SL möblerar om i trafikupphandlingarna - nytt innehåll i E20

Startat av Ted Selander, 28 augusti 2010, 19:17:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...

Förutsätter du att Busslink kommer att tappa Norrtälje?

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...

Om nu ingen vill bevara en Vega till eftervärlden ;D :-X


Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2010, 22:00:45 PM
Det kan vi leva med, vi blir äntligen av med de trånga Vegorna...
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.

Adrian Langemar

Citat från: Omnilasse skrivet 30 augusti 2010, 08:49:08 AM
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.

Gäller det även nuvarande avtal, att Busslink får betalt per passagerare på linje 676?

Ulf Rådeström

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 23:01:01 PM
Förutsätter du att Busslink kommer att tappa Norrtälje?

Bussmicke menar nog snarare att vid en upphandling fräschas vagnparken upp - äntligen nån som vågar säga något negativt om "Bussnacks bästa buss - Vegan"  :P

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 30 augusti 2010, 10:57:38 AM
Gäller det även nuvarande avtal, att Busslink får betalt per passagerare på linje 676?
Nej, det blir nytt för detta avtal och kommer bara gälla 639 till Rimbo, 676 samt 686.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2010, 12:48:01 PM
Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.

Man trycker också mycket på att man kan bilda konsortium för att klara av både spår- och busskötseln i inbjudan, så det kanske kan bli en del spännande konstellationer. Nobina och SJ kanske kan vara ett förslag? Att man väljer att lägga spår- och busstrafik i samma avtal, verkar ju också vara för att det blir en del avstängningar på banorna, det kommer alltså även att ligga ersättningstrafik i uppdraget. Tidsplanen är faktiskt olika för block 1, respektive 2. Anbudstiden är november-april, tilldelningsbeslut i september nästa år och trafikstart för block 1 blir i augusti 2012, och för block 2 i januari 2013.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 augusti 2010, 11:09:08 AM
Bussmicke menar nog snarare att vid en upphandling fräschas vagnparken upp - äntligen nån som vågar säga något negativt om "Bussnacks bästa buss - Vegan"  :P

Åja, jag har uttalat mig halvnegativt om modellen i fråga några gånger, vilket mest lett till sura miner och ingen förståelse. ;)

Leyland

Citat från: Omnilasse skrivet 30 augusti 2010, 08:49:08 AM
Fast vi kan ju anta att om Busslink förlorar, så kommer (med tanke på den korta tiden), Vegorna vara hårdvaluta för en ny operatör! Busslink har knappast någon glädje av dem (på grund av att de kört så extremt många mil och är precis på maxgräns för buss utanför SL-området), så en operatör som saknar egna bussar att sätta in, kommer säkert med glädje köra Vegorna i alla fall till dess nya bussar hinner levereras. På just den här linjen får man ju betalt efter antal passagerare, så det finns ju skäl att kanske satsa på lite mer flärd då om man beställer nya bussar.

Hur många mil har Vegorna i genomsnitt gått vid det här laget?

Omnilasse

Citat från: Leyland skrivet 09 september 2010, 16:27:45 PM
Hur många mil har Vegorna i genomsnitt gått vid det här laget?
Det är väldigt olika, men några slumpmässigt utvalda objekt från kontrollbesiktningen visar på att de tycks ligga på mellan ca 200 000 och 300 000 mil

Leyland

Tack, det är imponerande mätarställningar, kanske inte med tanke på typen av trafik, men med tanke på de morderna karosserna jmf med H34 Leyland.

Är det månne känt hur många motorbyten som skett på en Vega som rullat 300 000 mil?


Greger Larsson

Citat från: Omnilasse skrivet 10 september 2010, 17:32:14 PM
Det är väldigt olika, men några slumpmässigt utvalda objekt från kontrollbesiktningen visar på att de tycks ligga på mellan ca 200 000 och 300 000 mil

Ursäkta, men hur ser man på uppgifterna från bilprovningen att ett fordon gått mellan två och trehundratusen mil?

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2010, 00:38:25 AM
Med räknat på dagens trafikutbud som bör ligga runt 42 Mkr km på 10 år kan inte medeltalet på miluttag/buss överskrida 200000 mil/10 år, om nu någon vagn/vagnar har ett uttag på 300000 mil måste flera andra ligga runt halva detta tal.
Trafikutbudet ja, men linjen har extremt många tomkörningar, och man har ju också merutnyttjat bussarna något på lokallinjerna från och till (vilket dock borde vara en mindre del). Nåväl ett medel på samtliga vagnar (här 28 stycken, 5750 är slopad och 5754 saknas det uppgift för), ger ett medel för mätarställning på 296 475 mil. På tio år med ett medel på 81 mil per dag, ger detta ca 5,5 varv per dag. Normalt går ju en buss minst 2 varv per dag (förutom vid service etc). Teoretiskt max varv för ett enskilt fordon per dag bör väl ligga på 8/9 varv. Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss. Men jag håller med dig att det är en bra utnyttjande grad, hade nog trott själv att medlet skulle hamna något lägre, på motsvarande ca 4,5 varv per dag (ca 230 000 mil per vagn)

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 12 september 2010, 09:38:21 AM
Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss.

Hur kan en buss hålla ihop i 970 461 mil? Nåväl, inget är väl omöjligt... 6645 som är en B9S från 2005 hade rullat 941 884 km alt. 94 188 mil i maj enligt Transportstyrelsen...


buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 12 september 2010, 09:38:21 AM
Trafikutbudet ja, men linjen har extremt många tomkörningar, och man har ju också merutnyttjat bussarna något på lokallinjerna från och till (vilket dock borde vara en mindre del). Nåväl ett medel på samtliga vagnar (här 28 stycken, 5750 är slopad och 5754 saknas det uppgift för), ger ett medel för mätarställning på 296 475 mil. På tio år med ett medel på 81 mil per dag, ger detta ca 5,5 varv per dag. Normalt går ju en buss minst 2 varv per dag (förutom vid service etc). Teoretiskt max varv för ett enskilt fordon per dag bör väl ligga på 8/9 varv. Sedan är det också extremt olika utnyttjande grad. 5744 har ju gått 970 461 mil (oktober 2009), medan 5738 endast har gått 123 316 mil (juni 2010), vilket ju ändå är dubbelt så mycket som en ordinarie stadsbuss. Men jag håller med dig att det är en bra utnyttjande grad, hade nog trott själv att medlet skulle hamna något lägre, på motsvarande ca 4,5 varv per dag (ca 230 000 mil per vagn)

Ja, just tomkörningarna blev jag lite förvånad över. Såg en sommarsöndagsspec för linje 637 om jag inte minns fel. 2 tomkörningar på vardera närmare 13 mil enligt den som skulle köra.