Huvudmeny

SvOf aktiviteter

Startat av Björn Forslund, 14 mars 2011, 11:49:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 mars 2011, 22:17:25 PM
Nästa buss att startas upp efter kaffepaus i förmodad vårsol  blev fd Jämtlandsbuss 240, en Scania CR112 från tidigt 80-tal. Här blev det ett rejält rökmoln eftersom pumpen inte var riktigt synkad. Men lite pillande i bakpartiet gav en bättre gång o mindre vit rök. Allt funkade och efter omskyltning "Frösö Zoo" blev det lite körning. Mycket fin under efter ett liv i saltfria trakter! Vem hjälper till med omlack till original gröna o vita kulörer?

Har den stått stilla med glapp i pumpsynkningen ända sen nödlagningen efter att jag körde sönder den augustidagen 2005? :-[
Nåja, den ska jag då hjälpa till att få grönvit igen! Även gröna invnr och JB-dekaler måste fixas.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2011, 03:28:43 AM
Har den stått stilla med glapp i pumpsynkningen ända sen nödlagningen efter att jag körde sönder den augustidagen 2005? :-[
Nåja, den ska jag då hjälpa till att få grönvit igen! Även gröna invnr och JB-dekaler måste fixas.

Nej, den har varit igång flera gånger och rört sig kortare sträckor, men pumpkopplingen behöver bytas och synkroniseras ordentligt efter märkningen på svänghjul o pumpkoppling. Börjar bli aktuellt snart då bussen närmar sig det magiska 30-strecket. Den är annars väldigt välhållen och förefaller vara i bra skick.

mushkot

Passar på att ställa en fråga: är era aktiviteter begränsade till stockholmsområdet eller finns ni även längre söderut (läs: skåne  ;D)?

Björn Forslund

Citat från: mushkot skrivet 24 mars 2011, 11:54:05 AM
Passar på att ställa en fråga: är era aktiviteter begränsade till stockholmsområdet eller finns ni även längre söderut (läs: skåne  ;D)?

Sydligaste utpost är Ljungby, där vi har en lokal sektion tillsammans med Torpa Omnibuss.
Tre SvOf-vagnar är stationerade där.

Björn Forslund

Hej alla som följer denna tråd!
Dagen aktiviteter var flyttning av CN112, (SL typ H12). Totalt sju diggare plus en luden fyrbent sympatisör droppade in vartefter, och nämnda buss lastade med div reservdelar till CF och en del annat, innan en känd bussnackare tog plats bakom ratten för en liten tur. Innan dess hade vi givetvis inmundigat kaffe o bröd, snackat bil o buss, samt hämtat en dunk diesel vid macken.
Därefter vidtog fortsatt rivning av växthus, samt lite bussrangering och korvgrillning. Batterikånkade ingick som vanligt. Kalla fötter likaså, solen gick i moln rätt ofta, och våren kändes inte riktigt anländ till 100. Röda om kinderna blev vi iaf. Lungorna fick också sitt i form av lite kolväten och annat mera svårspecat, något för framtida patologer att grunna på.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 mars 2011, 18:55:55 PM
Hej alla som följer denna tråd!
Dagen aktiviteter var flyttning av CN112, (SL typ H12). Totalt sju diggare plus en luden fyrbent sympatisör droppade in vartefter, och nämnda buss lastade med div reservdelar till CF och en del annat, innan en känd bussnackare tog plats bakom ratten för en liten tur. Innan dess hade vi givetvis inmundigat kaffe o bröd, snackat bil o buss, samt hämtat en dunk diesel vid macken.



Ja, då har H12 lagts till på listan över körda modeller. Dock lite för röd och fortfarande lite för aktuell bussmodell att köra längs Södertörns småvägar, där folk väntade intill sina hållplatsstolpar... :P

Björn Forslund

#36
Hej alla.

Dags för ny rapport om vad vi aktiva pysslat med.

I onsdags såg ett par medlemmar till att en reservdels-H3 hamnade på Hölö fvb busshimlen.
I fredags åkte ett par andra aktiva till Hölö med bil o släp för lite plock av delar som är användbara till bl a SvOf:s H3 6332. Nästan hela inredningen var redan urplockad sedan tidigare.
Dörrar, fönster, förarstol mm småprylar plockades o lastades i släp. Motor, allisonlåda, hjul, bakaxel hämtas efter den slutliga hädanfärden.

Lördag: Gänget samlades för fortsatt rivning av växthuset. Nu hade det mesta av snön smält så det gick ganska snabbt för fyra man att demontera det sista. En femte senkommen herre fick i uppdrag att fixa korvgrillen o anrätta korvarna.

Kolla vår uppdaterade "kommande händelser":

http://www.omnibuss.se/kalender.php


Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 20:21:51 PM


Ja, då har H12 lagts till på listan över körda modeller. Dock lite för röd och fortfarande lite för aktuell bussmodell att köra längs Södertörns småvägar, där folk väntade intill sina hållplatsstolpar... :P

Underbar syn! :D Tusen tack för denna bild! Vill mycket gärna ha... ja, registreringsskylten får sista ordet! ;D

Stort tack till er överhuvudtaget, som berättar om allt som sker med dessa bussar! Underbart roligt att läsa! =D

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 20:21:51 PM


Ja, då har H12 lagts till på listan över körda modeller. Dock lite för röd och fortfarande lite för aktuell bussmodell att köra längs Södertörns småvägar, där folk väntade intill sina hållplatsstolpar... :P

Fin bild du tog Erik! Ser helt klart fräsch ut såhär framifrån. Det var en fröjd att ratta idag. När växellådan väl blivit varm lyckades vi spränga 60-strecket och sedan bar det alla 45 mil ner till Ljungby i lagom tempo, dvs 90 knyck med 1100 varv på varvräknaren  ;).

Björn Forslund

Ja, söndagens aktiviteter har MrBuss redogjort för. För min del blev det lite assist i form av starthjälp på morgonen, men sedan gick det galant hela vägen.

Mikael Ringmarck

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 april 2011, 21:52:44 PM
Ja, söndagens aktiviteter har MrBuss redogjort för. För min del blev det lite assist i form av starthjälp på morgonen, men sedan gick det galant hela vägen.

Jag måste ju visa en bild från dagen! Här har vi stannat till vid busshållplatsen Hallarp en bit sydväst om Ljungby. Snart framme, bara några kilometer kvar till målet.


Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 03 april 2011, 21:45:44 PM
Fin bild du tog Erik! Ser helt klart fräsch ut såhär framifrån. Det var en fröjd att ratta idag. När växellådan väl blivit varm lyckades vi spränga 60-strecket och sedan bar det alla 45 mil ner till Ljungby i lagom tempo, dvs 90 knyck med 1100 varv på varvräknaren  ;).

Tack, det var ljuset som var min vän den dagen. Och visst är utväxlingen helt underbar. Jag satt och var helnöjd redan på det jag trodde var högsta växeln... och sen hoppade ännu en växel in i c:a 80-85 km/t! Den där blir riktigt fin att köra långfärder med i framtiden. :)

Björn Forslund

Kul att allt gick utan problem. Men det är ju en SCANIA av gammal god årgång som inte är nerlusad med elektronik  ;)

Sista bilden visar en väldigt fräsch buss, "hallonbåtslacken" som råder partiellt verkar ha fått ny lyster av den fuktiga luften.

Med lite lack, småfix och byte av lite dynor blir det en fin vagn, kul att vi kan bevara den med hjälp av våra vänner i Torpa.

Björn Forslund

Hej alla.

Senaste aktiviteter:

Fredag: Ett par medlemmar körde vagn BSBV 28 till verkstad för service och lite andra jobb som nytt avgassystem.

I lördags var vi som de flesta vet på utfärd till Flygvapenmuseum i Linköping. Trevligt sällskap, bekväm buss, fint väder och ett intressant resmål.

I söndags blev det rangering av bussar. Vagn SJ 1120 kördes fram för transport till verkstad för lite reparationer, varvräknare o tempmätare, samt service.
Släpkärran som vi fyllde med grejer från skrot-H3 tömdes på innehållet.
Vi var o flyttade ut en buss ur plåthallen på vår andra depå, samt inspekterade pågående grusning av uppställningsplanen. Korvgrillning givetvis, i solsken.
Våren verkar vara kommen!

Björn Forslund

Senaste aktiviteter för vår nyfikna läsekrets:

Torsdag: Först skulle en medlem köra SJ 1120 en bit söderöver för lite fix på en verkstad . Tro f-n om den inte börjar strula på morgonen. Motorn gick en stund, stängde av sig, om igen....om igen....vad var nu detta? Bort med motorluckan och en titt när motorn startades. Efter en liten stund kommer pinnen som trycker på stoppet olovandes smygande ut, minsann. Fel på magnetventilen alltså, läckage. Raskt bort med slangen och pluggning av densamma. Nu går motorn, men det blåser friskt så det går inte att få upp trycket. Visar sig vara samma magnetventil som blåser ut luft undertill. En smäll med en hammare, sedan är det bara att åka, men stränga ordet att ge fasen i att röra stoppknappen. Volvos påhitt med tryckluftstopp kan jag aldrig förlika mig med.
Sedan hann jag till Bilprovningen med min SUV, som jag hann tvätta på morgonen trots allt. Själv hann jag inte tvaga mig, så jag var desto lortigare efter böket med bussen. Men u a blev det.
Därefter till vår andra depå för att ta lastbilen till Hölö o hämta 6333-kvarlevor (se Ersas inlägg med bilder ). Custom Caben startar snällt trots inkopplat batteri sedan flera vintermånader. Roligt med friska batterier. Det brukar annars bli en del kånkande med den varan. Iväg mot Hölö i fint solsken.
Hölö- Björne såg väldigt tveksam ut när jag ville ha på rubbet på flaket. Han tyckte det krävde två vändor. Men det gick bra, även om det blev med skohorn och en bakläm i 45 grader vinkel. Tre spännband hade jag med, vilket precis räckte för surrningen och i lugn takt på småvägar gick det bra.