Büssing på prov

Startat av K R, 15 april 2011, 21:18:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 16 april 2011, 21:22:12 PM
Kan det inte vara så att det är 73 tur 12 som är på Valhallavägen och strax ska svänga vänster in på Lindarängsvägen. Fast då borde Bengt precis ha gått av om destinationen var Radiohuset. Eller så var Bengt bara ute och ströåkte och gick av när vagnen kom ut på Ladugårdsgärdet och sen tog en promenad över fältet till Radiohuset. Varken 32:an eller 73:an gick nära Odenplan, så ett byte måste ha skett på vägen. Förslagsvis tog Bengt 7:an från Odenplan, och bytte till 73:an på Nybroplan. Bussen ser f ö folktom ut, så en 73:a på väg till Frihamnen efter morgonrusningen skulle kunna passa in.

73:an passar bra in också, eftersom det var där historien började när LYR skulle åka och hälsa på farmor.

Men det förvånar mig att Bengt inte satt på diggarsätet. ???  Det är ju nästan H15-klass på det i den här vagnen!

I juni 1967 reste jag och en kamrat en rundresa på SJ:s rundtursbiljett. Det var den första längre resan vi gjorde på egen hand. Resan förde oss bland annat till Stockholm där vi stannade nästan en vecka. Vi bodde hos en släkting till min kamrat och gjorde dagliga utflykter som alltid började och slutade med lokaltågsresa från och till Kalhäll. Med tanke på att det var flera dagar och jag tyvärr inte tog särskilt många kort, så kan vi ha rest en hel del på turistkortet mellan fototillfället på Odenplan och det vid Radiohuset. Eftersom vi var två i sällskap var diggarplatsen inte lämplig. Och hade jag suttit där hade förmodligen inte detta kort blivit till.


Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2011, 11:54:16 AM
Tyvärr inte förvånande. Man kan lägga upp vad som helst med gummihjul i det forumet utan att få en enda reaktion.

Där är folk totalt insnöade på bara spårvagnar...
Så finns där en bildvisare som aldrig tröttnar på djurgårdslinjen trots att han har 100-tals bilder på samma saker o varje vagn..
Det är ju samma vagnar som visas hela tiden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Citat från: Bengt H skrivet 16 april 2011, 22:38:07 PM
I juni 1967 reste jag och en kamrat en rundresa på SJ:s rundtursbiljett. 

Kanske var det SJ rundtursbiljett D du använde? Själv hann jag med tre resor på just den biljetten för att kunna besöka bl a Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Sen blev det en del uppehåll på vägen. Och i Skåne var det fria resor, där behövde man inte följa en redan uppgjord rutt. Alla mina tre resor på rundtursbiljett D (-66, -68 och -69) gjordes i motsols riktning konstigt nog.

1967 åkte jag f ö på en annan rundtursbiljett som jag inte minns bokstavsbeteckningen på. Den var till för övre Norrland, men den började med en Göteborgsresa, och sen norrut på Bergslagsbanan och vidare ända upp till Narvik. Den rundturen gick alltså medsols.
吉先生

K R

Hej!

Knepigt, detta med var interiörbilden av Büssingen är tagen!
Utanför bussen vid den mörka Peugeot 404:an syns två överdimensionerade stolpar
som skulle kunna tyda på en tidigare trådbusstrafik. Kan kanske vara en ledtråd...

Sedan var väl inte Büssing vanliga på de linjer som gick i detta område som vi spekulerar i (31, 32 och 73).
Å andra sidan kunde vi se en H20 på linje 52 i en annan tråd, detta kan väl inte heller anses helt vanligt.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 17 april 2011, 00:12:23 AM
Hej!

Knepigt, detta med var interiörbilden av Büssingen är tagen!
Utanför bussen vid den mörka Peugeot 404:an syns två överdimensionerade stolpar
som skulle kunna tyda på en tidigare trådbusstrafik. Kan kanske vara en ledtråd...

mvh K R

Efter ytterligare analyser och tankemöda så är mitt förslag linje 32 vid Östhammarsgatan riktn Frihamnen! Tycker det stämmer med gatuvinkling och landskap.

Möjlig resa: Linje 4 fr Odenplan till Värtavägen, byte till linje 32 till Frihamnen och sedan linje 31 till Radiohuset.

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 20 april 2011, 16:06:40 PM
Efter ytterligare analyser och tankemöda så är mitt förslag linje 32 vid Östhammarsgatan riktn Frihamnen! Tycker det stämmer med gatuvinkling och landskap.

Möjlig resa: Linje 4 fr Odenplan till Värtavägen, byte till linje 32 till Frihamnen och sedan linje 31 till Radiohuset.

Mvh Gunnar
Instämmer. Just där Sandhamnsgatan gör en S-kurva vid nuvarande hpl Östhammarsgatan (i motsatt riktning).

Mvh /H.