Scania BR145 boggi Delta Plan 400 som skal renoveres

Startat av kenneskj, 21 juni 2010, 10:24:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kenneskj

Hei

Her er min far`s Scania BR145 boggi buss som skal renoveres.
Dette er en Delta Plan 400 med reg.nr HS41951 og ch.nr 1800204
Ottadalen Kommunale Billag (OKB) som kjøpte den ny i 1978.
Dersom noen vet om reservedeler (nytt/brukt) eller delebuss, så gi oss gjerne et hint :)
I første omgang er det snakk om å fremskaffe noen deler, slik som bakrute, sideruter, frontruter, framdør.
Vi holder til på Otta i Gudbrandsdalen, Norge.
www.helgesbil.no
Min epost: kenneth@helgesbil.no



Fra glanstiden:




Herr_Expressen

Din pappa är så lycklig!!

Jag har försökt att hitta Delta 400 -buss. Men har inte hittats!  :-[

Om någon har tips, vänligen ta kontakt via e-post.

-Herr_Expressen-

kardia[a]netti.fi

kenneskj

Citat från: Herr_Expressen skrivet 29 juni 2010, 20:06:02 PM
Din pappa är så lycklig!!

Jag har försökt att hitta Delta 400 -buss. Men har inte hittats!  :-[

Om någon har tips, vänligen ta kontakt via e-post.

-Herr_Expressen-

kardia[a]netti.fi


Joda, han blir nok lykkelig når han får den ferdig og kan begynne cruise ute på veien  ;D
Han har egentlig kjøpt en kjørbar Delta 400 Daf, som skal brukes som delebuss.
Hvis jeg hører om Delta 400 for salg, så skal jeg varsle deg!  ;)

Du har ikke kontakter vedr. deler og informasjon om Delta Plan??

fontheking5

Riktigt trevlig buss det . Finns väl inte så många Scania bussar med fabriksmonterad V8 ? Blev väl inte så långvarigt har jag för mig .

Mats Karlsson

Ja, statistik från Scania säger 894 BR145 och 148 CR145. Det blir över 1000 V8:or!! Hade äran av få köra tre av dem under åren 1979-83.

fontheking5

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juli 2010, 19:29:58 PM
Ja, statistik från Scania säger 894 BR145 och 148 CR145. Det blir över 1000 V8:or!! Hade äran av få köra tre av dem under åren 1979-83.
Ok , hade för mig att det inte gjordes så många .

TageK

Boggiehjulen, inte tvillingar utan s.k. "Super-Singel" eller...?

Mats Karlsson

Det var tvillingmonterade däck på bakersta axeln, dvs drivaxeln.

Fikman

Det lär väll inte vara många som har pucher axel av dessa sköna monster från glada 70 talet, för chassit levererades väll bara som 4*2, eller?

Fikman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2010, 21:53:55 PM
Pusher var väldigt vanligt i Norge, både på BR 145, BR 116 och K112.
Kan förstå de, man får ju rätt bra tyngd på driven vilket kan behövas i norge, men från frabik så gick det bara ut 4*2 eller levererade Scania nått 6*2 chassi med?

Christian Ljunggren

En vän bad mig att lägga ut denna bild.

         Scania BR145 m Br Repstad-kaross, -76.
         Urspr fr Ottadalen Kommunale Billag.
          Foto från 2010-05 i Fagernes.

kenneskj

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 02 juli 2010, 13:07:49 PM
En vän bad mig att lägga ut denna bild.
        Scania BR145 m Br Repstad-kaross, -76.
        Urspr fr Ottadalen Kommunale Billag.
         Foto från 2010-05 i Fagernes.


Denne bussen hadde jeg mange turer med fra Otta til Dovre på yrkesskolen (Bilmekaniske) i 1993/1994.
Ottadalen Kommunale Billag (OKB) kjøpte 2 sånne BR145, Repstad på bildet i 1976 og den min far kjøpte; Delta 400 i 1978.
Det fantes nok en del BR145, men ikke så mange med boggi. Jeg tror det er er Granning boggi med single hjul.
BR 145 med Repstad karosseri int.nr 115 på bildet skal iflg. lokale kilder restaureres av Scania avd. Sverige, museum`s avdelingen.
BR 145 med Delta 400 karosseri skal etter plan restaureres på www.helgesbil.no
Her ser dere mange av bussene til OKB: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7738
Men det er flere prosjekt på gang, Faun ZR 1941 mod. som skal sandblåses og lakkeres.
Så det er tid og penger som styrer framdriften, men slik er det vel for de fleste i dette livet  ;)

Christian Ljunggren

Citat från: kenneskj skrivet 02 juli 2010, 23:10:08 PM
Denne bussen hadde jeg mange turer med fra Otta til Dovre på yrkesskolen (Bilmekaniske) i 1993/1994.
Ottadalen Kommunale Billag (OKB) kjøpte 2 sånne BR145, Repstad på bildet i 1976 og den min far kjøpte; Delta 400 i 1978.
Det fantes nok en del BR145, men ikke så mange med boggi. Jeg tror det er er Granning boggi med single hjul.
BR 145 med Repstad karosseri int.nr 115 på bildet skal iflg. lokale kilder restaureres av Scania avd. Sverige, museum`s avdelingen.
BR 145 med Delta 400 karosseri skal etter plan restaureres på www.helgesbil.no
Her ser dere mange av bussene til OKB: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7738
Men det er flere prosjekt på gang, Faun ZR 1941 mod. som skal sandblåses og lakkeres.
Så det er tid og penger som styrer framdriften, men slik er det vel for de fleste i dette livet  ;)



Tack för all  information. Det var intressant.
Granning boggie, är det ett norskt fabrikat?

Mvh

Christian

Mats Karlsson

Citat från: kenneskj skrivet 02 juli 2010, 23:10:08 PM
Denne bussen hadde jeg mange turer med fra Otta til Dovre på yrkesskolen (Bilmekaniske) i 1993/1994.
Ottadalen Kommunale Billag (OKB) kjøpte 2 sånne BR145, Repstad på bildet i 1976 og den min far kjøpte; Delta 400 i 1978.
Det fantes nok en del BR145, men ikke så mange med boggi. Jeg tror det er er Granning boggi med single hjul.
BR 145 med Repstad karosseri int.nr 115 på bildet skal iflg. lokale kilder restaureres av Scania avd. Sverige, museum`s avdelingen.
BR 145 med Delta 400 karosseri skal etter plan restaureres på www.helgesbil.no
Her ser dere mange av bussene til OKB: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7738
Men det er flere prosjekt på gang, Faun ZR 1941 mod. som skal sandblåses og lakkeres.
Så det er tid og penger som styrer framdriften, men slik er det vel for de fleste i dette livet  ;)

Tack för uppgifterna! Någon gång under 1980-talet såg jag en Scania BR145 boggi/Delta 400 år 1977 hos Korneliusens Bilruter utanför Larvik med reg.nr LH32670 och chassinr 544513. Den finns väl knappast kvar?

kenneskj

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 03 juli 2010, 00:31:57 AM

Tack för all  information. Det var intressant.
Granning boggie, är det ett norskt fabrikat?

Mvh

Christian

Granning kommer fra Irland, se link: http://www.granningaxles.ie
Akslene har vært mye brukt på eldre kjøretøy i Norge og som oftest har de vært montert av den norsk representanten: www.chassiservice.no