011, 12:32:25 PM
Och om man skulle bli av med jobbet för att man inte har DE-behörighet måste ju arbetsgivaren i fråga ha hittat någon som har det, och då behöver väl inte AF utbilda en till som redan blivit överflödig. Verkar helsnurrigt...

Om du ska köra en buss med DE-behörgihet och du enbart har D-kort så kan de ju bli så att du inte får fortsätta jobba, det betyder ju inte per automatik att arbetsgivaren redan hittat någon annan. Utan enbart att du INTE kan utföra uppgiften.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

Citat från: jocke skrivet 04 maj 2011, 12:42:13 PM
Om du ska köra en buss med DE-behörgihet och du enbart har D-kort så kan de ju bli så att du inte får fortsätta jobba, det betyder ju inte per automatik att arbetsgivaren redan hittat någon annan. Utan enbart att du INTE kan utföra uppgiften.

Om förare X inte får jobba kvar, och arbetsgivaren inte har hittat någon annan, så är det ingen som kör bussen alls. Det kan alltså inte inträffa. Företaget ska ju köra den trafik det åtagit sig att köra.

Mats Karlsson

Citat från: JDS skrivet 03 maj 2011, 17:06:35 PM
För några år sedan infördes av någon anledning en längdbegränsning till 18,75 m för buss med släpvagn. Jag förstår inte riktigt varför, men det känns lite som "pucko-EU" snarare än "puckosverige"?

Det var 1 nov 2004 det kom förändringar. Jag har fattat det som att 18.75 m gäller ledbuss, medan buss med släp kan få vara upp till 24 m långt.

mushkot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 maj 2011, 13:14:28 PM
Det var 1 nov 2004 det kom förändringar. Jag har fattat det som att 18.75 m gäller ledbuss, medan buss med släp kan få vara upp till 24 m långt.
Sverige har ju redan undantag från detta, dubbelledarna i Göteborg.

JDS

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 maj 2011, 13:14:28 PM
Det var 1 nov 2004 det kom förändringar. Jag har fattat det som att 18.75 m gäller ledbuss, medan buss med släp kan få vara upp till 24 m långt.

Den uppfattningen kan vi direkt avfärda med en kontroll i trafikförordningen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276#K4P17a

Citat17 a § En buss med eller utan ett därtill kopplat fordon får föras på andra vägar än enskilda endast om fordonets eller fordonstågets längd, lasten inräknad, inte överstiger de mått som anges nedan samt uppfyller de vändningskrav som Transportstyrelsen föreskriver.


Fordon                          Längd
Buss med två axlar              13,5 meter
Buss med fler än två axlar      15,0 meter
Ledbuss                         18,75 meter
Buss med släpvagn               18,75 meter
Bussar som har registrerats före den 1 juli 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, skall till utgången av år 2020 inte omfattas av bestämmelserna i första stycket. Förordning (2008:1109).

JDS

Citat från: mushkot skrivet 04 maj 2011, 13:19:42 PM
Sverige har ju redan undantag från detta, dubbelledarna i Göteborg.

Det undantaget gäller för det specifika fallet, vill man ha undantag någon annanstans får man ansöka om det hos Transportstyrelsen.

mushkot

Citat från: JDS skrivet 04 maj 2011, 13:21:53 PM
Det undantaget gäller för det specifika fallet, vill man ha undantag någon annanstans får man ansöka om det hos Transportstyrelsen.
Jo, misstänkte det. Men det visar ju ändå att möjligheten till undantag finns.

Ersa

Max 18,75 meter för ledvagn? Men Nobina Uppsala har ju kört med 20-metersvagnar i många år nu.
Gäller dessa under den sista meningen:
"Bussar som har registrerats före den 1 juli 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, skall till utgången av år 2020 inte omfattas av bestämmelserna i första stycket. Förordning (2008:1109)".

Får jag inte köpa loss en 20-meters och tuffa runt med den efter den 1 jan 2020?

JDS

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 13:32:35 PM
Får jag inte köpa loss en 20-meters och tuffa runt med den efter den 1 jan 2020?

Du kanske kan få undantag för den, men annars nej. (Såvida inte reglerna hinner ändras igen innan dess, jag tycker att de nuvarande reglerna är rätt fåniga...)

Mats Karlsson

Citat från: JDS skrivet 04 maj 2011, 13:20:15 PM
Den uppfattningen kan vi direkt avfärda med en kontroll i trafikförordningen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276#K4P17a

Det var hårda bud! Då vet jag en bussägare som får problem när han byter till en buss som är registrerad efter 1 nov 2004.

JDS

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 maj 2011, 13:46:13 PM
Det var hårda bud! Då vet jag en bussägare som får problem när han byter till en buss som är registrerad efter 1 nov 2004.

Ja, såvida det inte finns någon föreskrift eller något beslut från Transportstyrelsen som säger annat så gäller det som står i TrF...

groenis

Sedan tillkommer de lokala föreskrifterna.

Tysk tillverkare kör på försök med en kortare MAN med släp kommer bara inte på namnet men Niclas R. vet vilken det är.

/Lennart

Mats Karlsson

Citat från: groenis skrivet 05 maj 2011, 00:07:15 AM
Sedan tillkommer de lokala föreskrifterna.

Tysk tillverkare kör på försök med en kortare MAN med släp kommer bara inte på namnet men Niclas R. vet vilken det är.

/Lennart
Du menar nog Göppel. De har tagit fram en egen stadsbuss numera. Tidigare använde man MAN som dragare. Med släp mäter ekipaget 23 m i längd.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 09:40:28 AM
Körkortsfrågan får väl lösas hos operatören så snart beslutet om släp klubbats. Ceris Resor i Timrå och Danielssons Busstrafik i Östersund fick väl lov att se till att deras förare blev DE-utbildade innan trafikstarten med deras godssläp skedde.

Jag har ingen fakta om varken Ceris eller Danielsson, men de som fick anställning hade med all säkerhet redan DE kort.
I branschen 37 år

jocke

Citat från: JDS skrivet 04 maj 2011, 12:53:51 PM
Om förare X inte får jobba kvar, och arbetsgivaren inte har hittat någon annan, så är det ingen som kör bussen alls. Det kan alltså inte inträffa. Företaget ska ju köra den trafik det åtagit sig att köra.

Va? Skämtar du eller? Vi kan ta ett ytterligare exempel. Om förare X plötsligt, säger vi, blir av med körkortet och inte får köra mer. Betyder de per automatik att arbetsgivaren hittat någon ny då? Varför skulle de INTE kunna bli så att ingen kör. Det är det som kallas förarbrist i detta fallet.

Om du och jag kör för företaget Bussbuss ab och vi har båda D-kort. Plötsligt så kommer huvudmannen och säger, ni ska köra med släp från och med nästa vecka. Om vi då inte har våra DE-kort klara till dess så får vi ju inte köra buss. Företaget kanske inte har hunnit hitta någon ny bara för detta. Utan får då ställa turer eller eventuellt köra utan släp.
Jag förändrar era liv med detta inlägg