Linjebuss i Partille

Startat av Bengt H, 14 mars 2011, 11:38:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Och körde buss gjorde han som en gud. Det gick snabbt men mjukt när man åkte med Malm. När 48:an slopades och han fick en Volvo B58/van Hool i serien 239-256 istället minns jag att ingen fick automatlådan i dessa att växla lika mjukt, han hade enastående motoröra och superkoll på varvtalet.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Mycket intressanta bilder som jag tackar för!
De visade B58/Säffle är väl av samma typ som de åtta som GS övertog? Hur många hade LB totalt av denna typ för Partille- och Torslandatrafiken?

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Citat från: Gunnar D skrivet 15 mars 2011, 17:29:18 PM
Mycket intressanta bilder som jag tackar för!
De visade B58/Säffle är väl av samma typ som de åtta som GS övertog? Hur många hade LB totalt av denna typ för Partille- och Torslandatrafiken?

Mvh Gunnar

Just denna serie från 1967 var 28 stycken bussar med nummer 38-65. 40-47 gick till GS.
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 mars 2011, 21:22:31 PM
--
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.

//Jonas G

Den fick 250hk-motorn och Allison-automat inmonterad som prov inför köpet av B58/van Hoolerna i 200-serien.

Peter L

Finns det möjligen bilder på B58/van Hoolerna i 200-serien?

Jonas Gustafsson

Citat från: Peter L skrivet 15 mars 2011, 23:00:47 PM
Finns det möjligen bilder på B58/van Hoolerna i 200-serien?

Jag gör en separat tråd istället för att lägga in det här. Vänta ett par minuter...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 mars 2011, 21:22:31 PM
Just denna serie från 1967 var 28 stycken bussar med nummer 38-65. 40-47 gick till GS.
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.

//Jonas G

Tackar för info!
Jag antar att de kvarvarande vid LB fick lite längre "riktig" trafiktjänst än de som GS övertog.

/Gunnar

Jonas Gustafsson

Citat från: Gunnar D skrivet 16 mars 2011, 13:38:30 PM
Tackar för info!
Jag antar att de kvarvarande vid LB fick lite längre "riktig" trafiktjänst än de som GS övertog.

/Gunnar

39 och 65 hängde med längst. De försvann 1986 eller 1987 om jag inte minns fel.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Eriksson

Kan meddela Jonas och övriga att om jag inte minns helt fel så blev Malms "personliga" buss i 200-serien nr 241. Instämmer f ö i omdömena om honom. Bättre busschaufför får man leta efter... :)

yngrot

Jag minns en gång när Lars hade några som b råka i bussen så gick han bara och så att säga skuffa ut dem de nådde inte fram för att bråka med honom..  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina