SL möblerar om i trafikupphandlingarna - nytt innehåll i E20

Startat av Ted Selander, 28 augusti 2010, 19:17:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

På Allegos hemsida återfinns numera följande information om SL:s nästa stora trafikupphandling, benämnd E20.

"II.1.5) Kort beskrivning av upphandlingen/upphandlingarna:

Block I: Spårtrafikområdena Tvärbanan/Nockebybanan och Saltsjöbanan i kombination med busstrafikområdena Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.

Block II: Spårtrafikområdet Roslagsbanan med busstrafikområdet Norrort (Täby, Åkersberga och Vaxholm)."


sl.se, gå vidare till Allegolänken.

http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Verksamhet/Upphandlingar/

/Ted

PS. De speciella upphandlingstrådarna tycks ha torkat in.

Mikael Ringmarck

Ja, det verkar hända mycket spännande i västerort inom några år :D Synd att man inte kunnat slå ihop Norrort med Norrtälje tycker jag, det känns så naturligt på något sätt.   :-\

homer

näms de några tidpunkter och datum?



och med tanke på att Sl verkar vilja ha större och större områden kanske de inte är omöjligt att Tyresö och Handen kommer upphandlas tillsammans när de nu blir dags...

Omnilasse

#3
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 19:43:35 PM
Ja tiden för att sammanställa o uppdatera trådarna har tyvärr inte funnits >:(

Vad gäller block 1 är det inte lite förvånande att hela den trafik som körs från Råstagaraget upphandlas igen utan att man väljer att utnyttja möjligheten att förlänga avtalet, det finns ju andra områden som bara har upphandlats en gång och just dessa två kontrakt är ju förutom Södertörn de enda som löper med tidsbegränsning, övriga är tillsvidareavtal
Man får väl då förmoda att man vill göra lite större byten av linjer mellan Råsta och Bromma kanske (och för den delen Norrort som ju blir separat men som ju upphandlas samtidigt)? Finns ju en hel del linjer som det är lite konstigt att Råsta kör idag, liksom tvärtom.

Men med tanke på kritiken mot de avtal som inte är tidsbegränsade kan man ju ändå förvånas, då det fått rätt hård kritik av bland annat revisorerna.
Man verkar ju också ha ändrat sig angående Lidingö, som tidigare sas skulle ingå i E20. Handen och Tyresö kommer nog dock i E21, planen från i våras är ju att nytt avtal där ska vara klart till augusti 2013, dit man då också flyttade Lidingö, så därefter är det väl bara Innerstan kvar på tillsvidareavtal.  

Edit: Naturligtvis handlar det inte om att växla linjer mellan Bromma och Råsta eftersom de kommer att ingå i samma avtal. Det roliga är väl där den uppdelning i Sollentuna man gjorde för ett antal år sedan som fick intrycket att man ville ha mindre avtalsområden...Samtidigt måste man säga att det pasar rätt bra att slå ihop Bromma med Råsta, då nästan alla linjer vid ena ändstationen antingen har bra mycket närmare till Råsta respektive Lunda. Det kan nog minska tomkörningar rätt rejält

buskörare

Hur påverkar det att man sätter ihop tåg och buss? Alltså, många aktörer kör ju idag bara buss. Är det egentligen fler än Keolis och nu Arriva som kör båda? Om t.ex Nobina skulle vinna, lägger dom då ut tågen på nån annan eller hur funkar det? Eller har Nobina tågtrafik också?

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 29 augusti 2010, 12:34:25 PM
Hur påverkar det att man sätter ihop tåg och buss? Alltså, många aktörer kör ju idag bara buss. Är det egentligen fler än Keolis och nu Arriva som kör båda? Om t.ex Nobina skulle vinna, lägger dom då ut tågen på nån annan eller hur funkar det? Eller har Nobina tågtrafik också?

Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2010, 12:48:01 PM
Veolia kör såväl tåg som buss. Orusttrafiken (Nettbuss) har ett moderbolag som kör tåg, nämligen NSB. NSB äger också Tågkompaniet, som är delägare och driftsansvariga i Roslagståg. Så det här löser sig säkert. Om det sedan är en bra lösning är en annan sak.


Haha glömde Veolia trots att dom har Lidingöbanan  :-[ På Lidingö tror jag det skulle vara bra faktiskt. Vi har så mycket samtrafik med det tåget, en gemensam trafikledning skulle underlätta väldigt vid dessa tillfällen, eftersom det väldigt ofta handlar om 1 minuts marginal. I dagsläget har bussarna samtrafik med tåget, men tåget har inte samtrafik med oss  ::)
Men ön är ju liten.

Ersa

Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör

Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink

Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg


Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör

Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink

Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg


Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf

Sen står det också
SL avser dock överväga att upphandla Lidingöbanan och busstrafiken på Lidingö som ett
område. För- och nackdelar med en sådan lösning, samt förslag till beslut i
frågan tillställs styrelsen senast vid nästkommande beslut om
upphandlingsplan våren 2009.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör

Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink

Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg


Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf

Inte att förglömma Norrtälje, juni 2011 om jag minns rätt. När kan det tänkas komma svar på den upphandlingen?


Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2010, 18:20:27 PM
Område, Nytt avtal i kraft, Nuvarande entreprenör

Buss:
Huddinge/Botkyrka, augusti 2011, Nobina
Söderort, augusti 2011, Busslink
Nacka/Värmdö, augusti 2011, Nobina
Lidingö, januari 2013, Busslink
Norrort, januari 2013, Busslink

Spårtrafik:
Lidingöbanan, augusti 2012, Veolia Transport
Tvärbanan/Nockebybanan, augusti 2012, Veolia Transport
Roslagsbanan, januari 2013, Roslagståg


Källa:
http://sl.se/PageFiles/244/upphandling_buss_spar_2010_2013.pdf

Det dokumentet har alltså inte uppdaterats med ny info, den som tråden refererar till.

/Ted

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 29 augusti 2010, 19:08:49 PM
Det dokumentet har alltså inte uppdaterats med ny info, den som tråden refererar till.

/Ted
Som vanligt - för att vara elak - har SL inte riktigt koll på vilken information som är aktuell (eller snarare vilken information som förmedlas till allmänheten) och det senaste dokumentet (som också finns på deras hemsida - men under styrelseärenden - anger alltså lite förändrad turordning, planen för 2011-2014 hittar ni här: http://sl.se/PageFiles/2018/arende_6_mars.pdf


Jan

Svar på Norrtälje borde komma inom kort? Trafikstart juni 2011.
I branschen 37 år

Omnilasse

Citat från: Jan skrivet 29 augusti 2010, 19:39:59 PM
Svar på Norrtälje borde komma inom kort? Trafikstart juni 2011.
Nja, sista datum för att lämna in anbud är den 9 september och beslut förväntas fattas i november, så det är ju inte så stora marginaler till den planerade trafikstarten 24 juni 2011. Upphandlingen kom ju till på grund av Busslinks misskötsel, så det är ju lite kortare tid än normalt...

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 20:03:37 PM
Nja, sista datum för att lämna in anbud är den 9 september och beslut förväntas fattas i november, så det är ju inte så stora marginaler till den planerade trafikstarten 24 juni 2011. Upphandlingen kom ju till på grund av Busslinks misskötsel, så det är ju lite kortare tid än normalt...

Då blir det inte många månader att skaka fram bussar till hela Roslagen, bara blåbussarna är ju ett större antal.