Kring Sergels Torg 1970

Startat av Hasse L, 06 november 2010, 20:42:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Okänd Büssing Senator Doppeldecker (1964) ─ SL H31 ─ rundar en asymmetrisk fontän utan obelisk.

Peter Rost

Oj, vilken härlig, och intressant bild! Mellan den dubbeldäckade H35:an till höger i bild, och den vita flygbussen H38:a, kan det vara en orange SKV H82. Büssingen utanför Åhlens skulle kunna vara en H27. 8) ;)

/Peter

Stefan P

Hej

Hur länge gick de vita flygbussarna till Bromma?

mvh Stefan P

Peter Rost

De vita Büssingvagnarna litt H38:a togs ur trafik 1979, och ersattes av Volvo Säffle B58:a, SL litt H1. 1983 lades flygbusslinje 77 ned i samband med att den allmänna flygtrafiken upphörde på Bromma Flygplats.

/Peter

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 november 2010, 20:42:06 PM
Okänd Büssing Senator Doppeldecker (1964) ─ SL H31 ─ rundar en asymmetrisk fontän utan obelisk.
****
Okänd kanske, men jättehäftig!
Inte mindre är tre dubbeldäckare syns på bilden, förutom de redan nämnda bussarna.
Bakom H35:an, utanför EPA, står en minibuss tillhörande Enskilda banken, lackad blå/vit/guld.

HJP

Ersa

Vilket hus ska man mygla sig upp i om man vill ta en bild idag?

Mr G

Är det inte Malmskillnadsgatans bro som gäller för en Ersabild här?
吉先生

K R

Citat från: HJP skrivet 07 november 2010, 20:40:15 PM
****
Bakom H35:an, utanför EPA, står en minibuss tillhörande Enskilda banken, lackad blå/vit/guld.

HJP

Hej!

Jag får för mig att det var Svenska Handelsbankens bilar som hade denna dekorativa färgsättning...

mvh K R

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2010, 21:02:41 PM
Vilket hus ska man mygla sig upp i om man vill ta en bild idag?

Bilden är troligen tagen från dåvarande Stockholmsterassen (ovanpå nuvarande bankkontoret) med ingång från Malmskillnadsgatan. Här hade Stockholms Stad lokaler med information om stadens planer för framtiden. Idag huserar väl SEB i hela huset.

/Hasse

Mr G

Stockholmsterassen var jag stammis på sommaren 1967. Det fanns ett bibliotek där på den tiden i vilket man kunde lyssna på skivor. Min favorit den sommaren var The Beatles - Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band. Skivan var nyutgiven då, och när jag lyssnar på skivan idag kommer minnen från det året fram.
吉先生

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2010, 21:56:06 PM
En SJ SKV är det säkert men jag tycker den är för låg för en Volvo B58. kanske en BF eller ve o fasa en "Moped" på huvudstadsbesök


Tycker det verkar som främre hjulhuset inte är rundat som på BF:arna, utan har lite rakare linjer, såsom på B58:orna.

/Christian

HJP

Citat från: K R skrivet 07 november 2010, 21:39:44 PMJag får för mig att det var Svenska Handelsbankens bilar som hade denna dekorativa färgsättning...

mvh K R
****
Stämmer bra det!





Om jag bara hade tittat i mitt gamla fotoalbum, så hade det blivit rätt från början. Men inget ont som inte för något gott med sig. Nu fick jag anledning att köra igång skannern och visa ett par bilder, plåtat på Sveavägen, just vid den omnämnda Stockholmsterassen.

HJP

K R

Hej!

Snygg komplettering, HJP!

Nu återstår att utröna om SHB-bilen på trådens ursprungsbild är en Hanomag-Henschel eller om det är en Mercedes-Benz.
Dessa modeller tillverkades fr o m 1970 parallellt av de båda märkena fram till 1975.

Detta m m framgår av infon i länken:
http://de.wikipedia.org/wiki/Harburger_Transporter

mvh K R

groenis

K R
Efter en snabbtitt så är det troligen en Hanomag då MB 306 inte såldes i lika många ex som Hanomag.

En annan bilmodell som försvann var Audi 50 som var tvilling med VW Polo
med två olika återförsäljarnät här i Sverige.

Hanomag försvann på liknande sätt har jag för mig.

/Lennart