Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juni 2010, 21:33:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

#15
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2010, 14:41:05 PM
Enligt Nya Wermlands Tidningar...

– Nu är de garanterade löner, nu kommer pengarna från staten, säger vd Uno Kjellsson.

Det kan man ju tolka olika men sannolikt är det kanske på så sätt att från kommande månads löneutbetalning så kommer lönen att betalas av samhället gm lönegarantin.


En salomonisk lösning på frågan om varför Mats och jag har uppfattat det olika och säkerligen också den korrekta. Som redan påpekats skulle utbetalning från den statliga lönegarantin tagit längre tid än en à två arbetsdagar. Men även NWT tar ju upp berättelsen om det stängda bankkontot och citatet ovan är direkt svar på frågan "Hur blir det i fortsättningen med lönerna nu?".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

"Vänersborgs Linjetrafik AB som är ansvarig för bland annat busstrafiken i Karlskoga och Degerfors befinner sig i ekonomisk kris. Ackordscentralen i Göteborg har nu tagit över verksamheten och jobbar på en långsiktig lösning."

"Till Kuriren säger verkställande direktören Uno Kjellsson att pengarna inte räckt till.
De indexuppräkningar som görs i trafikavtalen har inte varit tillräckliga för att klara de kostnadsökningar man haft.
– Det vi får in har inte räck till att betala ut lönerna de senaste månaderna. Det har fattats runt 400 000 kronor varje månad."

"Den som är ansvarig för verksamheten är därmed Börje Andersson på Ackordscentralen i Göteborg och han tror på en ganska snar lösning.
– Det finns i nuläget ett avtal med en stor aktör i branschen som är beredd att kliva in i bolaget. Det är det första alternativet och vi jobbar på att genomföra den affären, säger han.
Han berättar att det ännu så länge är sekretessbelagt vilken aktör det handlar om, men att det finns ett så kallat "Letter of intent", alltså en avsiktsförklaring och att det är en god grund för en lösning."

Läs mer på Karlskoga Kuriren

Hagri

"I största tysthet byttes det bussbolag som sköter lokaltrafiken i Oskarshamn ut i slutet av förra året.

Efter förra upphandlingen var det Vänersborgs Linjetrafik AB som trafikerade linjerna i Oskarshamn. Samma företag som nyligen beviljades rekonstruktion för att de hade svårt att betala ut lönerna till sina anställda."

"– Där kom vi undan mycket bekymmer, säger Kalmar Läns Trafik AB:s vd Karl-Johan Bodell när han får beskedet om rekonstruktionen."

Läs mer på Barometern

nimbra

[quote author=Hagri link=topic=36747.msg268646#msg268646 date=127794488


– Det finns i nuläget ett avtal med en stor aktör i branschen som är beredd att kliva in i bolaget. Det är det första alternativet och vi jobbar på att genomföra den affären, säger han.
Han berättar att det ännu så länge är sekretessbelagt vilken aktör det handlar om, men att det finns ett så kallat "Letter of intent", alltså en avsiktsförklaring och att det är en god grund för en lösning."

Läs mer på Karlskoga Kuriren
[/quote]

Det är Orusttrafiken som är intressenten.

nimbra

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2010, 22:44:37 PM
Jo det har man antagit redan ;D, det finns ju ingen annan aktör som har möjlighet att enkelt få till ett avtal med BiV om avtalen.

BiV har väl inte alltid varit speciellt glada åt Orusttrafiken, det blir nog ett surt äpple att bita i.

Mats Karlsson

#20
Den 2 augusti hålls ett borgenärssammanträde vid Vänersborgs tingsrätt där rekonstruktören vid Ackordcentralen i Göteborg lägger fram ett förslag till rekonstruktion av VL-Buss. Då får fordringsägarna säga sitt. Godtar de inte detta kan de begära att företaget försätts i konkurs. De största fordringsägarna är Scania och Den Danske Bank med 59 resp 45 miljoner kronor i fordringar. Allt enligt Karlskoga Tidning.

rattvrickaren

Fy rackaren, det är inte småsmulor det pratas om. man kan ju fundera hur i all världen det galopperat iväg så. Man måste ju med en enkel miniräknares hjälp ha sett denna motförsbacke komma. Eller är det brist på just en enkel miniräknare. Handlar om ganska enkel matematik oftas bara + och - tycker man.
Ingen mer än jag önskar att det löser sig för VL...ett fint bolag som jag haft nöjet att jobba lite med och alltid blivit proffsigt och glatt bemött. Håller allt tummarna.
/Magnus

Bjärven


Mats Karlsson

Citat från: Bjärven skrivet 03 augusti 2010, 18:56:02 PM
Nån som vet hur det gått ???
Rekonstruktionen är förlängd till 24 september. Tills dess drivs trafiken som vanligt. Som det ser ut nu kan det bli ny ägare som går in. Allt enligt en tidningsartikel idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 06:52:30 AM
Rekonstruktionen är förlängd till 24 september. Tills dess drivs trafiken som vanligt. Som det ser ut nu kan det bli ny ägare som går in. Allt enligt en tidningsartikel idag.

Då har det gått tre månader sedan tingsrätten beviljade rekonstruktionen den 25 juni. Datum 24 september är vad jag hört från VL också så den är säkert i och för sig korrekt men man kan knappast tala om en förlängning av rekonstruktionen. En sådan skall normalt vara avslutad inom tre månader.

(Rekonstruktionen beviljades sent fredag den 25 juni. Beslut om detta nådde dock inte VL och rekonstruktören förrän måndagen den 28 juni.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2010, 08:34:31 AM
Då har det gått tre månader sedan tingsrätten beviljade rekonstruktionen den 25 juni. Datum 24 september är vad jag hört från VL också så den är säkert i och för sig korrekt men man kan knappast tala om en förlängning av rekonstruktionen. En sådan skall normalt vara avslutad inom tre månader.

(Rekonstruktionen beviljades sent fredag den 25 juni. Beslut om detta nådde dock inte VL och rekonstruktören förrän måndagen den 28 juni.)
Det har tidigare angetts ett datum 2 augusti för ett borgenärssammanträde, då det var tänkt att borgenärena skulle få säga sitt, dvs om företaget skulle rekonstrueras enligt rekonstruktörens förslag eller försättas i konkurs. Kan det möjligen vara så att tidningsartikeln menar att det är detta datum som nu framflyttats till 24 september när man skriver att rekonstruktionen har förlängts till 24 september?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 09:07:45 AM
Det har tidigare angetts ett datum 2 augusti för ett borgenärssammanträde, då det var tänkt att borgenärena skulle få säga sitt, dvs om företaget skulle rekonstrueras enligt rekonstruktörens förslag eller försättas i konkurs. Kan det möjligen vara så att tidningsartikeln menar att det är detta datum som nu framflyttats till 24 september när man skriver att rekonstruktionen har förlängts till 24 september?

Jag har inte hört att mötet den 2 augusti skulle blivit inställt. Men det kan väl ha varit lämpligt att stämma av med borgenärerna var de står i frågan. Jag tyckte redan när jag såg uppgiften om det här mötet det var konstigt att man inte skulle använda de tre månader man har rätt till vid en så här stor rekonstruktion. I synnerhet som det var under juli månad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussdaniel

Vad händer egentligen i ärendet VL?
För alla parter vore väl ändå det bästa om det hände snabbt oavsett vilket, så att vi kan få ett slut på denna segdragna historia som pågått i så många år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 01:08:21 AM
Vad händer egentligen i ärendet VL?
För alla parter vore väl ändå det bästa om det hände snabbt oavsett vilket, så att vi kan få ett slut på denna segdragna historia som pågått i så många år

Den 24 september har nämnts som dagen då rekonstruktionsarbetet skall vara avslutat och vi får se hur det går. Rekonstruktionen begärdes 25 juni så man kan inte säga att det är en segdragen historia, åtminstone inte än så länge. Om du menar VL:s ekonomi så var den hyfsad fram till 2007 medan 2008 blev ett dåligt år. VL:s nuvarande problem sammanhänger dock mestadels med trafiken de körde för Kalmar län och som började sommaren 2009.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)