Museibesök på femtiotalet.

Startat av Lasse S, 11 februari 2011, 16:25:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stellan skrivet 08 juli 2011, 23:03:44 PM
1955 så vann den modellen i Montreux...igen, Magnus Knutssons B638 vann 1953.

/Stellan

Magnus äger alltså den bussen i dag men den vann priset ägdes den av Alfredssons Omnibustrafik i Borås. Den råkade ut för en olycka i Norge i slutet av 1950-talet och kom sedan ut i ett mindre lyxigt skick än då den fick priset. Dock fortfarande en fin buss - jag åkte själv i den till Tyskland 1960. En Volvo B513 med Hägglunds-kaross.

Regnumret i bildtext och filnamn lär vara fel. Skall vara P673.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan

Björn Forslund

Citat från: Stellan skrivet 09 juli 2011, 23:39:43 PM
Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan

Går det att få ihop inredning som den hade som ny? Fick den enklare stolsinredning senare i livet? Linjebuss International upphörde ju med utrikesbusstrafiken omkring 1960, och bussarna såldes till andra åkare antar jag.

Greger Larsson

Citat från: Stellan skrivet 09 juli 2011, 23:39:43 PM
Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan

ASJ-bussen i annonsen finns väl inte hos Magnus Knutsson?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 juli 2011, 23:54:15 PM


Går det att få ihop inredning som den hade som ny? Fick den enklare stolsinredning senare i livet? Linjebuss International upphörde ju med utrikesbusstrafiken omkring 1960, och bussarna såldes till andra åkare antar jag.

Den fd Linjebuss-ASJ:n såldes inte till någon annan åkare utan användes av en roddklubb efter utlandstiden. Den togs sedan först omhand av Fjärås Bilstation och hamnade sedan relativt komplett hos Linjebuss i Timrå. Där utfördes en del renoveringsarbeten och viss material ordnades fram. Den har sedan sålts vidare till personer som velat fortsätta renoveringen. Om det är den bussen Stellan avser ovan så verkar det ju positivt.


Björn Forslund

Linjebuss ASJ-vagn är under renovering av entusiaster på västkusten, alltså inte Magnus.

Någon som har koll på vart ASJ-turistarna tog vägen efter Linjebuss International? Jag har sett bilder på en av dessa hos Gamla Upsala buss.

bilomnibussen

En av bussarna hamnade hos Kungsörs Trafik AB med regnummer U 203.
Mvh Jan G

Autotransit

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 11:23:00 AM
ASJ-bussen i annonsen finns väl inte hos Magnus Knutsson?
Den fd Linjebuss-ASJ:n såldes inte till någon annan åkare utan användes av en roddklubb efter utlandstiden. Den togs sedan först omhand av Fjärås Bilstation och hamnade sedan relativt komplett hos Linjebuss i Timrå. Där utfördes en del renoveringsarbeten och viss material ordnades fram. Den har sedan sålts vidare till personer som velat fortsätta renoveringen. Om det är den bussen Stellan avser ovan så verkar det ju positivt.

Om det är bussen i annonsen vet jag inte, det är lite svårt att se inventarienumret. Men det är en av de tolv volvobussarna som Linjebuss hade av den här modellen...iventarienummer 515, som finns i Varberg. Den är väl komplett till 85% kan jag tänka mig. Alla rutor finns, det mesta av inredningen och 24 färdigstoppade säten finns. Tanken är att när den kommer tillbaka från lack efter semestern sätta i alla rutor och lister...plus allt kromet i fronten :)

/Stellan

Greger Larsson

Citat från: Stellan skrivet 10 juli 2011, 22:32:17 PM
Om det är bussen i annonsen vet jag inte, det är lite svårt att se inventarienumret. Men det är en av de tolv volvobussarna som Linjebuss hade av den här modellen...iventarienummer 515, som finns i Varberg. Den är väl komplett till 85% kan jag tänka mig. Alla rutor finns, det mesta av inredningen och 24 färdigstoppade säten finns. Tanken är att när den kommer tillbaka från lack efter semestern sätta i alla rutor och lister...plus allt kromet i fronten :)

/Stellan

Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 23:02:12 PM
Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).

Magnus nämndes i sammanhanget eftersom det är två Volvo-bussar som vunnit första pris i Montreux: 1953 och 1955. Magnus äger alltså i dag den förstnämnda av dessa även om den är mer i befintligt än i skick.  Den bussen som tråden egentligen handlar om har han aldrig haft.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 23:02:12 PM
Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).
Helt rätt, och fel av mig. Jag satt och kollade på leveransfoto av 515, och det satt kvar i huvudet när jag skrev inlägget. Bussen jag är med och renoverar är M302, med chassienummer 635-608 (kollade reg.beviset från 1956). Där fann jag även att den 1956 inte hade mer än arton sittplatser förutom två förare och värdinna...och utrymme för fem passagerare i rökrum :D

Karossnumret är som synes på plåten 55059


/Stellan