Korsnäs VD vädjar för morgonturen

Startat av Anders Noren, 10 december 2010, 10:55:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Stadsbussarna i Gävle, som kör stadsbusstrafiken i Gävle, avser att dra in första turen på linje 1 Valbo-Bomhus på lördagar och söndagar (04.52 från Valbo) eftersom den bara har 4 passagerare i snitt (se också tidigare tråd). Nu ger sig Korsnäs AB in i diskussionen och menar att morgontrafiken på helgerna är viktig för deras anställda (se artikel i Arbetarbladet).

Anders

RoggaBoy

Man kunde ha lagt ett högre anbud så hade inte turen behövt dras in, men går man inte plus på avtalet så får man väl inse att man räknat fel å stå för de själv så inte pendlare drabbas!

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 11:49:25 AM
Med tanke på att det är ett nettoavtal så kan man ju inte köra turer med så lågt nyttjande, det blir nog billigare att Korsnäs koncernen köper tjänsten av någon av kommunens taxiåkare om man anser att den behövs.

Man kan nog anta att det framöver blir fler dåligt nyttjade turer som dras in till förmån för fler turer när det är kunder som vill åka

Vore det inte ännu enklare om Korsnäs "köpte" ett antal stolar på nämnda bussavgångar? Om fyra passagerare är för få, hur många är tillräckligt? Tio? Fjorton? Tio "stolar" à genomsnittsintäkten per passagerare (20 kr?) på två avgångar per vecka blir... 20 800 kr per år. (Hmm. Låter lite. Skulle de dra in en avgång för att spara ynka 21 000 kronor per år? Tja, alla avgångar som är det minsta olönsamma och som inte ger luckor i tidtabellen kanske är indragningsmogna.)

Anders

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 16:31:56 PM
Med erfarenhet från ett annat liknande avtal så kan man nog börja flagga alla turer vars snitt ligger på fem eller färre kunder (givetvis under förutsättning att man inte spräcker omlopp och får en tomning samma väg)
Ska man se både ekonomiskt och miljömässigt ligger nog sådana turer illa till, krasst ekonomiskt skall det nog till uppåt 10 kunder i snitt.

Det är ju detta som är det "fina" med nettoavtal, operatören kör när det reser många (vill resa många) och därigenom blir det en bättre intäkt, för ett bruttoavtal är det istället bäst att köra när ingen reser eftersom det sliter mindre på bussarna och minskar bränsleförbrukningen, sedan har vi mellanformen med incitament kopplat till antal kunder och deras nöjdhet.

Har du 100 sådana här avgångar på ett trafikår hamnar man på 2 mille som du räknat, tusen avgångar på 20 mille och det kan man säkert plocka fram.

Problemet är väl bara när det är första och sista turen, eftersom det just hindrar passagerare som inte har egen bil rätt mycket. Man har så att säga inte så många andra alternativ kanske än att gå eller cykla. Nettoavtal kan väl vara bra, men de bör ju iaf kompletteras med under vilken tid på dygnet som trafik ska bedrivas. Å andra sidan är det ju få linjer i Sverige som startar före klockan 5.00 på helger, så det är ju inte så förvånande att underlaget är litet. Undrar om inte det nya lagstiftningen kommer att kräva att detta definieras i planerna. I annat fall blir det ju svårt att motivera subventionen till bolaget. Kan ju förstås också vara så att det finns en sådan gräns i avtalet, men att den omtalade avgången ligger före tidsgränsen...

Leif D

Tycks ändå lite märkligt om operatören ensidigt avgör vilka turer som ska köras eller inte.
Borde inte Gävle kommun ange i sin trafikbeställning, vilka turer som ska köras, punkt slut !
Sedan kan ju alltid operatören gå till beställaren och motivera olika ändringar i utbudet.

Eftersom jag ofta är i Gävle så vill jag ju påstå att mycket verkar lite märkligt ibland och var det även tidigare, på Swebus/Nobina-tiden.
Som att köra linje 2 t.ex. där det kan gå MAN-ledbussar blandade med små korta MAN-bussar och även uppblandat men de lite större MAN-biogasbussarna. Sen tycks det vara väldigt täta avgångar. 10min trafik säger ju tidtabellen, men kanske skulle de vara mindre ketchup-effekt om man höll sig till samma busstorlek.  Nåväl, de där är bara detaljer, men de finns säkert sätt att spara pengar på, utan att dra in just enstaka tidiga turer.
;-)

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 11 december 2010, 19:31:26 PM
Eftersom jag ofta är i Gävle så vill jag ju påstå att mycket verkar lite märkligt ibland och var det även tidigare, på Swebus/Nobina-tiden.
Som att köra linje 2 t.ex. där det kan gå MAN-ledbussar blandade med små korta MAN-bussar och även uppblandat men de lite större MAN-biogasbussarna. Sen tycks det vara väldigt täta avgångar. 10min trafik säger ju tidtabellen, men kanske skulle de vara mindre ketchup-effekt om man höll sig till samma busstorlek.  Nåväl, de där är bara detaljer, men de finns säkert sätt att spara pengar på, utan att dra in just enstaka tidiga turer.

Nu var det några år sedan jag flyttade från Sätra, men på den tiden gick det enbart korta bussar på 2:an. De kapacitetsproblem linjen hade då handlade mindre om passagerarkapacitet än om långsam påstigning - att lasta en full buss vid Rådhustorget kunde lätt ta tio minuter (kontantbetalning!), vilket ju är rena döden för en busslinje med tiominutersintervall...
Sedan dess har man förtätat till femminuterstrafik morgon och eftermiddag vilket, antar jag, har reducerat påstigningsproblemen. Möjligtvis kör man fortfarande med extraordinarie femminuterstrafik hela dagen under kalla vinterdagar, det gjorde man i alla fall på den tiden.

Anders

jocke

Körs ingen femminuters trafik på Linje 2 nu för tiden iaf. Den körs med 10 mintuers trafik från ca 7 - 19 på vardagarna. På sommaren går de bra, bussen är alltid i tid och sällan sen. Men nu är de vinter igen, och det är konstant förseningar på Linje 2. Ska man åka mellan 12 och 17 får man beredd på att ta 2 bussar tidigare än vad man behöver. Senast i veckan som var hände detta. Skulle ta 14:35 från rådhuset upp på hemsta. Den resan tar 5 minuter. Varken 14:35 eller 14:45 kom så de blev att ta 14:50 Linje 4 och gå från Engelska skolan istället. När jag kommit upp till mcdonalds hade fortfarande ingen 2a kommit o kört förbi mig.

Och det nya kortsystemet är inte ett dugg snabbare än de förra, fortfarande lika värdelöst då alla med pengakort måste säga åt föraren vart dom ska åka. Och sedan ska få en liten fånig biljettremsa fast dom har kort. Helt värdelöst.

Uppsala system gillar jag, där går lastning kvickt och effektivt. Föraren behöver inte interagera med kortbetalarna.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Har upptäckt att om mitt tåg 91 är i tid i Gävle på Nyårsaftonsmorgonen så får jag vänta på Rådhuset på linje 1 till Korsnäs i en timme! Underbart, på Nobinas tid var väntan typ 5 minuter vid samma tid på dygnet, 04.30!

Får väl anlita Veoliaägda Stor & Liten då ingen annan vill köra!

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2010, 15:54:30 PM
Antalet kunder vid den tiden en söndagmorgon är nog försumbart och inget man vill lägga ut pengar på att hålla trafik för, tyvärr.

Och taxiåkarna ska ju leva också, bättre för miljön blir det också.

Nyårsafton är en lördag fortfarande! Ja, och de är nog inte en billig taxiresa heller eftersom det är en lördagsmorgon, storhelg å allt bara för att det är nytt avtal i Gävle.

Tack X-Trafik!

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 13 december 2010, 14:23:51 PM
Körs ingen femminuters trafik på Linje 2 nu för tiden iaf. Den körs med 10 mintuers trafik från ca 7 - 19 på vardagarna. På sommaren går de bra, bussen är alltid i tid och sällan sen. Men nu är de vinter igen, och det är konstant förseningar på Linje 2.

Där ser man. När drogs den in? Inte så konstigt att förseningarna är tillbaka.

Jag ser dessutom att man har slutat med styv tidtabell över hela dagen och byter avgångsminut efter lunch. En konsekvens av entreprenörens ökade inflytande över tidtabellsläggningen? Däremot har man fortfarande en övertro vad beträffar snittfarten på sträckan Igeltjärn-Sjukhuset...

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 december 2010, 16:12:06 PM
Läste Nyårsdagen :-(

Men det är få städer av Gävles storlek där du hittar trafik vid den tiden i a f så den indragningen är ganska vettig både ur resurs som ur miljösynpunkt

Ja, fast en gasbuss hade väl inte varit dumt istället för en massa dieselbilar? Första bussen går efter närmare koll 06.20, tåget inne 04.30 (enligt tidtabell), en variant vore att någon kunde göra så tåget är två timmar sent typ.  :)

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 13 december 2010, 17:28:26 PM
Där ser man. När drogs den in? Inte så konstigt att förseningarna är tillbaka.

Jag ser dessutom att man har slutat med styv tidtabell över hela dagen och byter avgångsminut efter lunch. En konsekvens av entreprenörens ökade inflytande över tidtabellsläggningen? Däremot har man fortfarande en övertro vad beträffar snittfarten på sträckan Igeltjärn-Sjukhuset...
Fast det är väl ändå samma avgångstid från Rådhuset hela dagen? Det kan ju ändå vara rätt bra att anpassa körtiderna efter belastningen. För långa regleringstider är ju inte heller så kundvänligt. Här tycks den väl främst vara kopplad till skolornas sluttid på eftermiddagen (och kanske också sjukhuset till viss del). Att det just är förseningar 14.35 och 14.45 verkar väl vara för att belastningen ökar något tidigare än trafikplanerarna räknar med och att man bara har lagt in skillnad i körtid för den höga belastningen under eftermiddagen i ena riktningen. Man skulle nog behöva ha ut det extra eftermiddagsomloppet lite tidigare här för att säkra tabellen och kanske behöva utöka körtiden även i andra riktningen, även om det antagligen skulle kosta ett omlopp mer.

Anders Noren

Insändare i GD:

"Vi som alltid har åkt buss till Korsnäs varje skift kommer enligt den nya turlistan en timme för sent till jobbet på helgerna. Vi har alltså svårt att förstå hur man kan dra in första turen på helgerna."

"Vi korsnäsare är ett segt släkte som inte ger upp i första taget. Vi kommer att ligga på i alla instanser tills vi får vår busstur tillbaka så att vi kan komma i tid till jobbet."

Jonas1968

Citat från: Leif D skrivet 11 december 2010, 19:31:26 PM
Tycks ändå lite märkligt om operatören ensidigt avgör vilka turer som ska köras eller inte.
Borde inte Gävle kommun ange i sin trafikbeställning, vilka turer som ska köras, punkt slut !
Sedan kan ju alltid operatören gå till beställaren och motivera olika ändringar i utbudet.

Eftersom jag ofta är i Gävle så vill jag ju påstå att mycket verkar lite märkligt ibland och var det även tidigare, på Swebus/Nobina-tiden.
Som att köra linje 2 t.ex. där det kan gå MAN-ledbussar blandade med små korta MAN-bussar och även uppblandat men de lite större MAN-biogasbussarna. Sen tycks det vara väldigt täta avgångar. 10min trafik säger ju tidtabellen, men kanske skulle de vara mindre ketchup-effekt om man höll sig till samma busstorlek.  Nåväl, de där är bara detaljer, men de finns säkert sätt att spara pengar på, utan att dra in just enstaka tidiga turer.

Tycker det är mycket märkligt att man väljer att upphandla stadstrafik på nettoavtal. Görs detta någonstans i Sverige förutom Gävle? Det normala sättet att handla upp länstrafik är väl att handla upp med bruttoavtal där länstrafiken eller kommunen bestämmer vad som skall köras efter behov. Inte att operatören kör vad dom anser löna sig.

jocke

Dock förstår jag att dom drar in den. Förut brukade jag jobba i city så att jag ibland gick hem vid 05:00 tiden på morgonen på helgerna. Då såg man alltid tomma bussar åka runt. Detta var på swebus tid.

Vi kan ta ett exempel, i Uppsala, på en söndag.

Första stomlinje 5 mot stenhagen från centrum på en söndag avgår
2010-12-19   06:16 
Jag förändrar era liv med detta inlägg