Nytt miljötänk - eller - är detta på riktigt???

Startat av Wetjo, 17 juli 2010, 14:39:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


jocke

Varför inte. Lät ju smart. Värt o prova i stockholm kanske ;-)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

MrX

Undrar om det finns någon politiker som skulle våga genomföra något liknande i Sverige. Förmodligen skulle det kräva ett politiskt självmord då man måste gå emot hela den svenska billobbyismen och den är inte att leka med!

Jo

Citat från: MrX skrivet 17 juli 2010, 16:23:24 PM
Undrar om det finns någon politiker som skulle våga genomföra något liknande i Sverige. Förmodligen skulle det kräva ett politiskt självmord då man måste gå emot hela den svenska billobbyismen och den är inte att leka med!

Jo det är väl så att i de länder man har en omfattande tillverkningsindustri för fordonsindustrin har man också lägre beskattning av personbilar. Är ju bara att titta på vårt grannland Danmark där punktskatten/momsen/registreringsavgiften på bilar är långt mer än 100%. Så även om konstruktionen inte är den samma som i Singapore så kan ju ett bilköp i Danmark bli långt mycket dyrare än i Singapore.

MrX

Citat från: Jo skrivet 17 juli 2010, 16:46:04 PM
Jo det är väl så att i de länder man har en omfattande tillverkningsindustri för fordonsindustrin har man också lägre beskattning av personbilar. Är ju bara att titta på vårt grannland Danmark där punktskatten/momsen/registreringsavgiften på bilar är långt mer än 100%. Så även om konstruktionen inte är den samma som i Singapore så kan ju ett bilköp i Danmark bli långt mycket dyrare än i Singapore.

Men är det inte billigare att köpa bil i Danmark än i Sverige? Min morfar gjorde det för tio år sedan, då köpte han en SAAB 9-5 och fick den billigare i Danmark än i Sverige.

groenis

Det är bara billigt om du köper bilen i Danmark för export inte annars.

/Lennart

ch

I princip kan du köpa en Volvo billigare i Danmark för att exportera den till dig som bor i Torslanda i Sverige där den tillverkades, än att gå in hos Volvohandlaren som ligger närmast fabriken. Sjukt om ni frågar mig, men det är lite som att det är billigare att åka till Tyskland för att handla svensktillverkad öl etc...

Nico


Har ju att göra med skatter osv. så sjukt vet jag inte... Köper man bil i t.ex. Danmark så köper man bilen oskattad etc. och fixar sedan det praktiska i Sverige. Öl däremot betalar man ju den nationella skatten och momsen på (samt att priset generellt väl är lägre på öl i t.ex. Tyskland) så då blir ju det billigare att köpa på plats. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman