GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 23 maj 2010, 13:33:09 PM
Hittar en 0065 KWY 919 Kalkyl 1403.8, detta var väl en liten Mercedes buss ? Det måste ha varit denna som kom till Borlänge när Swebus började med sin Taxi verksamhet där, men mitt minne....

Vad hade GDG denna till ?  ???

Just nu är jag lite osäker. Men vill minnas att det rör sig om en förlängd MB som GDG Kungälv satte in i trafik åt SJ då dekörde "City-Express" Göteborg-Stockholm. Den lilla buss som kom till Borlänge var i vilket fall en VW LT.Sewdan kom också några Volvo 745 från Kungälv,taxi Swebus där.
Det var anslutning på några sträckor med limousinebil bl a Kungälv-Göteborg.

j-a

Tog inte Länsbussarna över några Hembyggen också,är då den som är märkt 392 en av dom?

Ola Almquist

Citat från: j-a skrivet 23 maj 2010, 23:59:58 PM
Tog inte Länsbussarna över några Hembyggen också,är då den som är märkt 392 en av dom?

Enligt Svensk Busshistoria:

HDW007 1974 Volvo B58-60 05211    GDG, Kungälv

   GDG Biltrafik AB - 1426
1978-08-01 - AB Örebro Läns Regionaltrafik - 392
1988-02-23 - Utters Busstrafik AB, Frändefors
(avregistrerad)

M.v.h.
Ola

S Svensson

Det blir en lång tråd.
1978-08-01 så tog AB Örebro Läns Regionaltrafik över bussar från GDG. Jag har antecknat en del och uppgifter är från GDG och Ör regionaltrafik.
382  1980
383  1996
384  1030
385  1426
386  1786
387  1427
388  1688
389  1589
390  1690
391  1691
392  1426
393  4000 släp
394  4001 släp
395  1525
396-401 fd Erik Larsson (Ör regionaltrafik tog över GDG kontrakt. Troligen finns inga GDG nr på bussarna.
Sedan så kan det diskuteras hur ovan ordning uppkom. Jag ser inget samband ÖrR nr och GDG nr. 

1896

Måste också fråga om 3827, i både 830101:s och 880808:s vagnlista står denna i kalkyl Borlänge, men denna var väl mestadels i Malung ?

S Svensson

#50
GDG anskaffade några B58-Ajokki som godsbussar. Detta jag skriver är en fråga om 3827,men borde hänföras till GDG godsbussar,annan länk.

Jag har inte speciellt mycket uppgifter om dessa 6 bussar . Dessa hamnade i Dalarna och i Sandviken (3830).
3825 och 3827 var påförda Borlänge
3826 och 3829 var påförda Malung-Vansbro
3828 var påförd Ludvika.
Vad gäller dessa bussar hamnade 3825 hos Erlandsson nr 64,3826 till Erlandsson nr 65; 3827 till Erlandsson nr 83 och 3829 till Erlandsson nr 82. Detta juli 1988. (eller rättare sagt hos Dalatrafik som fördelade dem). 3828 avsågs placeras hos Linjebuss men kom istället att placeras på FFV för försäljning. Vad gäller 3830 var den placerad i Sandviken. Då Sandvikens bussar omplacerades så placerades 3830 i Karlstad och fick Swebus nr 0108.
När man tittar på placeringen av godsbussarna så verkar det primärt vara att det skall finnas en buss tillgänglig. Alltså byttes bussarna inom distriket Dalarna. Det kan nämnas att även de 4 3925-3928 sinsemellan byttes.
Jag har en anteckning om att Esse Trafik AB erhöll 3926 också. Vad gäller FFV så erhöll de 9 st,dock att 1602 var först påtänkt FFV ersattes med  3828.
Godsbussarna ersatte äldre bussar där det fanns godsutrymme. Exakt hur tursättning har skett är inte känt av mig vad gäller 38xx. Däremot var 39xx tursatta som expressbussar samt tur i Värmland.

1896

Måste protestera, 3828 gick länge i Ludvika, fick nytt inv nr 0809.

j-a

3825,3826 kom nya till Malung och ersatte 3550,3551,möjligt att 3825 var skriven på Borlänge ,och  gick på linjen Malung-Mora-Leksand-Borlänge,med genomgående buss Malungsförare körde till Leksand och bytte buss med Blge förare.
3827 kom ny till Vansbro och gick från Vansbro till Kättbo och hade anslutning med 3825/3826 morgon och kväll sedan flyttades 3827 till Borlänge och gick en tid på linjen mellan Borlänge-Malung med Blge förare ,för att sedan också hamna i Malung
3828 var placerad i Ludvika ,troligen på linjen Ludvika-Fredriksberg
3829 kom ny till Hedemora för att även den hamna i Malung på slutet
3830 var placerad i Sandviken från början och gick linjen Gävle-Borlänge,hade släpvagnsdrag,ofta lastad med fisk från Gävle.Sista tiden på GDG hamnade den i Karlstad och gick ofta på den kortvariga linjen som gick från Karlstad-Sysslebäck-Malung och åter till Karlstad
Sista GDG åren i Dalarna fanns 4 av ajokki godsbussarna i Malung 3825,3826,3827,3829

1896

Brukade inte Mora omloppet byta buss i Borlänge till 3825 på returen kl 08.45 till Mora och tillbaka till Borlänge, för att där åter byta till sin ordinarie Alpus ? Så minns jag det.

j-a

Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:55:03 PM
Brukade inte Mora omloppet byta buss i Borlänge till 3825 på returen kl 08.45 till Mora och tillbaka till Borlänge, för att där åter byta till sin ordinarie Alpus ? Så minns jag det.
Ja det kan nog mycket väl va så,för de sista åren gjordes bytet för Malungsförarna i Mora,men när dessa var nya körde Malungsförarna till Leksand

Här en bild på 3825 i Malung sommaren 1988

1896

Då måste bussarna ha cirkulerat alltså.  :)

j-a

Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 20:14:33 PM
Då måste bussarna ha cirkulerat alltså.  :)
Ja det gjorde dom en i Borlänge å en i Malung varje natt,sedan ,sedan kom även 3827,29 att gå på den turen också,men det var på slutet

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:46:05 PM
Måste protestera, 3828 gick länge i Ludvika, fick nytt inv nr 0809.

Jag har sett igenom en LB förteckning mars 1991 och där anges 0809 till KMH134.
Min anteckning om hur GDG bussar till Dalatrafik fördelar sig bygger på källor som är trovärdiga. Kan det vara så att Linjebuss förvärvat en buss som skulle till FFV.
Det skall väl påpekas att vissa av uppgifterna ändrades i efterhand. Troligen har fordon varit kvar men inte överlåtits. Ett exempel var GDG 1868/472.
De FFV skulle erhålla var 1300,1405,1406,1407,1410,1411,1600,1601,1602 = 9 st och 1602 istället placerades hos Wasatrafik och Ajokkin skulle gå in i stället. Alltså blev inte detta fallet. Wasa 37 st,Esse 10st;Erlandsson 23 st.
Linjebuss erhöll 78 st i justerad antalssiffra. Härutöver erhöll LB bussar från Sandviken avsedda för SJ.

1896

Nån som kan berätta om 2675, -66:a och 2775, -67:a som fanns hos GDG ? Dessa var väl övertagna av nåt företag, och blev inte heller långvariga inom GDG. Vad var det för bussar ?

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 26 maj 2010, 19:13:07 PM
Nån som kan berätta om 2675, -66:a och 2775, -67:a som fanns hos GDG ? Dessa var väl övertagna av nåt företag, och blev inte heller långvariga inom GDG. Vad var det för bussar ?
2675 kom från Älvängens Omnibustrafik 1969. Såld 1976. P449 FRC519 Vo B71518  715-1101 VBK 2140.
2775 kom från Korsgrens i Falun ca 1973. Såld 1979. W454 ADS654 Vo B57-60T 400 Autokori.