Göteborg: Buss tappade hjul

Startat av Hagri, 14 mars 2011, 13:19:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: Lulebjörnen skrivet 20 mars 2011, 22:24:32 PM
Och det är just tryckluftverktygen som många gånger är inställda på alldeles för högt vridmoment och sträcker hjulbultarna. 3-4 hjulbyten med felaktigt åtdragningsmoment och efterdragningar med lika högt moment gör att bultarna tappar spänsten och muttrarna släpper.

Ett normalt hjul ska dras fast med ca 60-65 kn och mutterdragarna sopar ofta på med det dubbla.

kn? Kilo Newton, du menar väl 600-650 Newton :-)

Danne B.

Citat från: mil skrivet 14 mars 2011, 15:01:13 PM
JA vem har ansvaret för fordonet på vägen? Och vem skall göra en säkerhetskontroll INNAN man kör i väg med fordonet jo det är ALLTID Chaufförens ansvar oavsett om det är sagt något annat på jobbet. Det är förarens ansvar att ha ett trafiksäkert fordon i drift. Att sedan hjulen lossar det gör de ej på en kafferast sådant brukar alltid kännas då det börjar svaja en stund innan.

Det gäller ju att veta att hjulet/hjulen varit loss från bussen för att kunna veta att dom över huvud taget ska efterdras!?

Du skriver även att det brukar "börja svaja" innan hjulet lossnar!? Innebär det alltså att du varit med om ett hjul som håller på att lossna? Hur löste du detta? Varför kollade du inte själv hjulet innan färd?

//Danne

mil

Citat från: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 08:56:51 AM
Det gäller ju att veta att hjulet/hjulen varit loss från bussen för att kunna veta att dom över huvud taget ska efterdras!?

Du skriver även att det brukar "börja svaja" innan hjulet lossnar!? Innebär det alltså att du varit med om ett hjul som håller på att lossna? Hur löste du detta? Varför kollade du inte själv hjulet innan färd?

//Danne

Låg bakom en som råkade ut för att det började svaja och bultarna var lös samt talat med kollegor som råkat ut för detta.  Som sagt man skall alltid göra en säkerhetskontroll innan körning och i den ingår att kontrollera hjulbultar/känna på dem så då märker man om de är lös helt enkelt. Men som många här inne verkar tro är det endast bakom ratten som man har ansvar och det är bara att sätta sig i och tuta och inte kontrollera något innan afärd men att skylla på andra är väldigt lätt då man själv har ett ansvar

Bengt Jönsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 10:01:00 AM
Tappade hjul på tunga fordon är ganska vanligt och inte bara på bussar.
Idag verkar det vara ytterst få bussåkare som använder fjäderbrickor för att låsa bultarna, något som SL började med på "egentrafiks tiden" orsaken lär väl vara bekvämlighetsskäl då det åtgår två extra moment vid däcksbyte om brickorna ska av o på.
Brickorna stoppar dock bara tappade hjul p.ga lossnande muttrar, sönderdragna pinnbultar eller lager/navhaverier p.ga överbelastning eller bristfälligt underhåll måste man komma åt på andra sätt, den biten är dock mindre vanlig på bussidan


Förr i världen  ;D (dvs. på 70-talet) var det vanligt att man på landsvägarnas parkeringar kunde se "tungtrafikare" gå och sparka på däcken...  Det gör man inte idag..
8)

/B

Danne B.

Citat från: mil skrivet 22 mars 2011, 09:55:39 AM
Låg bakom en som råkade ut för att det började svaja och bultarna var lös samt talat med kollegor som råkat ut för detta.  Som sagt man skall alltid göra en säkerhetskontroll innan körning och i den ingår att kontrollera hjulbultar/känna på dem så då märker man om de är lös helt enkelt. Men som många här inne verkar tro är det endast bakom ratten som man har ansvar och det är bara att sätta sig i och tuta och inte kontrollera något innan afärd men att skylla på andra är väldigt lätt då man själv har ett ansvar

Även om bultarna känns som dom sitter fast med handkraft så kan det behövas efterdragning med maskin och vet man då inte att hjulen varit loss är det knappast nå´t man begär att få gjort!

Så att dumförklara alla som inte känner på samtliga bultar innan varje avfärd varje gång dom sätter sig i ett fordon känns en aning i överkant faktiskt... I synnerhet eftersom hjulen faktiskt KAN lossna redan efter ett par mil även om du känt på muttrarna för hand(!)!

//Danne

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 10:15:32 AM
Det gör jag än idag, men med gummiklubba :-) om jag är ute på längre turer, men knappast i tätortstrafik.

Gummiklubba är bra och borde alltid finnas i alla bussar, vilket det tyvärr inte gör...!

Problemet är väl att det förekommer förare idag som för all del kan slå på däcken med en dylik, men som inte har den blekaste aning om varför dom gör det och hur det ska och inte ska låta/kännas!

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 10:30:49 AM
Gummiklubba är bra och borde alltid finnas i alla bussar, vilket det tyvärr inte gör...!

Problemet är väl att det förekommer förare idag som för all del kan slå på däcken med en dylik, men som inte har den blekaste aning om varför dom gör det och hur det ska och inte ska låta/kännas!

Detta pga att det helt saknas internutbildning och rutiner i detta. Nästan alla större bussbolag gömmer snarare undan och låser in alla form av verktyg, startkablar, gummiklubbor och annat så att förarna inte ska få tag i grejerna.