SJ vid Zinken

Startat av Björn Forslund, 13 april 2010, 11:42:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

#15
Tror du att föraren trott på att man hade blivit åksjuk i en alldeles ny fin CF?
Nej den typen av trix funkade nog möjligtvis bara i gamla H15 på 65:an!
(Å andra sidan så hände det faktiskt i en A29 på linje 16 i min allra tidigaste barndom,
under ett stopp för broöppning på Liljeholmsbron, men det var hyfsat legalt p.g.a kikhosta.
Vi kanske inte behöver fördjupa oss i det men jag är tacksam för att både AGR och Ingwar var V2-konduktörer, och därför sannolikt inte kan ha några kommentarer kring den händelsen!)

Mr H

;D ;D ;D

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 14 april 2010, 22:31:19 PM
Tror du att föraren trott på att man hade blivit åksjuk i en alldeles ny fin CF?
Nej den typen av trix funkade nog möjligtvis bara i gamla H15 på 65:an!
(Å andra sidan så hände det faktiskt i en A29 på linje 16 i min allra tidigaste barndom,
under ett stopp för broöppning på Liljeholmsbron, men det var hyfsat legalt p.g.a kikhosta.
Vi kanske inte behöver fördjupa oss i det men jag är tacksam för att både AGR och Ingwar var V2-konduktörer, och därför sannolikt inte kan ha några kommentarer kring den händelsen!)

Mr H

;D ;D ;D

Naturligtvis slipper du inte undan kommentarer så lätt. Dock inte om vad som hände i A29an vid broöppningen på Liljeholmsbron utan mer om att man möjligen kunde bli åksjuk i en H15 på linje 65. För mig som tillbringade 50-talet i skolbänken var H15/H16 bussarnas buss! Jag gillade dem högt och rent dels på grund av att de var imponerande i storlek och naturligtvis det härliga ljudet i det grova avgasröret från den 8-cylindriga motorn. Jag till och med byggde en enkel modell av en H15 i träslöjden! Som konduktör gillade jag verkligen att jobba på linje 65 i en H15. Det var en ren njutning. Och jag såg aldrig att någon blev åksjuk i dem!!  ;)

M v h
Ingwar, som aldrig hade kikhosta.

Mr G

Måste rimligtvis vara färre som blir åksjuka just i en H15, eftersom det inte finns några säten i bakänden. Det är väl de platserna som är värst för åksjuka. Tror därför att en CF hade högre åksjuksfaktor än en H15. Alltid var det nån illbatting som blev illamående när man skulle ut till Hellasgården på friluftsdag, och han skulle då genast fösas längst fram i bussen, resor som ofta gjordes med just CF. Hoppas bara att det inte var samma illbatting som fann glasskross när han öppnade chokladtermosen när det var dags för lunch. Då måste dagen ha blivit dubbel förstörd.

Tyvärr fick man aldrig åka H15 på friluftsdagarna så man hade kunnat göra en empirisk jämförelse.
吉先生

AGR

Mera om taxa. För att åka bara till Hornstull från Slussen med linje 16 och 17 så fick de som ville njuta av åkningen i en B29 istället för en mustangtur på linje 10 betala 15 öre extra, alltså som till Zon 2. Kommer inte ihåg hur det var på linje 90 och 91 om det även där kostade som till Zon 2 20 öre, om man bara ville åka till Skanstull från Brunkebergstorg.
Mvh AGR

Mr H

#19
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 april 2010, 22:49:52 PM
Naturligtvis slipper du inte undan kommentarer så lätt. Dock inte om vad som hände i A29an vid broöppningen på Liljeholmsbron utan mer om att man möjligen kunde bli åksjuk i en H15 på linje 65. För mig som tillbringade 50-talet i skolbänken var H15/H16 bussarnas buss! Jag gillade dem högt och rent dels på grund av att de var imponerande i storlek och naturligtvis det härliga ljudet i det grova avgasröret från den 8-cylindriga motorn. Jag till och med byggde en enkel modell av en H15 i träslöjden! Som konduktör gillade jag verkligen att jobba på linje 65 i en H15. Det var en ren njutning. Och jag såg aldrig att någon blev åksjuk i dem!!  ;)

M v h
Ingwar, som aldrig hade kikhosta.

Jag gillar också verkligen H15 så att det inte blir något missförstånd på den punkten! Den rytande motorn, förarens kämpande med växelspaken och samspelet mellan konduktör och förare under de korta hållplatsuppehållen. Kruxet var bara att jag var tvungen att skjuta tillbaka mot Mr G med det enda vapen jag hade, H15 på hans nyttjade 65:a!

Jo, en sak gillade jag faktiskt inte med H15, de fula blafforna som man försett de med på senare år på framflyglarna "INGÅNG BAK" som jag tyckte var överdrivet stora och störde utseendet, speciellt när de jangserade och blev sönderriva och det ibland bara stog "...BAK", eller ännu värre med tanke på funktionen, "INGÅNG..." på de fladdrande sönderrivna resterna. Men det kan man ju knappast skylla busskonstruktionen för.  

Nej, åksjuka har jag dessbättre aldrig lidit av! Du vet Ingwar, om man klarat vilda ritter med X15 på Nyköpingsbanan på 80-talet under översteprästens ledning utan åksjuka, då kan man nog fastslå detta faktum med stor sannolikhet! :D :D :D  (Speciellt med det gamla bankningssystemet där tågsättet hängde kvar i bankning efter utgången av kurva allt under översteprästens kommentarer "märker ni hur fint det går...!")  Vem var då översteprästen? Tja det kan väl vara en hemlighet mellan mig och Ingwar! Däremot så har jag råkat ut för glasskross i botten på chokladtermosen på Hellasgården!

;D ;D ;D  

Mr H

Gunnar D



För att återgå till SJ linje 3 och 6 är här en linjekarta från oktober 1962. Linje 6/706 var en för mig mystisk linje som jag aldrig åkte med. Första erfarenheten var när själv jag körde det tidiga 70-talets 706:a.

Mvh Gunnar

JDS

Citat från: Mr G skrivet 15 april 2010, 00:57:00 AMHoppas bara att det inte var samma illbatting som fann glasskross när han öppnade chokladtermosen när det var dags för lunch.
Citat från: Mr H skrivet 15 april 2010, 09:59:28 AMDäremot så har jag råkat ut för glasskross i botten på chokladtermosen på Hellasgården!

Vad var glasskross för något? Jag kommer att tänka på Mc Flurry, men den var väl inte uppfunnen då.  ;D

Mr H

Tja vi är väl lätt OT nu men det är klart att frågan skall få sitt svar!
Gamla termosar var invändigt isolerade med ett tunt glasskikt som givetvis lätt krossades om ex.vis termosen lossnade och föll ner från de överbelastade hängarna i förvaringsrummen på Hellasgården. För att återknyta till busstemat så var ju det bästa när man kunde lämna kvar termosen i bussen och hämta den när man plågat sig klart!

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 15 april 2010, 10:19:33 AM
Tja vi är väl lätt OT nu men det är klart att frågan skall få sitt svar!
Gamla termosar var invändigt isolerade med ett tunt glasskikt som givetvis lätt krossades om ex.vis termosen lossnade och föll ner från de överbelastade hängarna i förvaringsrummen på Hellasgården. För att återknyta till busstemat så var ju det bästa när man kunde lämna kvar termosen i bussen och hämta den när man plågat sig klart!

Mr H

Eller så berodde det på dåtidens bussar och vägar och hur man förvarade ryggsäcken i bussen. Kan ju inte ha varit någon höjdare om man var glastermos att bli placerad på golvet långt bak i vagnen. Hopp, hopp sa bussen, ungarna tjöt, det var nästan som att vara på Grönan, och glastermosen kände sig förkrossad. ;D
吉先生

Mr H

Intressant, jag har aldrig gjort någon betraktelse av livet som chokladtermos men bussaspekten är viktig förstås inte minst för att förhindra att denna tråd nu är fullständigt OT.

Mr H

Roland Hn

Ett sent svar till AGR
Det var väl bara 73:an som var undantagen från 20 öringen vid resa i zon 1 på förortslinjer. Vill minnas att man kunde åka från Hjorthagen till Skanstull utan tillägg.

Roland?

julle

Citat från: Gunnar D skrivet 13 april 2010, 12:36:41 PM
Den 12 maj -68 avkortades linje 703 till Fruängen och linje 706 till Skärholmen. Linje 707 (Fruängen-Vårby) servade Segeltorp/Juringe.

Mvh Gunnar
Fanns inte en nattlinje, linje 703N, som även efter 12 maj 1968 kördes ända från Zinkensdamm via Fruängen-Segeltorp-Huddinge-Visättra-Tullingeberg till Tumba? Eller gick den rent av ända från Stockholm Central?

Gunnar D

Citat från: julle skrivet 02 maj 2010, 16:17:22 PM
Fanns inte en nattlinje, linje 703N, som även efter 12 maj 1968 kördes ända från Zinkensdamm via Fruängen-Segeltorp-Huddinge-Visättra-Tullingeberg till Tumba? Eller gick den rent av ända från Stockholm Central?

SJ bussar gick nattetid (Sthlm C)-Zinkensdamm-Huddinge-Tumba. Denna förbindelse avkortades 12 maj -68 tilll Fruängen (linje 703N).
Mvh Gunnar