Rattfull körde skolbuss i Örkelljunga

Startat av Peter L, 10 mars 2011, 22:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 01:06:52 AM
När man läser detta inlägg blir man lite trött det går ju aldrig att garantera att detta inte händer igen. Alkolås är ingen 100% garanti vilket vissa tycks tro..

Hellre än att en massa prylar ska bestämma om vi är lämpliga för vårt arbete skulle jag hellre se mer personlig kontakt i den bedömningen. Med reservation för att vissa moment skulle kunna vara svårt på landsbygden, skulle man kunna ha ett 30 sek möte med lämplig chef varje arbetsdag, någon gång ibland körtest och drogtest och längre samtal om ens levnadsmönster som kan påverka yrkesutövningen. Detta istället för att en maskin säger: "Jag hittar inte för mycket alkohol i luften som passerat mig. Du är godkänd som förare."

DaViD^^

alkolåsen är larviga i den meningen att det ska stoppa dom som har alkoholproblem

dels är dom lätta att koppla ur
är dom av äldre modell kan dom med lätthet blåsas igång med en ballong
dessutom tar det 30minuter innan låset aktiveras skulle då bussen stå med tändningen påslagen kommer inte alkolåset startas
och ibland blir det fel på dessa lås och dom går att starta endå

på våra lås händer det att dom inte ens fungerar
och sen rätt vad det är så fungerar dom igen aldrig

största problemet är att dom i regel enbart bryter startmotorn
och alla med minsta lilla mekanisk kunskap får igång dom endå framför allt när dom mesta bussarna kan startas från motorutrymmet och då kringås startspärren från låset då detta är kopplat enbart på tändingslåset

dock kan jag inte förstå hur f-n man kan sätta sig bakom ratten och köra ungar full?!
då ska man kickas på stånde fot

Ersa

#32
Citat från: Christer K skrivet 11 mars 2011, 21:13:07 PM
Enligt tidningen, Arbetsgivaren har varit i kontakt med chauffören som efter händelsen på stående fot avskedades.
Här var det ingen plan vad som hände med honom

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 18:35:52 PM
dock kan jag inte förstå hur f-n man kan sätta sig bakom ratten och köra ungar full?!
då ska man kickas på stånde fot

Bra rehabiliteringssyn där!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.
(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)

Tror inte att det är en lagfråga, utan mera en fråga för respektive huvudman. I detta fall kommunerna som upphandlar sina skolskjutsar. I äldre redan befintliga avtal där krav på alkolås (och bälten) saknas är det svårt att smyga in nya krav, utan det krävs då oftast att nya krav förs in efter att ett nytt avtal tecknats, efter en ny upphandling.

Sedan går dessa nya alkolås- och bälteskrav inte per automatik att kräva på byns linjetrafik, om ni vissa äldre barn åker en allmän linje som en länshuvudman upphandlat. Detta då denna trafik ligger på ett helt annat avtal, med andra regler och krav.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 19:16:55 PM
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.

(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Tror inte att det är en lagfråga, utan mera en fråga för respektive huvudman. I detta fall kommunerna som upphandlar sina skolskjutsar. I äldre redan befintliga avtal där krav på alkolås (och bälten) saknas är det svårt att smyga in nya krav, utan det krävs då oftast att nya krav förs in efter att ett nytt avtal tecknats, efter en ny upphandling.

Sedan går dessa nya alkolås- och bälteskrav inte per automatik att kräva på byns linjetrafik, om ni vissa äldre barn åker en allmän linje som en länshuvudman upphandlat. Detta då denna trafik ligger på ett helt annat avtal, med andra regler och krav.

Asså, nu var det ju en månad sedan jag skrev det där så jag minns inte riktigt vad jag tänkte. Men jag tror att någon i begynnelsen av trådens historia skrev ungefär "Är det inte krav på alkolås på skolbussar" och då uppfattade jag det förstås som att frågan handlade om lagkrav. Jag ser inte någon poäng med att kommun A ska ha en lösning och kommun B en annan.

Om nu svenska folket nödvändigtvis skulle vilja att skolbussarna skall ha alkolås, så känns det som den mest naturliga lösningen att införa en lag eller en förordning om saken så att det blir likadant i hela landet. Befintliga avtal behöver inte rivas upp för det, det går ju bra att ha övergångsbestämmelser och koppla reglerna till godkännande av nya fordon osv.

DaViD^^

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 19:10:19 PM
Bra rehabiliteringssyn där!
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt

JDS

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 19:44:23 PM
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt

Jaha, men om man bara kör vuxna, då är det alltså okej? Eller vad menar du egentligen...

Ersa

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 19:44:23 PM
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt

Gäller det även alla brott? Det där att man "förbrukat alla sina chanser direkt".
Var går i så fall gränsen där vi kan avskaffa rättssäkerheten och anställningstryggheten?
Ska ingen i landet få någon form av rehabilitering för några problem?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 04 april 2011, 20:27:56 PM
Jaha, men om man bara kör vuxna, då är det alltså okej? Eller vad menar du egentligen...

Och kör man halvvuxna ungdomar har man bara förbrukat hälften av sina chanser? ::)

DaViD^^

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 20:34:53 PM
Gäller det även alla brott? Det där att man "förbrukat alla sina chanser direkt".
Var går i så fall gränsen där vi kan avskaffa rättssäkerheten och anställningstryggheten?
Ska ingen i landet få någon form av rehabilitering för några problem?
pedofiler,och drog relaterade brott borde vara det som man får kicken av
möjligen våldsbrott

jag skulle aldrig låta mina barn åka buss med en person som är dömd för rattfylla tidigare skulle aldrig kunna lita på den människan igen
fast jag kan inte fatta hur man kan sätta sig bakom ratten full eller drogpåverkad det finns inte i min värld

jag skulle troligen bli stenad till döds av min släkt om jag skulle göra något dyligt
men bevisligen ser alla olika på vissa saker och ting som borde vara självklara

yngrot

Jag tycker nog att en chans för rehab bör man få om arbetsgivaren är schysst  Sen beror det ju på denna person kanske har legat risigt ill av någon annan orsak oxå som vi inte vet..

Och vad ska man tycka om förare som sitter och sänder sms underkörning??  Eller är helt uttröttade ??  Eller ätit starka tabletter?? Eller droger?? Alla dessa är minst lika olämpliga i trafiken som en som är full men ingen av dem åker dit vid en blåsning i alkolåset...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

sukkeri

En full chaufför är en glad chaufför. ;)

JDS

Citat från: yngrot skrivet 05 april 2011, 12:47:46 PM
Och vad ska man tycka om förare som sitter och sänder sms underkörning??  Eller är helt uttröttade ??  Eller ätit starka tabletter?? Eller droger?? Alla dessa är minst lika olämpliga i trafiken som en som är full men ingen av dem åker dit vid en blåsning i alkolåset...

Uttröttade förare är ju inte åtalbara på samma sätt som de övriga, så dem kan vi lämna utanför för en stund. I de övriga fallen kan man kanske säga att risken (kombinationen av sannolikhet och konsekvens) för trafikolyckor på grund av alkoholpåverkan är mycket större än bidraget från de övriga nämnda riskkällorna. I så fall kan man säga att med alkolås får man bort en betydande del av den sammanlagda olycksrisken.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2011, 20:58:44 PM
Vad gäller professionella missbrukare är det lättare att lura en apparat än en människa. typ en trafikledare.

Den möjligheten tänkte jag inte på! Är detta vetenskapligt undersökt?

Ersa

Citat från: DaViD^^ skrivet 05 april 2011, 08:14:49 AM
jag skulle aldrig låta mina barn åka buss med en person som är dömd för rattfylla tidigare skulle aldrig kunna lita på den människan igen
fast jag kan inte fatta hur man kan sätta sig bakom ratten full eller drogpåverkad det finns inte i min värld

jag skulle troligen bli stenad till döds av min släkt om jag skulle göra något dyligt
men bevisligen ser alla olika på vissa saker och ting som borde vara självklara

Intressant att rehab inte ens verkar finnas med i din världsbild. Alla med någon form av problem ska således kastas ut på gatan? Jag tycker det verkar inte lite väl dyrt med a-kassa och/eller socialbidrag till alla dessa som hamnat snett och enligt dig inte förtjänar hjälp att komma tillbaka till arbetslivet, och därmed inte kan dra in pengar till statskassan. Jag tror att inte bara samhället, utan även individerna tjänar på dagens humana system med rehabilitering istället för att sparkas ut i rännstenen utan det minsta lilla anställningstrygghet.

Och om vi säger så här då: Om föraren är trött pga enformig motorvägskörning i c:a 11 timmar per arbetsdag med sträckor på över 4 timmars körning utan ett enda stopp, samt att han har en ramtid (från arbetstidens början till slut) på över 13 timmar. Vilket är helt lagliga arbetstider idag. Om det då en solig varm dag inträffar en olycka pga trötthet i den monotona dagen, vem ska då "stenas"? Bussarbetsgivarna? Facket? Företagsledningen? Den nyktre föraren som sovit ut natten innan? Inga fel eller olagligheter har ju begåtts.