Mera Katrineholmsbilder del 3

Startat av v-aros, 18 augusti 2010, 01:28:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2010, 14:40:14 PM
Mm Weidermansbussen. Står mest i garaget. Rullar i snitt 5mil per år eller så. Bara från verkstad till garage till bilprovning. Men de kommer nog köra med den framgent. Är ju lättare nu! När den står mer centralt och i varmgarage. För det gamla garaget i Vretstorp är väl nu helt avvecklat! 8)

Den blir garanterat välkommen om den dyker upp nästa år. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 19 augusti 2010, 13:46:11 PM
Synd man inte visste om bussen hos Lidbergs Innan den såldes..

Jag skrev om den i Bussnack innan den såldes. Visade till och med bilder på den.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1729.0

Inlägget hade dock bara legat ute någon timme innan Anders hörde av sig och dagen efter gjordes affären upp. Det fanns då redan andra spekulanter men ingen annan som hade för avsikt att bevara bussen som buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2010, 13:48:46 PM
Ja, på "Heden" finns ju plats. Men ur publiksynpunkt är det inte lika centralt som i en stad. Spontanbesökare lär utebli i stor utsträckning.

Hej!

Nej, det är ju klart att det i så fall blir ett evenemang mer för de redan intresserade.
Och mest då tanken att det blir mer plats över till bussarna för uppställning.
Hur många bussar var det egentligen som deltog 1999 i Malmköping på "Bussen 100 år"?

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 12:43:40 PM
Om det blir fler bussar behövs dock mer mark. I söndags var busstationen proppfull och det var knappt att det gick att hålla ett "spår" öppet för den enda busslinjen samt Finlandsfärjebåtarna.

Vad jag förstod så var det åtminstone en buss som dök upp i Katrineholm utan att vara anmäld i förväg,
vilket som sagt gjorde busstationen knökfull. Jag mötte bl a en passagerare som steg för steg arbetade upp en oro över
var Viking Line-anslutningsbussen stod att finna eftersom det stod en tvåvåningsbuss på avsedd hållplats...

mvh K R

Ersa

Citat från: K R skrivet 19 augusti 2010, 14:49:32 PM
Vad jag förstod så var det åtminstone en buss som dök upp i Katrineholm utan att vara anmäld i förväg, vilket som sagt gjorde busstationen knökfull. Jag mötte bl a en passagerare som steg för steg arbetade upp en oro över var Viking Line-anslutningsbussen stod att finna eftersom det stod en tvåvåningsbuss på avsedd hållplats...

Oron var lite väl överdriven tycket jag, för så enormt stor är ju inte Katrineholms lilla busstorg att en stor Viking Line-buss syns oerhört tydligt. Och inte bara oroliga. Vissa av dem var ju dessutom arga. De hade minsann klivit på sin buss på exakt detta ställe i 10-15 år och skulle minsann inte flytta på sig till den lediga kuren. Hellre då att vi flyttade alla våra veteranbussar, så de slapp gå 10 meter.
Men de reagerade iaf. Det satt även andra resenärer och väntade i sina kurer på "sin" buss helt obesvärade över att det var veteranbussar överallt som blockerade infarten till dessa kurer. De såg lite förvånade ut när deras buss stannade på den enda kur lämnats fri för busstrafik.

Praktexemplet såg jag på Danderyds sjukhus 2003 där folk väntade vid sin stolpe där en trasig tom låst buss skyltad "Ur funktion" som blinkade med sina varningsblinkers stod. Bakom denna buss kom 1-2 andra bussar på samma linje, plockade upp de som ville kliva på och lämnade kvar de resenärer som stod kvar och stirrade på framdörren på den trasiga bussen...

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 15:41:05 PM
Oron var lite väl överdriven tycket jag, för så enormt stor är ju inte Katrineholms lilla busstorg att en stor Viking Line-buss syns oerhört tydligt. Och inte bara oroliga. Vissa av dem var ju dessutom arga. De hade minsann klivit på sin buss på exakt detta ställe i 10-15 år och skulle minsann inte flytta på sig till den lediga kuren. Hellre då att vi flyttade alla våra veteranbussar, så de slapp gå 10 meter.
Men de reagerade iaf. Det satt även andra resenärer och väntade i sina kurer på "sin" buss helt obesvärade över att det var veteranbussar överallt som blockerade infarten till dessa kurer. De såg lite förvånade ut när deras buss stannade på den enda kur lämnats fri för busstrafik.

Praktexemplet såg jag på Danderyds sjukhus 2003 där folk väntade vid sin stolpe där en trasig tom låst buss skyltad "Ur funktion" som blinkade med sina varningsblinkers stod. Bakom denna buss kom 1-2 andra bussar på samma linje, plockade upp de som ville kliva på och lämnade kvar de resenärer som stod kvar och stirrade på framdörren på den trasiga bussen...

Vissa har väldigt stora skygglappar eller tunnelseende. Men växer träffen ytterligare blir det nog problem om alla ska vara på samma plats.

erik t

Får kanske hitta en nerlagd station eller liknande och rada upp med veteranbussar :)

bilomnibussen

Hej! Jag jobbar vid Weidermans. Det finns nog inga planer på att sälja bussen. Jag har lobbat för Katrineholmsarrangemanget lite försiktigt både före och efter. Jag får väl ta ett snack med ledningen för att höra efter hur de ställer sig inför nästa år. Bussen har varit intagen och genomgången samt besiktigad i år efter att vad jag vet ha stått i ett enkelt garage i fem år. Den är i mycket gott skick för sin ålder. Ni behöver inte ringa/maila till Weidermans och lobba.
Mvh Jan G

bisquit

Heh låter bra det. Var inne i verkstaden och plåta, bussen. Innan den skulle till bilprovningen. Låter bra att du peppar dina chefer, för att synas i sådana sammanhang.  Den är välbevarad, som du Jan, säger.  8)

bilomnibussen

Vi som finns i bussdiggarkretsarna har väldigt god koll ändå. När Weidermansbussen kördes från Vretstorp till Kumla var det minsann någon som råkade passera just då och såg bussen på europavägen.
Mvh Jan G