Kring Sergels Torg 1970

Startat av Hasse L, 06 november 2010, 20:42:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Elmheden

Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 16:17:35 PM
Hej

Jag har en undran finns det inte en "staty" i fontänen en sk. obelix, när kom den?

mvh Stefan P

Du menar "Kristallvertikalaccent"  ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasobelisken


Fredrik Klint

Tack för Transiten, HJP! Alltid kul med gamla fordon, inte bara bussar  :).

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 november 2010, 22:42:55 PM
Stockholmsterassen var jag stammis på sommaren 1967. Det fanns ett bibliotek där på den tiden i vilket man kunde lyssna på skivor. Min favorit den sommaren var The Beatles - Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band. Skivan var nyutgiven då, och när jag lyssnar på skivan idag kommer minnen från det året fram.

Jag kanske var på Stockholmsterassen nångång, minns inte. "Sgt Pepper" hörde jag första gången 5 juni 1967 (den släpptes 1 juni) men köpte den inte förrän aug -67 (har den fortfarande). I början av juni köpte jag däremot "Are you experienced?" med Jimi H som jag fortfarande har kvar förstås. Båda dessa LP var banbrytande.

Tack även HJP för bilderna på Ford Transit. Körde en sådan för Röda Korset hösten -68.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 november 2010, 21:57:39 PM
Tack för Transiten, HJP! Alltid kul med gamla fordon, inte bara bussar  :).
****
Får väl räknas som minibuss   ;)

Citat från: Gunnar D skrivet 09 november 2010, 09:38:36 AM
Jag kanske var på Stockholmsterassen nångång, minns inte. "Sgt Pepper" hörde jag första gången 5 juni 1967 (den släpptes 1 juni) men köpte den inte förrän aug -67 (har den fortfarande). I början av juni köpte jag däremot "Are you experienced?" med Jimi H som jag fortfarande har kvar förstås. Båda dessa LP var banbrytande.

Tack även HJP för bilderna på Ford Transit. Körde en sådan för Röda Korset hösten -68.

Mvh Gunnar
****
Jag var ingen flitig besökare på Stockholmsterassen, men har faktiskt spelat teater där en gång.
Dina LP-skivor är klassiker, som även jag har. Visst var de banbrytande på sin tid.

Även jag körde Ford Transit, sommaren 1968, men det var med lastflak där bak. Företaget hette Keyser och grävde fram Televerkets kablar, när dessa skulle repareras eller ersättas med nya.

HJP

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 november 2010, 20:42:06 PM
Okänd Büssing Senator Doppeldecker (1964) ─ SL H31 ─ rundar en asymmetrisk fontän utan obelisk.

Dräggel och snacka om bildkvalitet.
Kodak chrome?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jo

Citat från: HJP skrivet 07 november 2010, 23:44:16 PM
****
Stämmer bra det!





Om jag bara hade tittat i mitt gamla fotoalbum, så hade det blivit rätt från början. Men inget ont som inte för något gott med sig. Nu fick jag anledning att köra igång skannern och visa ett par bilder, plåtat på Sveavägen, just vid den omnämnda Stockholmsterassen.

HJP


Var det dåtidens värdetransportbilar som körde i egen regi och betydligt mindre bepansrade än idag?

groenis

Det stämmer.
Sen kom det i Stockholm Blå och gul lackerade MB 508 med skjutdörr som
satt istället för originaldörren lättare bepansring.

Resten är väl mer eller mindre historia i dag.

/Lennart

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2010, 13:11:48 PM
Dräggel och snacka om bildkvalitet.
Kodak chrome?
Detta bör vara den då vanliga negativa filmen Kodacolor.
/H.

Mats W

Citat från: Jo skrivet 11 november 2010, 18:26:19 PM

Var det dåtidens värdetransportbilar som körde i egen regi och betydligt mindre bepansrade än idag?
När jag jobbade i Handelsbanken på 70-talet hade vid vid ett tillfälle 26miljoner i sedlar med oss i transiten, endast ett Abloylås som föraren skötte hindrade obehöriga att komma in genom sidodörren. Pengarna förvarades i en plåtlåda som man lyfte in i bilen innan man åkte iväg.