Riksgropen

Startat av Mr G, 21 oktober 2010, 20:58:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Halvfull dubbeldäckare passerar Riksgropen 1973.
吉先生

Björn Forslund

Regeringsgatan i bakgrunden? Alltså ska Gallerian smällas upp på den urblåsta tomten till höger.

Påminner mig om när någon utländsk delegation var på besök, och beskådade förödelsen i City på 60-talet. De hade dåligt begrepp om huruvida Sverige varit utsatt för kriget, och beklagade att vår stad blivit så illa åtgången av bomberna.
Den rodnande värden svarade då att här behövdes inga bomber, det räckte med politiker, typ Mehr....

Hade Klara verkligen blivit bombat under kriget, då hade man noga  byggt upp det igen, precis som man gjorde i många städer på kontinenten.

Ersa

Åh, en utmaning för nutidsfotografer! :D
Men vad är det för något som går parallellt med Hamngatan nere i gropen? Träsliprar? Och är det en tunnel man ser under Regeringsgatan?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2010, 21:40:22 PM
Åh, en utmaning för nutidsfotografer! :D
Men vad är det för något som går parallellt med Hamngatan nere i gropen? Träsliprar? Och är det en tunnel man ser under Regeringsgatan?

Troligen pågår det arbete under själva vägbanan, denna kanske bärs upp av bjälklaget som syns. Det går det ju en gång från Sergels Torg parallellt med Hamngatan

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 oktober 2010, 21:24:46 PM
Regeringsgatan i bakgrunden? Alltså ska Gallerian smällas upp på den urblåsta tomten till höger.

Hej!

Regeringsgatan torde ligga där Mercedes-bilen står med tända bromsljus i avsikt att svänga in vänster,
kanske med destination P-huset Parkaden som aviseras på skylten i höger bildkant; länk till Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkaden

Gatan som går in till höger längre ner är Västra Trädgårdsgatan och byggnaden som ses är Sverigehuset.

Jag tycker mig minnas att Mr G för rätt länge sedan visade en bild på en H23 i trafik på linje 43
som körde på en av de rangliga broar som anlades i Riksgropen under ombyggnadsperioden.
Finns månne denna bild tillgänglig för en reprisering?

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 21 oktober 2010, 22:24:12 PM
Hej!

Regeringsgatan torde ligga där Mercedes-bilen står med tända bromsljus i avsikt att svänga in vänster,
kanske med destination P-huset Parkaden som aviseras på skylten i höger bildkant; länk till Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkaden

Gatan som går in till höger längre ner är Västra Trädgårdsgatan och byggnaden som ses är Sverigehuset.

Jag tycker mig minnas att Mr G för rätt länge sedan visade en bild på en H23 i trafik på linje 43
som körde på en av de rangliga broar som anlades i Riksgropen under ombyggnadsperioden.
Finns månne denna bild tillgänglig för en reprisering?


mvh K R



Aha, så är det ja! Regeringsgatan slutar abrupt vid Gropen. Bilden är väl tagen från bron vid Malmskillnadsgatan, så en Ersabild går nog att fixa?

Mr G




Från den vinkeln måste det finnas hur många Ersabilder som helst både på SSS-Forum och Postvagnen. Själv hittade jag den här i mina samlingar plåtad åt samma håll från samma bro, men i en annan vinkel och med en annan lins.

Vi väntar förstås på den riktiga Ersabilden!

Bild från 2010-04-10
吉先生

JDS

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2010, 21:40:22 PM
Åh, en utmaning för nutidsfotografer! :D
Men vad är det för något som går parallellt med Hamngatan nere i gropen? Träsliprar? Och är det en tunnel man ser under Regeringsgatan?

Jag tycker snarare att det ser ut som armeringsjärn som sticker ut på sidan av viadukten, alltså ganska högt upp i luften...

Fikman

Det som går parallelt med Hamgatan är rälsen för byggkranen

Danne B.

Om det är Regeringsgatan som går till höger i bild, vilket det ju med all sannolikhet är, vart är då den svarta bilen mitt i bild på väg? Fanns där en gata till vänster då? Vad hette den och vart ledde den? Antar att den hamnar ungefär mitt i eller strax ovanför där H&M finns idag?

//Danne

Björn Forslund

Citat från: Danne B. skrivet 22 oktober 2010, 09:28:30 AM
Om det är Regeringsgatan som går till höger i bild, vilket det ju med all sannolikhet är, vart är då den svarta bilen mitt i bild på väg? Fanns där en gata till vänster då? Vad hette den och vart ledde den? Antar att den hamnar ungefär mitt i eller strax ovanför där H&M finns idag?

//Danne

Det är, som K R skriver ovan, Västra Trädgårdsgatan som syns. Regeringsgatan är helt bortgrävd till höger om Hamngatan på bilden. Mercan är på väg in mot Regeringsgatan till vänster korsningen ligger vid trafikdelaren.

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 oktober 2010, 09:35:36 AM
Det är, som K R skriver ovan, Västra Trädgårdsgatan som syns. Regeringsgatan är helt bortgrävd till höger om Hamngatan på bilden. Mercan är på väg in mot Regeringsgatan till vänster korsningen ligger vid trafikdelaren.

Tack! Missade helt K R´s inlägg! :-[ Sorry!

//Danne

Nico


Var väl en gata till som försvann i samband med bygget av Gallerian, hette väl Norra Smedjegatan eller något ditåt?

Bilden sen är ett utomordentligt trevligt tidsdokument. Däremot ställer jag mig lite frågande till om 'Riksgropen' verkligen var det samma som bygget av Gallerian och saneringen av kvarteren omkring? Nu var jag visserligen inte själv med när det begav sig, men tycker inte riktigt att det hela stämmer med det jag läst om Riksgropen/Riksgroparna. Den första Riksgropen uppstod väl i samband med Norrmalmsregleringen och utbyggnaden av Stockholms tunnelbana.

Där kan visserligen galleriabygget till viss del passa in, men enligt det som jag tidigare läst kring detta så vill jag (rätta mig gärna om jag har fel) mera ha den första Riksgropen till att ha legat ungefär från Hötorget och Sergelgatan ned mot nuvarande Sergels torg. Allt det var väl även klart i perioden 1950-1970. Den andra Riksgropen var då den arkeologiska utgrävning av Riksplan på Helgeandsholmen 1978-1983. Den påbörjades ju då som ett garage och slutade som Medeltidsmuseet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Det var väl den enorma krater som som hade sitt centrum vid nuvarande Sergels Torg?


Mr G

Eftersom Riksgropen aldrig varit något officiellt namn kan det förstås finnas flera betydelser för benämningen. Själv kopplar jag alltid ihop namnet med den jättelika krater vid Sergels Torg som Björn skriver om. När gropen fylldes igen och bebyggdes kom Riksdagshuset att hamna där. Jag tror att många på den tiden tolkade namnet "Riksgropen" från kopplingen "Grop blir Riksdagshus", dvs det var hela Sveriges Riksgrop, och inte nåt som endast tillhörde Stockholm.

Gropen på bilden där Gallerian senare kommer att växa upp är den östra delen av samma grop. Jag har aldrig tolkat det på något annat sätt att än att den delen inte tillhör Riksgropen, det är ju ändå samma grop.
吉先生