Sjögång för Viking Cinderella...?

Startat av Kvarne, 25 november 2010, 12:52:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Hej!

Ska åka på Julbordskryssning med Cinderella....men som bekant så blåser det mkt på östra östersjön fn. Så min fråga är hur stora vågorna kan bli när det blåser mellan 10-18 sekundmeter...?

Å hur känslig är M/S Viking Cinderella för sjögång...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mats Karlsson

Citat från: Kvarne skrivet 25 november 2010, 12:52:01 PM
Hej!

Ska åka på Julbordskryssning med Cinderella....men som bekant så blåser det mkt på östra östersjön fn. Så min fråga är hur stora vågorna kan bli när det blåser mellan 10-18 sekundmeter...?

Å hur känslig är M/S Viking Cinderella för sjögång...?
10-18 m/s ihållande vind ger nog som mest signifikanta våghöjder på ca 2 m. Det är inga problem för Cinderella, oavsett om vågorna kommer framifrån eller från sidan. Lite lätt gung kan det bli vid det senare fallet, men inget som ger obehag. Jag har åkt i värre sjö med Symphony utan större problem. Du kan alltså vara lugn.   

Kvarne

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 november 2010, 13:49:26 PM
10-18 m/s ihållande vind ger nog som mest signifikanta våghöjder på ca 2 m. Det är inga problem för Cinderella, oavsett om vågorna kommer framifrån eller från sidan. Lite lätt gung kan det bli vid det senare fallet, men inget som ger obehag. Jag har åkt i värre sjö med Symphony utan större problem. Du kan alltså vara lugn.   

Tack för det lugnande beskedet.... :)

Men följdfrågan blir ju då....varför blir det inte större vågor än ~2meter...? 18 m/s är ganska starkt.....? ???
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Susanne

#3
Såg att du även ställt frågan på Landgången, kanske passade bättre där än här.

Frågan är väll kanske hur känsligt du är, känner du av liten sjögång och tycker det är obehagligt eller inte reagerar på lite gung?
Nu ska vinden avta så det kommer att bli kanske lite lugnare på vattnet.
Alla reagerar ju olika. Självt har jag tidgare tyckt att 13 ms i max för att jag ska ut och åka, men har ändrat mig. Vart vinden kommer i från påverkar också om färjan ska reagera eller inte.

Kan nämna att jag är skitnipprig då jag ska åka på en kryssning, håller koll på varenda vädersajt om hur sjövädret ska bli. Men varje gång så har resan varit underbar.
Hoppas du får en trevlig julbordskryssning.

the0fiskis

har varit med om värre sjögång i motvind och vi bodde längs(lyxhyttarna) fram på  sl synfoni(stavas?)

Mats Karlsson

Citat från: Kvarne skrivet 25 november 2010, 13:52:09 PM
Tack för det lugnande beskedet.... :)

Men följdfrågan blir ju då....varför blir det inte större vågor än ~2meter...? 18 m/s är ganska starkt.....? ???
Jag har varit med om betydligt mer än 18 m/s på en Finlandsfärja och det var inte så alarmerande. Visst gungade det lite, men om man intalar sig att gungningarna känns mer än vad de är i verkligheten, så kan man lugnt gå och lägga sig och faktiskt sova.

Det måste blåsa konstant 18 m/s i flera timmar över öppet hav för att få upp våghöjderna. När man pratar om våghöjder brukar man ange sigifikant våghöjd. Det är en "värsta" medelvåghöjd över en lite längre tid. Man tittar nämligen på den värsta tredjedelan av vågorna. Vid signifikant våghöjd 2 m kan enstaka vågor vara upp till t.ex. 4 m. Jag tror inte att 10-18 m/s, som Du nämner kan få upp den signifikanta våghöjden till mer än max 2 m.


Björn Forslund

Vart går kryssningen? Är det til Åland eller Åbo är det just mest inomskärs och inte så mycket öppet hav.
Skulle tro att intag av flytande varor rent generellt är ett betydligt större problem för balanssinnet och välmåendet än sjögången... ;)


Anders Noren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 november 2010, 13:49:26 PM
10-18 m/s ihållande vind ger nog som mest signifikanta våghöjder på ca 2 m. Det är inga problem för Cinderella, oavsett om vågorna kommer framifrån eller från sidan. Lite lätt gung kan det bli vid det senare fallet, men inget som ger obehag. Jag har åkt i värre sjö med Symphony utan större problem. Du kan alltså vara lugn.   

Fast det beror ju på hur känslig man är. "Lite lätt gung" är tillräckligt för att få mig sjösjuk, men å andra sidan inget som skulle avskräcka mig från en julbordskryssning. (Det finns sjösjukepiller.)

Anders

Henrik Palmqvist

#9
Citat från: Kvarne skrivet 25 november 2010, 12:52:01 PM
Hej!

Ska åka på Julbordskryssning med Cinderella....men som bekant så blåser det mkt på östra östersjön fn. Så min fråga är hur stora vågorna kan bli när det blåser mellan 10-18 sekundmeter...?

Å hur känslig är M/S Viking Cinderella för sjögång...?

Vågorna blir inte särskilt höga på Östersjön.  Det är inget "stort hav" direkt.  Men visst kan det gunga ibland.

Just Viking Cinderella är lite speciell, då hon är den enda färjan som endast tar kryssningsresenärer.  Hon har ingen tid att passa i Mariehamn, utan endast avgång/ankomst till Stockholm att hålla tiden till.   Blåser det tillräckligt mycket, så går hon inte ut på "havet" innan gästerna ätit och eventuellt kommit i säng. I extrema fall går hon inte ens till Åland, utan ankrar upp i Stockholms ytterskärgård, för att sedan vända tillbaka till Stockholm dagen efter. Inte många ombord märker ens att hon inte har varit i Mariehamn på morgonen.

Finns dispens för samtliga färjor att sälja taxfree även om de inte angör Åland, om det p.g.a vädret ej är möjligt att gå dit. Inte vanligt förekommande att de skippar Åland, men det händer flera gånger / år.

/ Henrik