Mot Västerled och Solvalla 1964

Startat av Gunnar D, 11 november 2010, 11:20:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Två startberedda Metropoler vid Abrahamsbergs T-banestation mot Västerled-Alvik resp Solvalla den 26 jan 1964.

Mvh Gunnar

a32

Nice  :)

Har du fler fina bilder från Abrahamsberg så pumpa gärna på.

/a32  ;)

Mr G

吉先生

Mikael Ringmarck

Hur kommer det sig att Abrahamsberg var en sådan "knutpunkt" vid denna tid? Idag finns ju bara lilla 124:an. Överlag känns det som om det fanns en massa intressanta linjer runtom västerort för ett antal år sedan. Vi såg ju bilder på lije 174 t ex. Varför har allt sånt försvunnit?

Gunnar D

Citat från: a32 skrivet 11 november 2010, 11:48:44 AM
Nice  :)

Har du fler fina bilder från Abrahamsberg så pumpa gärna på.

/a32  ;)

Som uppvuxen söder om söder var besöken i Bromma mycket sällsynta, tyvärr!

Mvh Gunnar

Mr H

Fin bild igen!

Jag har hört att vagn 5149 (den högra vagnen) var sista H19 ut från rev. och alltså med klubba och pilar. Utan att rådfråga mina listor här var inte det en av Hornsbergs fåtaliga H19? Den bör ha varit ganska nyrevad här, jag har själv en bild på den på 67:an vid Kronobergsparken som inte kan vara tagen så långt innan denna bild och där är den orevad. Var detta ett undantag eller brukade Hornsberg köra 111:an?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 11 november 2010, 18:24:05 PM

Jag har hört att vagn 5149 (den högra vagnen) var sista H19 ut från rev. och alltså med klubba och pilar. Utan att rådfråga mina listor här var inte det en av Hornsbergs fåtaliga H19? Den bör ha varit ganska nyrevad här, jag har själv en bild på den på 67:an vid Kronobergsparken som inte kan vara tagen så långt innan denna bild och där är den orevad. Var detta ett undantag eller brukade Hornsberg köra 111:an?

Mr H

Nu rör du vid en mycket öm punkt!

75149 tillhörde Bromma iaf sommaren -63 och jag tror även vid detta tillfälle. Men till saken hör att turen innan kördes med en oreviderad H19 med klubbor och pilar! Jag valde att inte offra en bild på denna i mitt tycke risiga H19 utan ville istället fota en nyreviderad!! Snacka om att ångra sig idag!! Så därför har jag nu ingen egentagen bild på en oreviderad H19!

Jag vore därför mycket tacksam om du ville visa din bild på den oreviderade 75149 på linje 67.

Mvh Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 11 november 2010, 19:02:03 PM
Jag vore därför mycket tacksam om du ville visa din bild på den oreviderade 75149 på linje 67.

Jag skulle också vara mycket tacksam!  ;D
吉先生

Mr H

#8
Citat från: Gunnar D skrivet 11 november 2010, 19:02:03 PM
Nu rör du vid en mycket öm punkt!

75149 tillhörde Bromma iaf sommaren -63 och jag tror även vid detta tillfälle. Men till saken hör att turen innan kördes med en oreviderad H19 med klubbor och pilar! Jag valde att inte offra en bild på denna i mitt tycke risiga H19 utan ville istället fota en nyreviderad!! Snacka om att ångra sig idag!! Så därför har jag nu ingen egentagen bild på en oreviderad H19!

Jag vore därför mycket tacksam om du ville visa din bild på den oreviderade 75149 på linje 67.

Mvh Gunnar


Kollade mina uppgifter och enligt dem så tillhörde 5146 - 5188 Brännkyrka/Nyboda. Det har ju givetvis skett omplaceringar och inte minst i april 1964. Jag kollade också upp bilden på 5149 i original på 67:an. Kruxet är att jag inte har tagit bilden utan köpt den på ett SSS möte för länge sedan. Jag vet inte vem som är fotograf. Är det OK att lägga ut den då?

Mina placeringar på H19 ovan är alltså Nyboda och 5149 på 67:an bör ju vara Brännkyrka (eller Hornsberg) och det stämmer med Brännkyrka/Nyboda enligt ovan. Den bilden måste ju vara tagen före Gunnars på 5149 i Bromma då den ju då är revad. Den såldes faktiskt under devisen att det var den sista H19 i originalskick men den uppgiften kan vi ju definitivt säga är fel p.g.a Gunnars bild och förklaring! (Vilken var f.ö den sist revade Metropolen? Bör ha varit någon av Hornsbergs lågmilare?).

Sedan är det ju en annan sak att det figurerar en uppgift om att Bromma skulle haft 88 H19 men är det verkligen möjligt? Vad skulle de ha använt det Metropolhavet till? Bromma hade ju få linjer med glesa tidtabeller inte ens 81:an körde man ju och linje 80 var väl vikt för deras H21.

Jag tycker att 88 Metropoler i Bromma känns orimligt och jag är mer bekväm med tanken på att Brännkyrka skulle ha 43 H19 snarare än ett 20-tal som också anges i den sammanställningen. Jag har nu också rotat fram en uppgift om att Bromma skulle ha haft 64 st H19 och Hammarby flest antal i 92 st. 64 H19 låter mycket bara det i Bromma. (43+64+92=199 st.)

Ja här blev det ju lite att spinna vidare på! Jag lägger gärna ut bilden på 5149 på 67:an om det kan göras på ett korrekt sätt med hänsyn till upphovsrätt etc.? Vad säger ni?

Mr H  

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 11 november 2010, 22:11:44 PM
Ja här blev det ju lite att spinna vidare på! Jag lägger gärna ut bilden på 5149 på 67:an om det kan göras på ett korrekt sätt med hänsyn till upphovsrätt etc.? Vad säger ni?

Mr H 

Ok för mig!

Detta är mina uppgifter från sommar -63 (förändringar förstås fr. apr -64):
Vagnsnr        Hall
75006-75053 Bromma
75054-75075 Söder
75076-75126 Hammarby
75127-75155 Bromma
75156-75166 Hornsberg
75167-75188 Brännkyrka
75189-75204 Söder

Mvh Gunnar

Peter Rost

Citat från: Mrbuss skrivet 11 november 2010, 12:43:50 PM
Hur kommer det sig att Abrahamsberg var en sådan "knutpunkt" vid denna tid? Idag finns ju bara lilla 124:an. Överlag känns det som om det fanns en massa intressanta linjer runtom västerort för ett antal år sedan. Vi såg ju bilder på lije 174 t ex. Varför har allt sånt försvunnit?

Vid Abrahamsberg i anslutning Tunnelbanan vände även linje 115, som gick i rusningstid, Abrahamsberg-Ulvsunda industriområde, den aktuella tidpunkten.

/Peter

JDS

Citat från: Mr G skrivet 11 november 2010, 11:55:32 AM


En Ersabild (2010-09-27)

Något i den här bilden får mig att tro att vi är i Järfälla eller Sollentuna snarare än i Abrahamsberg...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 11 november 2010, 23:38:51 PM
Något i den här bilden får mig att tro att vi är i Järfälla eller Sollentuna snarare än i Abrahamsberg...

När blev tunnelbanan till Järfälla och Sollentuna klar?  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 11 november 2010, 22:11:44 PM
Kollade mina uppgifter och enligt dem så tillhörde 5146 - 5188 Brännkyrka/Nyboda. Det har ju givetvis skett omplaceringar och inte minst i april 1964. Jag kollade också upp bilden på 5149 i original på 67:an. Kruxet är att jag inte har tagit bilden utan köpt den på ett SSS möte för länge sedan. Jag vet inte vem som är fotograf. Är det OK att lägga ut den då?

Mina placeringar på H19 ovan är alltså Nyboda och 5149 på 67:an bör ju vara Brännkyrka (eller Hornsberg) och det stämmer med Brännkyrka/Nyboda enligt ovan. Den bilden måste ju vara tagen före Gunnars på 5149 i Bromma då den ju då är revad. Den såldes faktiskt under devisen att det var den sista H19 i originalskick men den uppgiften kan vi ju definitivt säga är fel p.g.a Gunnars bild och förklaring! (Vilken var f.ö den sist revade Metropolen? Bör ha varit någon av Hornsbergs lågmilare?).

Sedan är det ju en annan sak att det figurerar en uppgift om att Bromma skulle haft 88 H19 men är det verkligen möjligt? Vad skulle de ha använt det Metropolhavet till? Bromma hade ju få linjer med glesa tidtabeller inte ens 81:an körde man ju och linje 80 var väl vikt för deras H21.

Jag tycker att 88 Metropoler i Bromma känns orimligt och jag är mer bekväm med tanken på att Brännkyrka skulle ha 43 H19 snarare än ett 20-tal som också anges i den sammanställningen. Jag har nu också rotat fram en uppgift om att Bromma skulle ha haft 64 st H19 och Hammarby flest antal i 92 st. 64 H19 låter mycket bara det i Bromma. (43+64+92=199 st.)

Ja här blev det ju lite att spinna vidare på! Jag lägger gärna ut bilden på 5149 på 67:an om det kan göras på ett korrekt sätt med hänsyn till upphovsrätt etc.? Vad säger ni?

Mr H 

Efter ha gjort lite analyser av papper och bilder vågar jag lansera hypotesen att Bromma fick sina "nyaste" H19 (ett antal upp till 75155) runt årskiftet 1962/63 från Hornsberg. Kanske en konsekvens av leveransen av H24-H26.

Jag förstår om du inte vill lägga ut den nämnda bilden på 75149 men kanske kan du maila den till mig? I så fall ska jag se om jag kan ha någon mer bild av H19 i söderort.  :)

Mvh Gunnar

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter Rost skrivet 11 november 2010, 23:08:01 PM
Vid Abrahamsberg i anslutning Tunnelbanan vände även linje 115, som gick i rusningstid, Abrahamsberg-Ulvsunda industriområde, den aktuella tidpunkten.

/Peter

Ok! Det var onekligen bättre plats i vändslingan på den tiden. Idag får bara en kortvagn plats och mer än så behövs sällan. Ibland händer det att man ankommer som 124 från Alvik och ska tomma från Abrahamsberg. Då kan det hända att vagnen som tommat till Abb och ska ta returen redan har kört in på hållplatsen. Då får man gott släppa folk ute på vägen (ja intill trottoaren givetvis  :P)