Anbud Skåne län 2011

Startat av Jan, 26 februari 2010, 11:31:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mittlinje

Inte så konstigt, Svemicke. Alla paket som var ute i omgången blev överklagade från Nobina och Bergkvarabuss. Dock tyckte Länsrätten gå på Skånetrafikens linje och därmed var det liten chans för överklagande bolag att vinna i Kammarrätten. Skånetrafiken gjorde direktupphandling med vinnande bolag i väntan på domstolsutslag, Nobina valde att inte ta sitt utan nuvarande aktör fortsatte. Kostnaderna att enbart behålla det man vann hade troligen varit för stora då man inte kunde samköra vare sig bussar eller administration med andra områden - paketet blev för litet! Den ökade kostnaden för Skånetrafiken blev med alla överklaganden, nya upphandlingar med mera troligen runt 20 miljoner.

Följden blev på grund av överklagandet att Nobina inte lämnade in något anbud i paketen som gällde bland annat Kristianstad stad, Kristianstad södra, Eslöv, Skex 10 och Ven. Man var väl oäker hur ufallet skulle bli? Samtliga försvarade sina uppdrag - Bergkvarabuss överklagade flertalet men återkallade sin överklagan då man förlorade de tidigare paketen.

Svemicke

Citat från: Mittlinje skrivet 05 mars 2010, 15:31:10 PM
Inte så konstigt, Svemicke. Alla paket som var ute i omgången blev överklagade från Nobina och Bergkvarabuss. Dock tyckte Länsrätten gå på Skånetrafikens linje och därmed var det liten chans för överklagande bolag att vinna i Kammarrätten. Skånetrafiken gjorde direktupphandling med vinnande bolag i väntan på domstolsutslag, Nobina valde att inte ta sitt utan nuvarande aktör fortsatte. Kostnaderna att enbart behålla det man vann hade troligen varit för stora då man inte kunde samköra vare sig bussar eller administration med andra områden - paketet blev för litet! Den ökade kostnaden för Skånetrafiken blev med alla överklaganden, nya upphandlingar med mera troligen runt 20 miljoner.

Följden blev på grund av överklagandet att Nobina inte lämnade in något anbud i paketen som gällde bland annat Kristianstad stad, Kristianstad södra, Eslöv, Skex 10 och Ven. Man var väl oäker hur ufallet skulle bli? Samtliga försvarade sina uppdrag - Bergkvarabuss överklagade flertalet men återkallade sin överklagan då man förlorade de tidigare paketen.

Så nu hoppas Nobina på en ny chans med mer ekonomiskt underlag? Jo, det är väl det mest logiska?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

julle

Citat från: Jan skrivet 26 februari 2010, 11:31:07 AM
Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.

P1 Linje 506 och 520 Ängelholm-Helsingborg-Klippan 7 fordon 110612-150930
P2 Skåneexpressen 5 + servicelinje Simrishamn 12+1 fordon 111001-190930
P3 Linje 240-243 Trafik kring Svalövs kommun 16 fordon 111001-190930
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930

Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.

Nuvarande entreprenörer
P1 Arriva
P2 Veolia Transport + BussPersson
P3 Arriva
P4 Arriva + Bergkvarabuss

Skånetrafikens upphandlingsunderlag för ovanstående har kommit ut nu. När det gäller Arrivas trafik kring Svalöv (P3 ovan) så utgår denna från upphandlingen, jag tippar att det kommer nästa år istället enligt ursprunglig plan.

P1 Helsingborg
Linjerna 506 (Helsingborg- Ängelholm- Båstad) och 520 (Helsingborg- Klippan) ingår i paketet. Linje 506 är tänkt att slås samman med nuvarande linje 513! Avtalet är på 4 år med trafikstart 19 juni 2011 och gasdrift för samtliga 6 bussar.

P2 Simrishamn
Linjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.

P4 Ängelholm-Klippan
Stadslinjerna i Ängelholm och linje 510 (Ängelholm- Klippan) igår i paketet. Avtalstiden är 8 + 2 år med trafikstart 19 juni 2011 för stan och 1 oktober 2011 för linje 510 och gasdrift för samtliga 9 bussar.

Jan

Citat från: julle skrivet 06 maj 2010, 20:50:11 PM
Skånetrafikens upphandlingsunderlag för ovanstående har kommit ut nu. När det gäller Arrivas trafik kring Svalöv (P3 ovan) så utgår denna från upphandlingen, jag tippar att det kommer nästa år istället enligt ursprunglig plan.

P1 Helsingborg
Linjerna 506 (Helsingborg- Ängelholm- Båstad) och 520 (Helsingborg- Klippan) ingår i paketet. Linje 506 är tänkt att slås samman med nuvarande linje 513! Avtalet är på 4 år med trafikstart 19 juni 2011 och gasdrift för samtliga 6 bussar.

P2 Simrishamn
Linjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.

P4 Ängelholm-Klippan
Stadslinjerna i Ängelholm och linje 510 (Ängelholm- Klippan) igår i paketet. Avtalstiden är 8 + 2 år med trafikstart 19 juni 2011 för stan och 1 oktober 2011 för linje 510 och gasdrift för samtliga 9 bussar.

Linje 513 körs av Isaksson/Karlsson. de har egentligen trafiken till 2013.



I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 06 maj 2010, 21:24:03 PM
Linje 513 körs av Isaksson/Karlsson. de har egentligen trafiken till 2013.


Men om man nu slår ihop linjerna redan 2011 lär de väl bolagen få dela på trafiken fram till 2013, eller?

Peter L

Citat från: julle skrivet 06 maj 2010, 20:50:11 PM


P2 Simrishamn
Linjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.


Hade bestämt för mig att 176 hörde samman med SkEx5, skönt att få  det bekräftat.  :)

Det har väl länge varit prat om att 176 skulle bli en SkEx linje och Veolia har mestadels trafikerat denna linje med denna standard där så varit möjligt. Ska den heta 176 fortsättningsvis eller går man hela vägen ut och döper om den till SkåneExpress?

Walter

Redan idag kör ju Veolia Skåneexpressenbussar på linje 176, mest av omloppsskäl tror jag . Trodde dock att 176 hade mer gemensamt med Sk-ex 6 än 5.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

eomer

Citat från: Jan skrivet 26 februari 2010, 11:31:07 AM
Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.

P1 Linje 506 och 520 Ängelholm-Helsingborg-Klippan 7 fordon 110612-150930
P2 Skåneexpressen 5 + servicelinje Simrishamn 12+1 fordon 111001-190930
P3 Linje 240-243 Trafik kring Svalövs kommun 16 fordon 111001-190930
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930

Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.

Nuvarande entreprenörer
P1 Arriva
P2 Veolia Transport + BussPersson
P3 Arriva
P4 Arriva + Bergkvarabuss


Eftersom Arrivas stadsbusstrafik i Malmö är ute på anbud just nu så har företaget mycket att försvara.


Prekvalicering har har förekommit i Skånetrafikens upphandlingar sedan 2004
//eomer

julle

Citat från: Peter L skrivet 06 maj 2010, 21:42:55 PM
Men om man nu slår ihop linjerna redan 2011 lär de väl bolagen få dela på trafiken fram till 2013, eller?

Det blir delad trafik på nya linje 506, Isaksson/Karlsson behåller sina omlopp. Även linje 520 är delad trafik, där 1 eller 2 omlopp ligger utanför uppdraget och hör till Swebus i Klippan (kopplat med linje 518?).

julle

Citat från: Peter L skrivet 06 maj 2010, 21:45:09 PM
Hade bestämt för mig att 176 hörde samman med SkEx5, skönt att få  det bekräftat.  :)

Det har väl länge varit prat om att 176 skulle bli en SkEx linje och Veolia har mestadels trafikerat denna linje med denna standard där så varit möjligt. Ska den heta 176 fortsättningsvis eller går man hela vägen ut och döper om den till SkåneExpress?

I förfrågningsunderlaget heter 176:an fortfarande 176, så det verkar inte vara bestämt att linjen blir SkåneExpress mer än rent fordonsmässigt.

Jan

Citat från: julle skrivet 07 maj 2010, 18:32:03 PM
Det blir delad trafik på nya linje 506, Isaksson/Karlsson behåller sina omlopp. Även linje 520 är delad trafik, där 1 eller 2 omlopp ligger utanför uppdraget och hör till Swebus i Klippan (kopplat med linje 518?).

Julle jag vet inte om 518 är kopplat med 520 idag? I allafall så har Nobina 3 omlopp på 520
I branschen 37 år

julle

Citat från: Jan skrivet 07 maj 2010, 20:10:46 PM
Julle jag vet inte om 518 är kopplat med 520 idag? I allafall så har Nobina 3 omlopp på 520
Ljungbyhed med linje 518 är ju ett singelkontrakt som vid trafikstart bara hade 1 buss som Swebus/ Nobina vann 1 oktober 2006 (är väl 2 bussar idag skulle jag tro). Nobina kör 1 omlopp på linje 520. De kör ju även linje 529 som ingår i kontrakt Perstorp med linjerna 528 och 531. Eftersom trafiken på linje 528 och 531 har förändrats så mycket de senaste åren där i princip de flesta turerna på linje 531 endast kör Hässleholm- Tyringe, linje 528 har knappt någon trafik kvar, så drar jag slutsatserna att Nobina idag låter 531:orna köras från Hässleholm, kopplar linje 518, 528, 529 och med sina enstaka turer som man har på linje 520 och kör detta från Helsingborg (eller om man rent av har 2 eller 3 bussar i Klippan vilket förekommit tidigare mellan åren?).

Men som sagt, detta är bara vad jag tror! Men någon på forumet kanske har koll på hurvida Nobina har bussar uppställda i Klippan?

Jan

Citat från: julle skrivet 08 maj 2010, 13:32:19 PM
Ljungbyhed med linje 518 är ju ett singelkontrakt som vid trafikstart bara hade 1 buss som Swebus/ Nobina vann 1 oktober 2006 (är väl 2 bussar idag skulle jag tro). Nobina kör 1 omlopp på linje 520. De kör ju även linje 529 som ingår i kontrakt Perstorp med linjerna 528 och 531. Eftersom trafiken på linje 528 och 531 har förändrats så mycket de senaste åren där i princip de flesta turerna på linje 531 endast kör Hässleholm- Tyringe, linje 528 har knappt någon trafik kvar, så drar jag slutsatserna att Nobina idag låter 531:orna köras från Hässleholm, kopplar linje 518, 528, 529 och med sina enstaka turer som man har på linje 520 och kör detta från Helsingborg (eller om man rent av har 2 eller 3 bussar i Klippan vilket förekommit tidigare mellan åren?).

Men som sagt, detta är bara vad jag tror! Men någon på forumet kanske har koll på hurvida Nobina har bussar uppställda i Klippan?
det finns 2 st i klippan
I branschen 37 år

vraket

Vem kör trafiken på Ven?

När ska den ut i sådana fall?

Båttrafiken dit verkar aldrig upphandlas eftersom Ven-trafiken haft det så länge jag kan minnas.

Björn Lövdahl

Citat från: vraket skrivet 09 maj 2010, 12:46:43 PM
Vem kör trafiken på Ven?

När ska den ut i sådana fall?

Båttrafiken dit verkar aldrig upphandlas eftersom Ven-trafiken haft det så länge jag kan minnas.

Själva avtalet har Orusttrafiken men som jag fattat det så är det någon liten åkare på ön som kör som underentreprenör???
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se