Nobina 100 år, 1911 - 2011

Startat av 1896, 05 mars 2011, 08:39:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2011, 13:41:35 PM
Jag tror så här. Förr hade företagen sina egna trafiktillstånd, utvecklades på sina egna meriter inom sitt eget trafikområde och drevs av eldsjälar till personer. Ofta gick företagen i arv. På så sätt fanns en kontinuitet och röd tråd i verksamheten. Då gick det lätt att skriva om företagets historia och använda historien som grund för företagets framväxt och marknadsföring. Idag finns det företag som enbart finns till för att köra anbudsupphandlad trafik. Nobina är ett sådant. När ett förtag har valt denna inriktning har man inte kvar någon egen identitet länge. Man kör i stället på andras tillstånd, i andras färger och på andras villkor. Man har heller ingen stadigvarande hemort, utan trafikområdena växlar ständigt beroende på upphandlingarnas utgång. Dessutom vinner man trafiken på lägsta pris. Då finns det dels inget ekonomiskt utrymme att vårda någon historia, och dels, och kanske det viktigaste, inget intresse att tänka i historiska termer. Därför kommer nog inte Nobina att göra något väsen av att man en gång i hade annat namn, andra ägare och drevs på ett helt annat sätt. Vad skulle man vinna på detta?

Mycket bra skrivet!  :)

Till detta kan man lägga att det inte finns några obrutna band från SJ:s första busslinjer till dagens Nobina. Det har ändrats en hel del organisatoriskt sedan dess. Nobina är alltså tidigare Swebus, som är en ombildning av GDG där år 1990 SJ Busstrafik ingick och man bytte därmed namn. Namnet Swebus fanns från början hos Surahammars Trafik AB, ett av GDG helägt bolag.

Skall Nobina räkna sin historia bör man alltså räkna från GDG:s start, vilken brukar anges till 1932 då trafiken startade under namnet BJ Omnibus.

Om någon skall fira att det är 100 år sedan SJ körde sina första bussar borde det vara Sveriges Järnvägsmuseum, som förvaltar arvet efter gamla affärsverket Statens järnvägar, som år 2001 blev uppdelat i sex olika bolag där SJ AB kör persontrafik med tåg. Jag har just tillskrivit dem om detta.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Jag tänkte precis samma tanke när jag läste dessa inlägg.
Trafikverket har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum och tog, under Banverket, ansvar för att fira Järnvägen 150 år, eller? Kommer inte riktigt ihåg vem som var ansvarig för firandet!

Det borde det finnas en möjlighet att Trafikverket idag också tillsammans med olika intressenter tar och beskriver "Busstrafiken 100 år" eller liknande. Likadant som man om några årtionden får skriva boken "Motorvägen 100 år" :-)

Kanske skulle man egentligen skapa ett "Sveriges trafikmuseum" i Ängelholm och Gävle där historien kring järnvägen kompletteras med buss- och väghistoria? Det skulle kunna ge många fler besökare, tror jag!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 06 mars 2011, 16:21:04 PM
Jag tänkte precis samma tanke när jag läste dessa inlägg.
Trafikverket har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum och tog, under Banverket, ansvar för att fira Järnvägen 150 år, eller? Kommer inte riktigt ihåg vem som var ansvarig för firandet!

Det borde det finnas en möjlighet att Trafikverket idag också tillsammans med olika intressenter tar och beskriver "Busstrafiken 100 år" eller liknande. Likadant som man om några årtionden får skriva boken "Motorvägen 100 år" :-)

Kanske skulle man egentligen skapa ett "Sveriges trafikmuseum" i Ängelholm och Gävle där historien kring järnvägen kompletteras med buss- och väghistoria? Det skulle kunna ge många fler besökare, tror jag!

Det var Trafikverket genom Sveriges Järnvägsmuseum som ansvarade för 150-årsfirandet av järnvägen 2006. Det stora arrangemanget i Gävle i september det året tillkom efter ett enskilt initiativ från en anställd men naturligtvis fick han SJVM:s accept för allt han gjorde. Jag var för övrigt själv med bland de nästan 500 funktionärerna som fick detta att fungera.

Busstrafiken 100 år firades i Malmköping 1999 genom ett initiativ från framför allt Tommy Silo och arrangerades av Svenska Spårvägssällskapet i samarbete med branschen. SJ-bussens 75-årsjubileum firades i Bohuslän av SJ år 1986, men det var ju på den tiden då "allt var SJ". Banverket hade inte bildats och museet i Gävle var kvar under SJ. Det var SJ:s informationsavdelning i Göteborg som åtog sig det där den inte helt okände Morrgan (med två eller ännu hellre tre r) jobbade där.

Järnvägsmuseum har hela tiden också tagit med SJ:s busstrafik. Bland annat har de ett par gula SJ-bussar. Så jag tror inte att kopplingen till Trafikverket lägger hinder i vägen när inte kopplingen till Banverket gör det. Gamla SJ-bussar var för övrigt ett inslag i jubileumsfirandet i Gävle. Förutom SJVM:s tre egna gula bussar var Kebbe där med sitt släp, som har SJ-förflutet, liksom Magnus Knutsson var där med sina två fd SJ-BF-ar (SKV resp Hägglund) och Jan Sjöberg var där med SJ 1120 (Volvo B58 Hägglund; numera i SvOf:s ägo).



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Trafikverket var väl inte bildat 2006 ?

Vet att Nobina har planerat att hålla ett antal seminarier under året, just ang 100 års jubileét, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra förslag på saker man kan göra, eventuellt kan det ju leda till något bra.

Det är också 100 år sedan i år som Scania levererade sin första buss, den levererades till Värmland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2011, 17:29:35 PM
Trafikverket var väl inte bildat 2006 ?


Nej, jag menade förstås Banverket. I dag är det dock Trafikverket som har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och Ängelholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Jag vänder mig mot den befängda uppfattningen att det skulle föreligga en obruten linje från GDG, varför just GDG, till Nobina. Jo, rent formellt kan man säkert visa detta men inte i praktiken. Swebus såldes till Skotten med de röda skorna, redan där var det ett totalbrott i kontinuiteten, därefter har det sålts och ombildats igen. Vi måste se att i praktiken är Nobina nåt helt eget vilket resonemang inte ska utvecklas vidare på detta busshistoriska forum. Lägg ner den krystade formalismen och studera SJ, GDG och Diligenstrafiken som de ordentliga företag de var.

I censurfrågan kommer jag att vända mig direkt till föreningen om jag tycker jag har tid med detta.
Mvh
Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2011, 18:25:38 PM
Jag vänder mig mot den befängda uppfattningen att det skulle föreligga en obruten linje från GDG, varför just GDG, till Nobina. Jo, rent formellt kan man säkert visa detta men inte i praktiken. Swebus såldes till Skotten med de röda skorna, redan där var det ett totalbrott i kontinuiteten, därefter har det sålts och ombildats igen. Vi måste se att i praktiken är Nobina nåt helt eget vilket resonemang inte ska utvecklas vidare på detta busshistoriska forum. Lägg ner den krystade formalismen och studera SJ, GDG och Diligenstrafiken som de ordentliga företag de var.

Mvh
Jan G

Jag har inte skrivit att det skulle vara en obruten linje från GDG utan bara påpekat att det är större band med GDG än SJ. I tidigare inlägg - dock inte i denna tråd - har jag också påpekat att det är orimligt att räkna Swebus/Nobinas historia längre tillbaka än till dess det blev privatägt i och med att Stagecoach tog över. Det är därför jag anser att 100-årsjubileet av SJ Busstrafik är en sak för Sveriges Järnvägsmuseum och inte Nobina. Jag kunde ha varit tydligare men jag trodde ändå i min enfald att min åsikt i den här frågan framgick klart.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


"Busstrafiken 100 år firades i Malmköping 1999 genom ett initiativ från framför allt Tommy Silo och arrangerades av Svenska Spårvägssällskapet i samarbete med branschen. SJ-bussens 75-årsjubileum firades i Bohuslän av SJ år 1986, men det var ju på den tiden då "allt var SJ". Banverket hade inte bildats och museet i Gävle var kvar under SJ. Det var SJ:s informationsavdelning i Göteborg som åtog sig det där den inte helt okände Morrgan (med två eller ännu hellre tre r) jobbade där."


Exakt vad gjorde SJ-buss i Bohuslän vid 75 års jubileét ?  ???

Mats Karlsson


1896

Intressant länk Mats, men jag hittar inget svar på frågan jag ställde.  :)

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 10:44:11 AM
Intressant länk Mats, men jag hittar inget svar på frågan jag ställde.  :)
Menar Du vilka eventuella begivenheter man hade i Bohuslän vid jubiléet? Nej, det kommer jag inte ihåg eftesrom jag själv inte var med på plats. Det kanske någon annan minns.

Christian Ljunggren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 11:11:49 AM
Menar Du vilka eventuella begivenheter man hade i Bohuslän vid jubiléet? Nej, det kommer jag inte ihåg eftesrom jag själv inte var med på plats. Det kanske någon annan minns.


Man hade ju bl a en bussparad i Grebbestad (SJ Buss vagga) av bussar tillhörande SJ Buss med tillhörande presentation.
Bussarna 7, 112, 850, 1283, 2285, 3589, 0001, 2427 o 2435 deltog.
Har lite bilder därifrån, men mest på dia.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Och icke minst gavs en jubileumsskrift ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 mars 2011, 11:27:24 AM

Man hade ju bl a en bussparad i Grebbestad (SJ Buss vagga) av bussar tillhörande SJ Buss med tillhörande presentation.
Bussarna 7, 112, 850, 1283, 2285, 3589, 0001, 2427 o 2435 deltog.
Har lite bilder därifrån, men mest på dia.

/Christian

7,112, och 850, vad var det för bussar ? finns dessa kvar någonstans ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 11:54:08 AM
7,112, och 850, vad var det för bussar ? finns dessa kvar någonstans ?

850 är en Volvo B513 SKV från 1945. Finns bevarad hos Klubb Gamla 45-an i Borås. Har f n motorhaveri men reparation är på gång och den beräknas kunna rulla igen i sommar. 0007 borde ha varit en "moped", Volvo B715 SKV.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)