Bussar i Vetlanda i september 1989 del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 september 2010, 15:05:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar så serien från Vetlanda. Först med tre nya bussar hos Cartes/Wetlandia.







Slutligen två bussar på stan.




Nästa gång blir det Nässjö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Oskar A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2010, 15:05:51 PM
Avslutar så serien från Vetlanda. Först med tre nya bussar hos Cartes/Wetlandia.




Trevligt! Jag tyckte jag kände igen reg.numret:
 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Oskar A skrivet 14 september 2010, 19:48:18 PM
Trevligt! Jag tyckte jag kände igen reg.numret:
 


Man måste säga att den genomgick en kraftig ombyggnad.  ;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Lövgren





[/quote]

Vet inte om det var denna som ett tag var stationerad i Landskrona???
Hade en sådan där med "pip"låda... inredningen var dock ganska tråkig, klädseln var grå med gråa ränder...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

1896

1948 gick i Falun som ny, men samtliga Aabenraa skickades till Landskrona, var väl ingen som gillade dessa. Förutom 1948 fanns 1901, 1101, 4011-12. Köptes väl en del nya Aabenraa till Landskrona också.

yngrot

Nej Aabenraa var väl om möjlit ännu sämre än Säffle
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Wasatrafik skickade iväg sina Aabenraa kring -91, ändå köpte Dalatrafiks dotterbolag in flertalet Aabenraa just -91, som det hördes, var skälet att dom skulle rymma mycket sittplatser....  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 september 2010, 19:12:12 PM
Nej Aabenraa var väl om möjlit ännu sämre än Säffle

Nu finns det ju flera olika sorters Aabenraa:
1. De som byggdes i en helt fristående fabrik
2. De som byggdes i samarbete med Scandia Randers (i dag Bombardier, då ASEA)
3. De som byggdes med Kässbohrer som ägare (vilket gäller bussen på bilden)
4. De som byggdes med Volvo/Säffle Karosseri som ägare

Därför går det inte att slå fast rakt av att Aabenraa varit bra eller dåliga. Det beror på när de byggdes.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 18 september 2010, 09:06:17 AM
Vad jag vet, så byggdes dessa i Danmark.

Javisst. Alla Aabenraa byggdes i den danska staden Åbenrå på sydligaste Jylland, precis på gränsen till Tyskland. Detta oavsett vem som ägde fabriken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 08:38:45 AM
Nu finns det ju flera olika sorters Aabenraa:
1. De som byggdes i en helt fristående fabrik
2. De som byggdes i samarbete med Scandia Randers (i dag Bombardier, då ASEA)
3. De som byggdes med Kässbohrer som ägare (vilket gäller bussen på bilden)
4. De som byggdes med Volvo/Säffle Karosseri som ägare

Därför går det inte att slå fast rakt av att Aabenraa varit bra eller dåliga. Det beror på när de byggdes.


Jag kan inte exakt rita upp en tidslinje för produktionen av bussarna. Aabenra karosseri AS var troligen hela tiden en enhet, men det var olika ägare till det hela. Bussproduktionen övergick från självständig fabrik till det som brukar kallas Scandia i Randers. Dvs Ascan. Bakom detta ligger ADTranz . Detta är en förkortning av ABBDaimler-Benz Transportatation.Dvs bussproduktionen hamnade hos Daimler-Benz. Som redan hade övertagit Kässbohrer. Vid karosserifabriken tillverkades under Kässbohrers namn släpvagnar. Efter detta tar AB Volvo över tillverkningen av busskarosser. AD Tranz behåller Scandia utan busskarossering och hela ADtranz tas över (någotsenare) av Bombardier.
Påpekas kan att det gäller tillverkningen (dvs produktionen)av busskarosser. Fastigheter kan ha legat under andra företag.

Stefan P

Hej

Intressant att få se en Hino buss som ny, finns det kvar några i trafik idag?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 september 2010, 10:52:53 AM
Hej

Intressant att få se en Hino buss som ny, finns det kvar några i trafik idag?

mvh Stefan P

Tror knappt det men garderar med kryss. Det fanns i alla fall någon kvar till för ett par år sedan. De var ganska rostbenägna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Jag har för mig att jag såg en i samband med marknaden i Rök som hölls dagen efter midsommarafton. Tillhörde antagligen någon försäljare. Tog dock aldrig någon bild.   :(

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 19 september 2010, 17:16:26 PM
Jag har för mig att jag såg en i samband med marknaden i Rök som hölls dagen efter midsommarafton. Tillhörde antagligen någon försäljare. Tog dock aldrig någon bild.   :(

M.v.h.
Ola

Får väl komplettera med att jag uppfattade frågan som om det gällde Hino i yrkesmässig busstrafik. En och annan lär ha kunnat överleva som t ex husbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)