Bussar i Helsingborg i september 1990, del 9

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 februari 2011, 16:25:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 16:25:38 PM
Dagens tema blir Swebus i olika utföranden.



Tillhörde Mercedes O309:an i bakgrunden Helsingborgs Lokaltrafik? En dylik hamnade senare hos Ankarsrums Buss & Bensin (f.d. Swebus 8909).

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 13 februari 2011, 18:39:47 PM
Tillhörde Mercedes O309:an i bakgrunden Helsingborgs Lokaltrafik? En dylik hamnade senare hos Ankarsrums Buss & Bensin (f.d. Swebus 8909).

M.v.h.
Ola

Har vare sig bild på den eller anteckning om den. Swebus 8909 hade regnummer LOS077 men jag kan inte svara på vem den tillhörde när jag tog bilden. Bussen finns inte med i vagnförteckningen över HLT:s bussar i Rigstams "I fäders spår". Numret med en 8 först är ju dock en indikation på att den var med när Swebus köpte Helsingborgsbuss.

Jeppe eller Nils-Bertil??
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896






[/quote]


NEO 043, GDG 2879 var i Borlänge som ny.  :D

Alltid härligt med en Alpus,  :D var 2837 i Linköping, som skolbuss, på slutet ?  ???


BenS

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 februari 2011, 16:49:25 PM



NEO 043, GDG 2879 var i Borlänge som ny.  :

Det var något speciellt med dessa bussar och företag.

1896

Citat från: old timer skrivet 14 februari 2011, 17:06:58 PM
Det var något speciellt med dessa bussar och företag.

Om det var.... GDG = Ett Företag I Tjänster.  :D

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 16:25:38 PM
Dagens tema blir Swebus i olika utföranden.




Länstrafiken Malmöhus första egna färgsättning. Blev inte långvarig då den snabbt övergick till det lila. Jag trodde dock de lila färgerna togs i bruk senare, men såg här att de användes redan 1990.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 16:25:38 PM



Åh Aabenraa! De är ju så förbenat vackra!

Hörde ett kul uttal på just Aabenraa. För mig, med väldigt goda kunskaper i danska språket (enligt utsago från infödd dansk) så lät det kul att höra [abenra] med betoningen på första A:et. Korrekt uttal är Åbenrå med betoningen på sista Å:et. Apenrade är också korrekt uttal för det hette staden då den var tysk.

Tack för Aabenraan Staffan!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2011, 23:52:16 PM

Åh Aabenraa! De är ju så förbenat vackra!


Just vad gäller denna modell håller jag med dig helt och hållet. I yngre dagar var det alltid en förhoppning om att få åka linje 506 med en buss av denna typ!

Senare Aabenraa däremot...  :(

Jag vill också passa på att tacka Staffan för dessa jättefina bilder från en svunnen tid. Du passerade inte Ängelholm på denna resan förresten?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 16 februari 2011, 08:55:42 AM
Jag vill också passa på att tacka Staffan för dessa jättefina bilder från en svunnen tid. Du passerade inte Ängelholm på denna resan förresten?


Jo, faktiskt. Men bara med tåg mellan 16.30 och 16.32 så det blev inte tillfälle till bussfotografering. Jag har av någon anledning inte några bilder alls från Ängelholm förrän 2002. Någon gång kommer väl även dessa att visas om jag och Bussnack lever och får ha hälsan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2011, 09:09:31 AM
Jo, faktiskt. Men bara med tåg mellan 16.30 och 16.32 så det blev inte tillfälle till bussfotografering. Jag har av någon anledning inte några bilder alls från Ängelholm förrän 2002. Någon gång kommer väl även dessa att visas om jag och Bussnack lever och får ha hälsan.

Okej, tackar för det! Bilderna från 2002 är inte "viktiga" för min del, det var just 80-tals nostalgin som lockade (inklusive 1990)... Men självklart hoppas jag att alla har hälsan kvar så att alla dina skokartonger kan tömmas och publiceras här...  :)

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 16 februari 2011, 08:55:42 AM
Just vad gäller denna modell håller jag med dig helt och hållet. I yngre dagar var det alltid en förhoppning om att få åka linje 506 med en buss av denna typ!

Senare Aabenraa däremot...  :(

Jag vill också passa på att tacka Staffan för dessa jättefina bilder från en svunnen tid. Du passerade inte Ängelholm på denna resan förresten?


Håller med Dig! Samma karosserimodell hade ju ML på sina bussar. Fast den som Wasatrafik hade på bussarna mellan Löddeköpinge och Malmö var inte fy skam den heller.

På tal om det! Vem ägde den Scania N113CLA som också gick på denna sträckan? Var det Bussapågarna?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -


Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 16 februari 2011, 14:21:14 PM
Håller med Dig! Samma karosserimodell hade ju ML på sina bussar. Fast den som Wasatrafik hade på bussarna mellan Löddeköpinge och Malmö var inte fy skam den heller.

På tal om det! Vem ägde den Scania N113CLA som också gick på denna sträckan? Var det Bussapågarna?

Ja och nej. Linjebuss 3217, f.d. Bussapågarna (men då rullade den inte på 132:an). N113ALB är visst den korrekta beteckningen enligt SBH. Den stod placerad i Lund tillsammans med kortsyskonen 3218-3220 och rullade då och då på vårt enda skift på linje 132 (ett mastodontskift på 11 timmar med två raster inne i Malmö som började och slutade i Löddeköpinge). Bland de sämsta bussar jag någonsin kört och INTE den buss jag ville ha under 11 timmar i sträck... Trött och tungstyrd var den och då den hade bakmotor ströps leden (ordentligt) i varje sväng. Och nej, jag tycker dessutom att den modellen är ful som stryk!  ;)

Kanske tur att smaken är som baken...delad!  ;D

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 16 februari 2011, 20:59:00 PM
Ja och nej. Linjebuss 3217, f.d. Bussapågarna (men då rullade den inte på 132:an). N113ALB är visst den korrekta beteckningen enligt SBH. Den stod placerad i Lund tillsammans med kortsyskonen 3218-3220 och rullade då och då på vårt enda skift på linje 132 (ett mastodontskift på 11 timmar med två raster inne i Malmö som började och slutade i Löddeköpinge). Bland de sämsta bussar jag någonsin kört och INTE den buss jag ville ha under 11 timmar i sträck... Trött och tungstyrd var den och då den hade bakmotor ströps leden (ordentligt) i varje sväng. Och nej, jag tycker dessutom att den modellen är ful som stryk!  ;)

Kanske tur att smaken är som baken...delad!  ;D

Ja, ALB hette de kanske. Hade ni kortsyskon till den? Dessa såg jag aldrig. Ni hade väl dessutom 605:an i Lund? 3605 alltså.

Fint och billigt med tomkörning till Lödde från Lund! Så är det väl nu också?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2011, 21:32:07 PM
Ja, ALB hette de kanske. Hade ni kortsyskon till den? Dessa såg jag aldrig. Ni hade väl dessutom 605:an i Lund? 3605 alltså.

Fint och billigt med tomkörning till Lödde från Lund! Så är det väl nu också?

Jojomen, 3218-3219 som var Scania K113CLB och 3220 som var Scania L113CLB (med AC dessutom). Dessa och Mercan 3221 var f.d. Bussapågarna och kom då tillsammans med Kävlinge-avtalet (5 bussar än i dag tror jag).

Tror det var 3605 vi hade i Lund, medan Malmö hade 3604. Tjänstgjorde mest som reserv men visst kom den ut ibland.

Förhoppningsvis är tomkörningarna färre nu när Veolia har en depå/uppställning i Löddeköpinge med ca 10 bussar. Men som turerna ligger gissar jag att det fortfarande blir en del tomkörningar, rusningstrafiken är ju väldigt enkelriktad.