Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juni 2010, 21:33:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Redan i torsdags fattade tingsrätten beslut om att bevilja Vänersborgs Linjetrafik rekonstruktion, men meddelade inte beslutet förrän tidigt i dag (eller möjligen sent i går kväll). Det innebär alltså att man nu har minst tre månader på sig att komma till rätta med de ekonomiska problemen.

Det finns naturligtvis inte säkert att rekonstruktionen kommer att lyckas men det finns i alla fall två goda tecken: dels att tingsrätten bedömt förutsättningarna för att undvika konkurs finns och dels att en rekonstruktör (för övrigt en av Sveriges mest kända) har ansett att det finns stora möjligheter att rekonstruktionen lyckas.

De löner som på grund av ansökan om rekonstruktion inte kunnat betalas ut i slutet av förra veckan betalades ut i dag.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/vad-ar-en-rekonstruktion_2491825.svd
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Du menar nog max 3 månader?

Hälsningar
Sven

bjorkaan

Det känns lite bättre i alla fall att jag får fortsätta åka VL 8) De inblandade i det här kände ingen positiv anda men hoppas de gör det nu :)

yngrot

Jaså de är så illa ute.. om det inte lyckas så lär det väl bli andra bolag som får mer trafik för de har väl rätt mycket trafik både här och där...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 28 juni 2010, 21:49:06 PM
Hej

Du menar nog max 3 månader?

Hälsningar
Sven

Som framgår av länken så omfattar en rekonstruktion normalt tre månader men kan förlängas till ett år om särskilda omständigheter föreligger. Det var alltså det jag syfta på. Men det kan naturligtvis vara så att man under rekonstruktionsarbetet tidigare kommer underfund med att det här inte är någon idé och därför avbryter detta och i stället inleder en konkurs. Min bedömning är att just för VL är det scenariot inte särskilt sannolikt. Man kommer nog att utnyttja den tid man har rätt till för att hitta en lösning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Hej!

Gäller det hela VL, alltså även fd. Landvetter?

Undrar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 28 juni 2010, 22:57:40 PM
Hej!

Gäller det hela VL, alltså även fd. Landvetter?

Undrar

Ingemar

Ja, det gäller hela Vänersborgs Linjetrafik AB, alltså även alla depåer. Däremot är verkstadsservicen i Vänersborg i ett eget bolag, Kjellssons Servicecenter, så detta berörs inte i nuläget. Detta utför också många externa jobb.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2010, 23:33:51 PM
Även vst service i Göteborg ligger i ett separat bolag.

Helt riktigt påpekande men ägarna till detta har ingen koppling till ägarna till Vänersborgs Linjetrafik. Självklart är inte heller verkstadsservicen i Göteborg indragna i den nuvarande rekonstruktionen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 09:42:48 AM
Kjellssons Service Center i Göteborg AB torde väl ha samma ägare som Kjellssons Service Center (i Vänersborg)
till nyligen har ju även Kjellssons Service Center i Oskarshamn AB existerat men det antar jag numera är avvecklat.

Klart att du har rätt.

När gamla Landvetter buss gick i konkurs var det några tidigare anställda som öppnade egen verkstad i Björröd och denna anlitades av VL-Buss Göteborg. Kom i hastigheten inte att tänka på att den sålts.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe


Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 29 juni 2010, 21:01:41 PM
Köpare finns enl bl a Busstidningen.

http://www.busstidningen.se/2010/06/29/ekonomiskt-tyngt-vanersborgs-linjetrafik-ska-saljas/

Undrar vem köparen kan vara. Jag har inte en aning och vill inte heller spekulera. Även om det är tråkigt att familjen Kjellsson lämnar ägandet av Vänersborgs Linjetrafik är det ju bra att verksamheten fortsätter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorkaan

Några av de jag har pratat med säger att de trodde Nobina skulle ta över trafiken om det blev en upphandling i Kga men om att de skulle köpas upp har jag inte hört ett knyst om ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 22:41:29 PM
Det är väl hembudsskyldighet i BiV? d.vs man kan i princip bara sälja till en annan delägare?
Ingen utanför kretsen lär då vara intresserad att köpa eftersom det då bara blir ett tomt skal med enstaka beställningsbussar som blir kvar.

Av BiV delägarna finns det ju bara några enstaka som skulle kunna vara aktuella, om nu inte BiV släpper på en ev hembudsskyldighet för att "bli av med" kontrakten.

Jo, det är hembudsskyldighet men delägarna kan förstås precis som du skriver avstå från att utnyttja denna och då blir det förstås fritt fram för vem som helst att köpa hela företaget.

Hembudsskyldigheten gjorde ju på sin tid att Marstrand-Hermansby var tvungna att gå ur Buss i Väst och därmed förlorade linjetrafiken för att kunna sälja resten till Interbus. Å andra sidan har Orusttrafiken köpt 40 procent i de tidigare BiV-företagen Strömstad-Tanum och Kjellgrens. Dessa företag har dock fått behålla sin linjetrafik tills de nuvarande avtalen går ut men får inte behålla den om Buss i Väst skulle fortsätta ta hem den berörda trafiken. För Kjellgrens är det ju redan löst. Den trafik de kör i dag kommer inte att från någon gång nästa år köras av Buss i Väst utan av just Orusttrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Ett liknande fall var ju Norsjöbuss där ingen köpare fanns inom Busspoolen, och att man då valde att "skicka med" den återstående tiden som fanns på de linjetrafikkontrakt som företaget körde. Annat hade ju varit ganska förödande för värdet på bolaget.
I Vänersborgsfallet blir det ytterligare lite svårare då företaget är satt under rekonstruktion. Förmodligen stundar rejäla sittningar mellan Buss i Väst, ev köpare och den/de som är satta att utföra rekonstruktionen av företaget. Kanske är det möjligt att gå någon slags mittenväg också och krympa ner verksamheten och behålla vissa kontrakt i företaget?

Hagri

"Försenad lön till chaufförer
Publicerat: tisdag 29 juni kl 15:49, Nyheter P4 Örebro
Busschaufförerna som kör stadstrafiken i Karlskoga har inte fått ut sin lön, som de skulle ha fått den 25 juni. Anledningen är att Vänersborgs linjetrafik som kör bussarna i Karlskoga, inte hade några pengar när lönerna skulle betalas ut."

Läs mer eller lyssna på Nyheter P 4 Örebro