Mot Västerled och Solvalla 1964

Startat av Gunnar D, 11 november 2010, 11:20:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 11 november 2010, 11:20:57 AM
Två startberedda Metropoler vid Abrahamsbergs T-banestation mot Västerled-Alvik resp Solvalla den 26 jan 1964.

Mvh Gunnar
****
SNYGGT -igen!
Två pampiga H19 på samma bild!
Jo jag tackar!

HJP

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2010, 09:43:33 AM
Efter ha gjort lite analyser av papper och bilder vågar jag lansera hypotesen att Bromma fick sina "nyaste" H19 (ett antal upp till 75155) runt årskiftet 1962/63 från Hornsberg. Kanske en konsekvens av leveransen av H24-H26.

Jag förstår om du inte vill lägga ut den nämnda bilden på 75149 men kanske kan du maila den till mig? I så fall ska jag se om jag kan ha någon mer bild av H19 i söderort.  :)

Mvh Gunnar



Foto okänd fotograf.

Här har vi i alla fall den utlovade bilden på 5149 på 67:an vid Kronobergsparken. När vet jag inte men det måste ju då vara före Gunnars bild i januari 1964 då vagnen är revad. Vagnen bör ju då ha tillhört Brännkyrka eller Hornsberg (för inte kan väl Bromma ha gjort inhopp på 67:an?)

Jag vet inte vilken tidpunkt min placeringslista avser då jag fått den för länge sedan av någon i SSS. Här följer den listan och jag tycker tilldelning relativt utsättning känns rimlig. Däremot så är det anmärkningsvärt att inga Metropoler finns tilldelade Hornsberg så jag tog för givet att listan avsåg tiden efter 1964 men nu vet jag inte riktigt:

Placering H19      Bmh     5006-5053, 5130-5145    summa 64 vagnar
                          Hyh      5054-5129, 5189-5204    summa 92 vagnar
                       Nyh/Bkh  5146-5188                      summa 43 vagnar

Som framgår finns inga vagnar angivna för Söh heller men det kanske var så att det stämde en period mellan 1964 och 1967 tills man började köra 10:an? Jag tror att leveransen av nya bussar på 60-talet till Hornsberg nog mycket täckte deras nya uppdrag att ersätta spårvagn och det kvarstår alltså även frågan VARFÖR Bromma helt plötsligt skulle behövt fler H19.

Kanske man lämnade över till andra hallar (bl.a 5149) samtidigt som man fick andras H19 själva och det kan ha skett rokader innan 1964 kanske p.g.a pågående revisioner av Metropolerna för att täcka upp. Men jag är fortfarande fundersam på siffran 77 H19 i Bromma med deras mindre utsättning samtidigt som man dimensionerat 22 st vagnar till Brännkyrka för trafiken på 67:an och 68:an även om man där fick stöd från Hornsberg och även H21 förekom. Hur tänkte man då?

Hm om man brukar säga att det ligger hundar begravna så känns det som en hel kennel här!
Förresten några tankar om när bilden på 5149 kan vara tagen?

Helgen är räddad!
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 12 november 2010, 18:21:28 PM

Placering H19      Bmh     5006-5053, 5130-5145    summa 64 vagnar
                           Hyh      5054-5129, 5189-5204    summa 92 vagnar
                        Nyh/Bkh  5146-5188                      summa 43 vagnar

Som framgår finns inga vagnar angivna för Söh heller men det kanske var så att det stämde en period mellan 1964 och 1967 tills man började köra 10:an? Jag tror att leveransen av nya bussar på 60-talet till Hornsberg nog mycket täckte deras nya uppdrag att ersätta spårvagn och det kvarstår alltså även frågan VARFÖR Bromma helt plötsligt skulle behövt fler H19.

Kanske man lämnade över till andra hallar (bl.a 5149) samtidigt som man fick andras H19 själva och det kan ha skett rokader innan 1964 kanske p.g.a pågående revisioner av Metropolerna för att täcka upp. Men jag är fortfarande fundersam på siffran 77 H19 i Bromma med deras mindre utsättning samtidigt som man dimensionerat 22 st vagnar till Brännkyrka för trafiken på 67:an och 68:an även om man där fick stöd från Hornsberg och även H21 förekom. Hur tänkte man då?

Hm om man brukar säga att det ligger hundar begravna så känns det som en hel kennel här!
Förresten några tankar om när bilden på 5149 kan vara tagen?

Helgen är räddad!
Mr H

Tack för bilden!
Jag vill säga att den är tagen 1962-63 eftersom huset som skall byggas t.v. anges byggt 1963 enl Harléns "Sthlm från A till Ö". Jag vill påstå att den avbildade 67/8 är utsatt från Hornsberg.

Din listning av H19 ovan överstämmer i stort med min uppfattning ang hallfördelningen fr.o.m. Apr -64. Hur länge vet jag inte.

Jag har i min ägo "SS Vagnöversyn" tryckt Sep -62 från Bromma (uppg daterade Apr -63) och Brännkyrka med maskinskrivna vagnsnummer. På dessa blanketter har Bmh 75006-75053, 75127-75155 och Bkh 75167-75188. Dessa uppgifter konfirmerade av personal sommaren -63.

Man kan tycka att Bmh hade för många och Bkh för få H19 år 1963 men det kan ju bero på tillgängligt utrymme i resp hall.

Mvh Gunnar

Mr G

67-68 var inte särskilt långa linjer och omloppstiden kan väl inte ha varit mycket mer än 45 min. Med en omoppstid på 45 minuter skulle det ha gått åt 18 vagnar som max med 5-minuterstrafik. Gunnar har förstås turlistor som han kan kolla upp hur många vagnar som max var ute samtidigt för dessa linjer. 22 H19 i Brännkyrka låter rätt lite, men jag minns att man också kunde se capitoler på 68:an då och då. 67T gick från Hornsberg har jag förstått, och ev extratrafik kan mycket väl ha skötts från andra hallar.

88 vagnar sammanlagt i Bromma reagerade jag också på. Men jag hade obefintlig koll på trafiken där på den tiden, men minns att när jag åkte ut till Alvik för att åka Metropol var det väldigt många bussar man mötte. Jag tror att trafiken på Ulvsunda Industri krävde stora insatser från SS på den tiden, ungefär som turlistan på linje 63, som Gunnar visat här tidigare, där trafiken till och från arbetsplatserna längs linjen var väldigt intensiv innan arbetarna hade skaffat bil.
吉先生

Hasse L

Ett ringa bidrag till förvirringen:
I vinterturlistorna för såväl 1961/62 som 1963/64 är 67 tur 8 en Brännkyrkatur. Men vad gällde dessemellan och i sommarturlistorna....? (Åtta heldagsturer från Bk var i alla fall det vanliga höst-vinter-vår.)

Mvh /H

Mr H

#20
Ursäkta om jag är påstridig men jag tycker i alla fall att volymen är mycket för stor i Bromma! ???

Det kan ju ha varit som Gunnar var inne på platsbrist i Brännkyrka som gjorde
det, kanske Brännkyrkaförarna hämtade ut vagnar från Bromma fast jag har aldrig sett bilder på sådana vagnar i sydväst förutom ev. vagn 5149 ovan då? Jag tror, jag tror att 67/8 var en Brännkyrkatur och ingick i stommen. Hade inte Hornsbergs utsättning i högtrafik på 67:an tvåsiffriga turnummer?

Egentligen är det nästan konstigt då att Bromma inte körde sydvästlinjer om det nu beror på utrymmesbrist i Brännkyrka men det har jag inte heller hört talas om ens sporadiskt. Utkörningsvägen Alvik - Fridhemsplan skulle ju inte varit besvärande lång, i själva verket en ganska så snabb utkörningsväg, i alla fall inte längre än när Söder körde ut till 63:an och 64:an.

Kanske....ja här ligger det en kennel begravd! Fast de blandade och gav kanske ganska så friskt på den tiden inte minst p.g.a den våldsamma expansionen i sydväst. (Påminner mig om historien med min kollega som körde spårvagn i Norrhallen. Han berättade hur han körde mustang på 10:an varvid jag givetvis sa att den gick väl från Söder? Ja svarade han men vi rastavlöste för Söder på Stureplan så som sagt vem som kör vad och vart kan ju ha sina yvigheter!) Skarpt av Gunnar förresten att datera bilden efter när huset i bakgrunden blev klart!

Mr H

Gunnar D

Hur var det t.ex. i samband med revisioner av H19? Täckte den ordinarie vagnreserven på resp hall även in dessa eller fick man då H19 från annat håll för att täcka upp? Det finns mycket att forska i.

Vi har fotografierna och dokumenten som i sig är oföränderliga. Tillsammans med våra sporadiska och inte alltid helt säkra egna minnesbilder/teorier ska vi försöka skriva historien. Inte helt lätt!

Mvh Gunnar

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 11 november 2010, 12:43:50 PM
Hur kommer det sig att Abrahamsberg var en sådan "knutpunkt" vid denna tid? Idag finns ju bara lilla 124:an. Överlag känns det som om det fanns en massa intressanta linjer runtom västerort för ett antal år sedan. Vi såg ju bilder på lije 174 t ex. Varför har allt sånt försvunnit?
Det har nog inte försvunnit så många linjer sedan 60-talet egentligen, däremot är det förstås sant att Abrahamsberg var en större knytpunkt. Några orsaker är förstås att Råsta började köra en del linjer från främst Brommaplan. I och med att Mälaröbussarna flyttade sin terminal från stan, blev väl också Brommaplan en mer naturlig utgångspunkt. 110 är ju dagens 124 som förkortades. 111 som var Solvallabussen går ju idag från Cityterminalen/Sundbyberg och ger ju därmed en bättre service (och behöver ju inte längre köras inom linjesystemet eller av SL (har aldrig kollat vem som kör), 115, är väl övertagen främst av 155 från Brommaplan. På 60-talet fanns det alltså 8 linjer i hela Västerort (inklusive Solvallabussen som ju bara gick vid tävlingar), så sett från det perspektivet har ju trafiken ökat rätt mycket 174 kom egentligen (i dess sista form - har för mig att det väl gick någon variant från Brommaplan några år också (som tillsammans med 172 (senare 152 och förkortad till Bromma flygplats) gick till Liljeholmen.)), tillkom på sträckan Alvik (senare Thorildsplan) - Liljeholmen just i väntan på Tvärbanan, och gick alltså dens sträckning mellan genom Gröndal. Det var ju det som också gav skeptikerna till Tvärbanan vatten på sin kvarn - bussen brukade väl på sin höjd ha 5-6 passagerare. Att det inte var fler var ju förstås orsakad av att den knappast gick på 10 minuter som dagens tvärbana  och i halvtimmestrafik - vilket knappast innebar ett snabbt och bekvämt byte till andra linjer.

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 12 november 2010, 18:21:28 PM


Placering H19      Bmh     5006-5053, 5130-5145    summa 64 vagnar
                          Hyh      5054-5129, 5189-5204    summa 92 vagnar
                       Nyh/Bkh  5146-5188                      summa 43 vagnar

Som framgår finns inga vagnar angivna för Söh heller men det kanske var så att det stämde en period mellan 1964 och 1967 tills man började köra 10:an? Jag tror att leveransen av nya bussar på 60-talet till Hornsberg nog mycket täckte deras nya uppdrag att ersätta spårvagn och det kvarstår alltså även frågan VARFÖR Bromma helt plötsligt skulle behövt fler H19.

Kanske man lämnade över till andra hallar (bl.a 5149) samtidigt som man fick andras H19 själva och det kan ha skett rokader innan 1964 kanske p.g.a pågående revisioner av Metropolerna för att täcka upp. Men jag är fortfarande fundersam på siffran 77 H19 i Bromma med deras mindre utsättning samtidigt som man dimensionerat 22 st vagnar till Brännkyrka för trafiken på 67:an och 68:an även om man där fick stöd från Hornsberg och även H21 förekom. Hur tänkte man då?

Hm om man brukar säga att det ligger hundar begravna så känns det som en hel kennel här!
Förresten några tankar om när bilden på 5149 kan vara tagen?

Helgen är räddad!
Mr H
H19 054-065 och 189-204 fanns kvar i Söderhallen vintern 66/67. De tursattes på 130, 144 och diverse extraturer och kördes av hammarbypersonal. Till sommaren minskade utsättningen i förorten och bussarna räckte då även till linje 10 (med söderhallsförare).
Det var trångt i Hammarby, jag tror att det ¨alltid¨ var någon hammarbylinjes vagnar stationerade i Söh (71an, 144an t.ex?)
/H

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 14 november 2010, 10:30:10 AM
H19 054-065 och 189-204 fanns kvar i Söderhallen vintern 66/67. De tursattes på 130, 144 och diverse extraturer och kördes av hammarbypersonal. Till sommaren minskade utsättningen i förorten och bussarna räckte då även till linje 10 (med söderhallsförare).
Det var trångt i Hammarby, jag tror att det ¨alltid¨ var någon hammarbylinjes vagnar stationerade i Söh (71an, 144an t.ex?)
/H

Åhå vilken koll!
Men det visar ju framförallt att man inte var främmande för att blanda hallar, linjer och personal i olika mixer efter behov! Det är alltså 28 H19 om jag räknat rätt som man då har kört på det sättet förmodligen ända sedan april 1964 då? Då kan man ju verkligen fundera över om det inte var samma med vagnarna som stog i Bromma också i sådan mängd, d.v.s att andra hallars personal använde bussarna i det här fallet förmodligen Brännkyrka.

Mr H

Gunnar D



Ovan dokument från Bmh resp Bkh. Notera gärna olika lokala kulturer med 4 resp 3 siffror för vagnsnummer för bussar. Jag la in en original vagnsnummerskylt från en H19. Jag försöker, som ni säkert märkt, hålla på principen att ange alla fem siffrorna i text (i första hand för fordon i bruk fram till Dagen H). Någon princip måste man ha här i livet!  :)

Mvh Gunnar 

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2010, 13:26:04 PM


Ovan dokument från Bmh resp Bkh. Notera gärna olika lokala kulturer med 4 resp 3 siffror för vagnsnummer för bussar. Jag la in en original vagnsnummerskylt från en H19. Jag försöker, som ni säkert märkt, hålla på principen att ange alla fem siffrorna i text (i första hand för fordon i bruk fram till Dagen H). Någon princip måste man ha här i livet!  :)

Mvh Gunnar 

Lustigt att just Bkh använde sig av tresiffriga nummer. Noterar att det är många "A29" (170-) i bussnumren så det gällde förstås att vagnmästarna höll isär sina papper! Kanske därför Brännkyrkas fordonsskick var så miserabelt! Själv föredrar jag fyrställiga bussvagnsnr då "A7" känns lite onödigt.

Mr H