Rattfull körde skolbuss i Örkelljunga

Startat av Peter L, 10 mars 2011, 22:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cyklisten

Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?

JDS

Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?

Vad är en skolbuss?

Blue

Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?

Det är upp till upphandlaren att bestämma!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Max W

#4
Det var för väl att polisen inte "slog till" förrän alla skolbarn gått av.
Den 31 januari 1958 hände samma sak med "min" skolbusschaufför. Enda skillnaden var att polisen följde efter bussen några hållplatser, satte på sirénen, körde om och stoppade honom utanför konsumbutiken, så att alla mödrar som just handlade inför helgen skulle se att de ingrep. Dessutom var det över 20 skolbarn kvar i bussen. Hade polisen "väntat" två hållplatser till, hade alla barn hunnit gå av. Ett hemskt minne som fortfarande gör sig påmint 53 år efter händelsen.

Jan

Citat från: JDS skrivet 10 mars 2011, 23:42:02 PM
Vad är en skolbuss?

Det är en bra fråga, men i detta fallet är det buss som kört till och från skola/bostad för F - åk 9.
I branschen 37 år

JDS

Citat från: Jan skrivet 11 mars 2011, 09:43:07 AM
Det är en bra fråga, men i detta fallet är det buss som kört till och från skola/bostad för F - åk 9.

Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.

(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)

MartinMartin

Citat från: Max W skrivet 11 mars 2011, 09:04:41 AM
Det var för väl att polisen inte "slog till" förrän alla skolbarn gått av.
Den 31 januari 1958 hände samma sak med "min" skolbusschaufför. Enda skillnaden var att polisen följde efter bussen några hållplatser, satte på sirénen, körde om och stoppade honom utanför konsumbutiken, så att alla mödrar som just handlade inför helgen skulle se att de ingrep. Dessutom var det över 20 skolbarn kvar i bussen. Hade polisen "väntat" två hållplatser till, hade alla barn hunnit gå av. Ett hemskt minne som fortfarande gör sig påmint 53 år efter händelsen.

Jaha, men tänk om det hänt en tragisk olycka då under dom 2 hållplatserna som var kvar  >:(
Hade ju knappast varit positivt !

Max W


mushkot

Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.

(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Räcker väl att avtala att bussar som används till att köra skolkörningar måste ha alkolås? Att bussen även används till annat också ska väl inte spela någon roll?

JDS

Citat från: mushkot skrivet 11 mars 2011, 12:29:51 PM
Räcker väl att avtala att bussar som används till att köra skolkörningar måste ha alkolås? Att bussen även används till annat också ska väl inte spela någon roll?

Det är möjligt. Eftersom jag bor i Stockholm vet jag inte vad en "skolkörning" är heller. Hur som helst var det inte avtalskrav jag syftade på, utan lagkrav.

yngrot

Skolbuss = tur som körs enbart för skolbarn och inte finns med i tidtabeller. Sen finns det oxå varianten där skobarn åker med vanliga linjeturer som alla kan åka med men oftast är det 99% skolbarn med..

Lagkrav är väl en blinkande skylt med barn på .. om lagen kräver bälte beror väl på vilken busstyp man använder samt vilka krav resp. skola/kommun ställer.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mittlinje

Här kommer mer utförliga uppgifter: http://hd.se/orkelljunga/2011/03/10/rattfull-skolbusschauffor-stoppad/

Idag tycks det ha framkommit att trots avtalet med kommunen var inte bussen i dagsläget utrustad med alkolås. Sedan kan man ju undra vad ägaren tänkte på när han säger att "någon annan" eventuellt startat bussen - det är ju att misstänka de övriga chaufförerna på uppställningsplatsen som var nära hemmet.

Dessutom fler "yrkespiloter" som blivit stoppade: http://hd.se/utrikes/2011/03/11/indiska-piloter-fast-for-fylleri/

Christer K

Enligt tidningen, Arbetsgivaren har varit i kontakt med chauffören som efter händelsen på stående fot avskedades.

Här var det ingen plan vad som hände med honom, på företag har vi en drog och alkohol policy som om någon skulle falla in i fel vanor får chans till rehabiltering.

Som tur har det inte hänt, och det finns runt 1200 chaufförer i hela landet inom företaget där jag kör. Vissa blåser i lastbilen och vissa blåser i alkoskåp.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Andy

Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?
Alltid samma visa om teknik som ska hindra folk från att göra fel. Det inger någon slags falsk trygghet att en manick kan garantera att olyckor inte händer. Även nyktra förare orsakar olyckor och marginellt påverkade förare kör ofta lika bra som en som bara sovit för lite natten innan. Det är bara ett sätt att hitta syndabockar. För att hitta förare som kör påverkade ska man ha återkommande oannonserade drogtester och en bra kontakt mellan chef och anställd så att farliga hälsoproblem kan uppdagas i tid.