GDG Setror

Startat av 1896, 27 maj 2010, 19:10:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Nån som kan lista GDG:s egna Setror ? Man köpte väl en serie -73, 13xx och en -75, 15xx, dessa försvann väl snabbt, en lista komplett med reg nr vore intressant.

S Svensson

#1
Kässbohrer Setra S80
2115 EHM435 liten turist:BBC Göteborg-Kungälv
1315 HDL376 G-Kungälv
1316 HCZ121 G-Kungälv
1515 HTA449 ,troligen havererad i Kungälv-Ale
1516 HTF329 Karlstad
1517 HRU169 Karlstad
1518 HRD299 Vänersborg
1519 HWH392Vänersborg  
Det har varit en omplacering av bussarna. Jag har antecknat ovan placeringar som de de hade vid leverans. Minst två av dem har havererat i Kungälv-Ale. En hoppade över en stenmur utan att det fanns några märken i denna.
Placering anger inte orten utan distriktshuvudort. På slutet vet jag att små Setra fanns i norra västergötland. I Kungälv gick de på skolturer men också på linjen Bohus-Kungälv och på några av smålinjerna. 1890 och 1891 var något större men jag vet inte om dessa två (445 och 446 hos Swebus) ersatte Setra S80 i Kungälv.

1896

Hm, bara två 13 vagnar, var det inte fler ?

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 27 maj 2010, 20:03:02 PM
Hm, bara två 13 vagnar, var det inte fler ?
Vilka skulle det vara då? 1317 BUY016 var ingen Setra uten en helt vanlig VW Kleinbus.Jag tror att jag sett allihopa och fler har jag inte sett.
Jag kan ju tips om att Svensk Omnibustidning skrev om dem när de kom 1973.

1896

Jaha, ja, jag har haft en lista, men jag och papper.... hade för mig att det var 5 st 13 vagnar, mitt minne är ju heller inte bra.... Mats kanske vet ?

Peter Öden

Hej !

GDG 1515 hade reg.nr " HTA 449 "

Mvh Peter Ö

v-aros

#6
Hej!

En bild på 1517  HRU 169
Setra S80E-75



Foto Kungälv 1985-86
Mvh V-aros

1896

GDG hade upp nån av dessa till Borlänge, för att trafikera nån stadslinje, men det blev kortvarigt, nån som vet vilken/vilka det rörde sig om ? (Måste ha varit på -70 talet.)

Ulf Fernestad

Roligt att få se dom på bild, men de var ena riktiga hatobjekt att köra man undvek dom så länge det gick

bilomnibussen

En eller två Setror medföljde när GDG övertog Anders Måågs bussföretag i Insjön. "Måågen" blev nåt slags resebyråtjänsteman i Borlänge. Tidpunkt ca 1979.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 maj 2010, 19:38:01 PM
En eller två Setror medföljde när GDG övertog Anders Måågs bussföretag i Insjön. "Måågen" blev nåt slags resebyråtjänsteman i Borlänge. Tidpunkt ca 1979.
Mvh Jan G
2215-ADZ 044 och 2415-HDM 089, 2415 var i värmlandsdistriktet ett tag innan den förvisades till sura "gudschelöv"

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 28 maj 2010, 20:13:22 PM
2215-ADZ 044 och 2415-HDM 089, 2415 var i värmlandsdistriktet ett tag innan den förvisades till sura "gudschelöv"
Det rör sig om S140 Setror. 2215 var placerad efter övertagandet i Kungälv och den gick dessutom ibland på expressbusslinjen.
2415 var kvar i Borlänge vid övertagandet. 2215 gick även ibland i linjetrafik till Ale(kalkyl 11,0).

Jag nämnde inte dessa ursprungligen eftersom jag nämnt dem tidigare och jag antog att det var S80 som efterfrågades.
Vi tackar för bilden på dem. Färgförändringar har skett de var inte oranga.Utan hade en röd färg (se tidigare bilder på linjevagnar).
Sedan får jag be om ursäkt för att det var lite svårt att läsa anteckningarna. Jag hoppas att regnr blev rätt till slut.
Till Ulf F-varför rädslan att köra dessa ? Jag fick en uppgift en gång om att de skulle köras som stora bussar. Några förare körde dem som personbilar. Därav att några havererade.
Vad jag kan förstå så byggdes dessa S80 direkt för GDG på fabriken i Ulm. Jag vet inte hur pass vanliga S80 i linjetrafik var. Mindre vanlig är turistvarianten. SS-n

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:35:03 PM
Det rör sig om S140 Setror. 2215 var placerad efter övertagandet i Kungälv och den gick dessutom ibland på expressbusslinjen.
2415 var kvar i Borlänge vid övertagandet. 2215 gick även ibland i linjetrafik till Ale(kalkyl 11,0).

Jag nämnde inte dessa ursprungligen eftersom jag nämnt dem tidigare och jag antog att det var S80 som efterfrågades.
Vi tackar för bilden på dem. Färgförändringar har skett de var inte oranga.Utan hade en röd färg (se tidigare bilder på linjevagnar).
Sedan får jag be om ursäkt för att det var lite svårt att läsa anteckningarna. Jag hoppas att regnr blev rätt till slut.
Till Ulf F-varför rädslan att köra dessa ? Jag fick en uppgift en gång om att de skulle köras som stora bussar. Några förare körde dem som personbilar. Därav att några havererade.
Vad jag kan förstå så byggdes dessa S80 direkt för GDG på fabriken i Ulm. Jag vet inte hur pass vanliga S80 i linjetrafik var. Mindre vanlig är turistvarianten. SS-n
Om vi tar 2415 så var den med största sannolikhet kvar i dalaområdet direkt efter övertagandet, 2415 hamnade ett tag i Karlskoga innan den kom till Karlstad. Gick mest som dubblerinsngbuss på olika skift (linjer). Det possitiva var att den var väldigt tyst i gången, det negativa var att när du skulle lägga i sista växeln så fick du ha med en sten för att lägga på kopplingspedalen så att du kunde gå ur stolen för att lägga iväxeln (väldigt stort slaglängd på växelspaken ;). För att ta småsetrorna så fick man vara väldigt försiktig med bromsen, vid lite folk i bussen eller tom så nöp bromsarna utav h*****e, en som gillade dessa var Åke Thoren han hade 1517 på skolkörning runt Ulfsbyn/Molkom på veckodagarna, 1516 och 1517 avställdes i början på -86

Ola Almquist

1517 har visats på bild en gång tidigare:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5378.0

M.v.h.
Ola

v-aros

Hej!

Bild på GDG 2215 och 2415 i Surahammars färger..
ADZ 044 resp. HDM 089
2215 årsmodell -72
2415 årsmodell -74
Setra S140



Foto Västerås 1986

Mvh V-aros