Museibesök på femtiotalet.

Startat av Lasse S, 11 februari 2011, 16:25:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lasse S

Smedstorp är ett Kulturreservat i Ydre kommun i södra Östergötland. Ägs sedan början av 1950-talet av Östergötlands museum och lockade/lockar många besökare. Någon kanske känner igen emblemet och kan lokalisera var bussarna hör hemma. Är SJ-bussen en Skenninge?
Hälsn. Lasse.

Mats Karlsson

Citat från: Lasse S skrivet 11 februari 2011, 16:33:05 PM
Smedstorp är ett Kulturreservat i Ydre kommun i södra Östergötland. Ägs sedan början av 1950-talet av Östergötlands museum och lockade/lockar många besökare. Någon kanske känner igen emblemet och kan lokalisera var bussarna hör hemma. Är SJ-bussen en Skenninge?
Hälsn. Lasse.
Trevliga bilder!! Jo, SJ-bussen är en Skeninge.
Men vad är det för kaross på bussen längst till vänster på första bilden. De två högra är dock SKV och längst bak skymtar en Mercedes O319.

Björn Forslund

Den längst till vänster är väl en ASJ Condor i turistversionen med långa fönster. Liknande utseende hade några från Motala Stadstrafik.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 19:36:51 PM
Den längst till vänster är väl en ASJ Condor i turistversionen med långa fönster. Liknande utseende hade några från Motala Stadstrafik.
Jag tänkte föreslå ASJ Condor, men jag kände tvekan över fronten.

bilomnibussen

Verkar vara en nyare ASJ Condor, ett slags mellanting mellan gammalt och nytt, ska jag föreslå årsmodell ca 1955?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Förekom inte den grillen enbart på lyxigare turistbussar?

BengaB40

Hej! Skulle vilja kalla bussen för en "svullen" Condor! Från mitten av 50-talet fick ASJ-karosserna rundare former. Verkar som det fanns en lyxigare variant med ribbor och en enklare utan i fronten. Nog var originalversionen av Condor bra mycket vackrare!? Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

När kom den där enkla grillen med rundad överdel, den som användes på vanliga linjevagnar till slutet av ASJ:s bussproduktion?
Den satt ju på samma "svullna" front som på den vagn som är på bilden.

bilomnibussen

Fanns åtminstone på Säröbanans vagnar, vet ej årgång på dessa.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! SJ fick en leverans av fyra Volvo med ASJ "Svullo"-typ, inv.nr. ca 2500, vilket skulle betyda omkring 1955/56. Minns att det kom en Scania BF med samma typ av kaross till SJÖrebro i början av 60-talet från SJStockholm med inv.nr. också ca. 2500. Inte tänkte man på en flygande Condor precis när man såg den karossen från utsidan! Fast okej, en Condor är ju en stor och kraftfull fågel, så namnet är väl inte helt opassande för dessa sista suckens ASJ-karosser! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Valbo Omnibuss hade många Condorer, både de klassiska och "Svullo"-varianten. (Undrar om denna inte tillkom efter Linjebuss speciella ASJ-turistvagnar som byggdes 1955 med ganska så runda former...). Ska kolla vilka år Valbos vagnar tillkom. Men 1955-56 låter högst troligt.

/Björn

BengaB40

Hej! Var det inte Linjebuss Volvo B638 med den här runda varianten ASJ-kaross som fick priset som "världens bästa buss" eller någt liknande 1955? Vilket bevisar att det inte bara är skönheten som räknas! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Lite koll för att reda ut när "Svullomodellen" av Condor tillkom:

SJ hade tre serier "Svullo" Condorer, alla levererade 1956. 2561-2571 på Volvo B727, 2614-2625 på Scania BF7155 och så 2626-2641 på BF7161.

Valbo Omnibuss fick ett par "klassiska" Condorer 1955, så gränsen kan dras någonstans däremellan. Och vagnarna till Linjebuss kom just -55 så en viss påverkan kan nog härledas från dessa.

Autotransit

Citat från: BengaB40 skrivet 12 februari 2011, 12:40:34 PM
Hej! Var det inte Linjebuss Volvo B638 med den här runda varianten ASJ-kaross som fick priset som "världens bästa buss" eller någt liknande 1955? Vilket bevisar att det inte bara är skönheten som räknas! Hälsn. BengaB40

1955 så vann den modellen i Montreux...igen, Magnus Knutssons B638 vann 1953.



/Stellan