Måndagen blir spännande

Startat av MrX, 21 februari 2010, 21:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:42:38 PM
Tror att det ligger något i Karstens resonemang. Man räknar tåg som avgår i rätt tid. Vad som senare händer verkar man inte bry sig om. Därför lönar det sig för S-Tåg att slänga av alla och snabbt återvända för att avgå i rätt tid igen.....avskyvärd cynisk modell man tillämpar.

Ja, fast om du håller med mig i mitt resonemang om eventuella avtalsskrivningar så är det ju inte S-tåg man ska skylla på utan den som beställt trafiken enligt ett sådant avtal.

Just nu vinner du inte så mycket på att vara förbannad på JDS, det blir mest en orgie i ogrundade elakheter. Han har rätt i sak och du har rätt att vara förbannad till följd av en dålig trafiklösning.


Björn Forslund

Det som står i ett avtal behöver ju inte innebära att trafikutövaren cyniskt utnyttjar det till max.
Hade det bara varit i Ösmo det skedde hade det inte varit något större problem, där vänder man ofta försenade tåg.
Men att bli avkastad i -15 kyla på ett ställe där inga andra kommunikationer finns, och ingen väntsal finns, för en oviss väntan på taxi, det är inte acceptabelt.

Och "JDS" håller på med sitt imbecilla malande om att "andra" av någon underlig självklarhet ska prioriteras? Det fanns ett tåg till som vi mötte, och det stod kvar vid Vhe inför nästa tur. Bussar sättes enklast in från Vhe, dit man kan köra med en ledvagn.  Om man kört vårt tåg till Ösmo hade alltså ingen större betydelse för alla de "andra" som "skulle fått vänta hela kvällen" (enligt JDS gigantiska visdom) om inte vi hade blivit avkastade i Segersäng?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:07:13 PM
Spelar ingen roll för mig exakt vem av dem som gör det. Jag skriver "tågledningen" oavsett, någon är det iaf som fattat detta beslut. Borde väl närmast vara S-Tågs ledning, eftersom det bara är de som kör på Nynäsbanan, och ingen annan trafik påverkas.


Nynäsbanan är inte isolerad från det övriga järnvägsnätet. I Älvsjö skall den samsas med annan trafik.
Det som gäller är att beslut om att ställa in och vända tåg tas av operatören och Banverket gemensamt. Men kan de inte komma överens har Banverket suveränitet att besluta mot operatörens vilja.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2010, 08:44:20 AM
Nynäsbanan är inte isolerad från det övriga järnvägsnätet. I Älvsjö skall den samsas med annan trafik.
Det som gäller är att beslut om att ställa in och vända tåg tas av operatören och Banverket gemensamt. Men kan de inte komma överens har Banverket suveränitet att besluta mot operatörens vilja.


Lill-pendeln ÄR isolerad från resten av järnvägsnätet. Den går bara Vhe - Nynäs, och som det är nu går den oftast helt oberoende från resten av trafiken, dvs efter sin egen tidtabell. Någon direkt anslutning ska man inte räkna med vid försening, oavsett vilket håll man åker mot.
Det är bara några få tåg som genomgående, och det är bara vid normal trafik, vilket vi inte sett på ett par veckor nu.
Kunde lika gärna vara två olika företag utan samarbete som kör trafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 09:44:37 AM
Lill-pendeln ÄR isolerad från resten av järnvägsnätet. Den går bara Vhe - Nynäs, och som det är nu går den oftast helt oberoende från resten av trafiken, dvs efter sin egen tidtabell. Någon direkt anslutning ska man inte räkna med vid försening, oavsett vilket håll man åker mot.
Det är bara några få tåg som genomgående, och det är bara vid normal trafik, vilket vi inte sett på ett par veckor nu.
Kunde lika gärna vara två olika företag utan samarbete som kör trafiken.

Nog är väl ändå avsikten att det skall fungera i Västerhaninge med bytena. Så det går inte att påstå att den är isolerad från den övriga järnvägstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:52:20 PM
Du verkar tro att det var jag ensam som satt på det där tåget? Och övermaga krävt att få komma hem, medan några hundra andra nu skulle stå hela kvällen och frysa?

Innebörden av ditt resonemang är, som jag uppfattar saken, att du tycker att Ståg skulle ha kört ert tåg hela vägen, och sedan låtit trafiken ligga sen hela kvällen, vilket hade inneburit att folk hade fått stå överallt och frysa. Nu valde man tydligen att räta upp trafiken omedelbart i stället, vilket var sämre för dem som satt på ditt tåg eller väntade på det men bättre för alla andra. (Det finns nämligen ingen tågfabrik i Västerhaninge, utan alla fordon som åker därifrån måste väl på något sätt komma tillbaka innan man kan köra nästa gång!)

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:52:20 PM
Du menar alltså att JAG givetvis ska stå och frysa för att ANDRA ska komma hem?

Ja, och det är ingen idé att säga emot det, eftersom alternativet är att andra ska frysa för att du ska komma hem.

Men du kunde ju fortfarande ha stannat kvar på vagnen tills den gjorde nästa resa, det var det tydligen flera andra som gjorde enligt din egen berättelse. Då hade du sluppit frysa, även om du möjligen hade förlorat en halvtimme eller så jämfört med att chansa på att det skulle löna sig att stanna kvar.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2010, 09:52:13 AM
Nog är väl ändå avsikten att det skall fungera i Västerhaninge med bytena. Så det går inte att påstå att den är isolerad från den övriga järnvägstrafiken.


Som jag nämnde tidigare var budskapet när "lill-pendeln" återinfördes, att denna skulle kunna vänta upp till 10 min på försenat tåg från stan. Detta genom att man infört nya mötesspår vid Hemfosa och Segersäng. På så vis kunde mötena förskjutas, och reglertiderna vid ändstationerna var dessutom väl tilltagna.
I praktiken har detta aldrig fungerat. "lill-pendeln" sticker glatt iväg även vid mindre förseningar. Ger minst en halvtimmes extra restid mot Nynäshamn. På senaste tid en timme pga reducerad trafik.
Åt andra hållet är det samma sak, Bålsta-tåget sticker normalt iväg om "lill-pendeln" är mer än någon minut sen. Det var ju anledningen till att "lill-pendeln" återinfördes trots stora protester. Sträckan Vhe- Nynäs ansågs alltför "skakig" med ideliga fel trots upprustning och utbyggnad, och man ville isolera den från resten av järnvägsnätet för att slippa fortplantade störningar som uppstår när de ofta försenade nynäståg kommer ut vid Älvsjö.
I riktning Nynäshamn- Stockholm spelar en försenad "lill-pendel"  inte så stor roll, eftersom det i normalfallet är 15 min trafik mot Stockholm.

Det stora felet är att man ofta kör stenhårt efter tidtabellen även på "lill-pendeln", mot vad som utlovats när den infördes.
Det absolut värsta jag sett var när "lill-pendeln" avgick tidtabellsenligt samtidigt som tåget från stan öppnade dörrarna, något försenat! Då blev det snudd på upplopp när arga resenärer i princip hann fram till det avgående tåget och hann sparka och slå på det. Det blev rubriker i Nynäsposten, och aktuell personal på tåget ska ha fått ett snack med sin chef...

Björn Forslund

#67
Citat från: JDS skrivet 26 februari 2010, 09:57:07 AM
Innebörden av ditt resonemang är, som jag uppfattar saken, att du tycker att Ståg skulle ha kört ert tåg hela vägen, och sedan låtit trafiken ligga sen hela kvällen, vilket hade inneburit att folk hade fått stå överallt och frysa. Nu valde man tydligen att räta upp trafiken omedelbart i stället, vilket var sämre för dem som satt på ditt tåg eller väntade på det men bättre för alla andra. (Det finns nämligen ingen tågfabrik i Västerhaninge, utan alla fordon som åker därifrån måste väl på något sätt komma tillbaka innan man kan köra nästa gång!)

Ja, och det är ingen idé att säga emot det, eftersom alternativet är att andra ska frysa för att du ska komma hem.

Men du kunde ju fortfarande ha stannat kvar på vagnen tills den gjorde nästa resa, det var det tydligen flera andra som gjorde enligt din egen berättelse. Då hade du sluppit frysa, även om du möjligen hade förlorat en halvtimme eller så jämfört med att chansa på att det skulle löna sig att stanna kvar.


Varför slutar du inte med dina bisarra bortförklaringar? Varför skulle trafiken ligga nere hela kvällen bara för att tåget skulle vänt i Ösmo istf Segersäng? Ösmo är nästa station, inte "hela sträckan" som du tjatar om ständigt. Kolla en karta, du har uppenbarligen mycket dålig kännedom om hur det ser ut söder om stan!
Det fanns, som jag skrev, ytterligare ett tåg som vi mötte vid Tungelsta.

Fattar du inte att du gör dig löjlig med dina absurda bortförklaringar?  Många vet att du enbart är på Bussnack för att obstruera och käfta emot rent rutinmässigt mot allt som kritiserar din heliga spårbundna trafik, tågnummernissarna och Grafen.
Antingen är du bara ute efter att j***as, eller så är det vakanser i övre våningen eller höga halter av främmande ämnen i omloppet?
Har de inte drogtester på ditt jobb? Tror det är dags för det!

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 10:13:55 AM
Fattar du inte att du gör dig löjlig med dina absurda bortförklaringar?  Många vet att du enbart är på Bussnack för att obstruera och käfta emot rent rutinmässigt mot allt som kritiserar din heliga spårbundna trafik, tågnummernissarna och Grafen.
Antingen är du bara ute efter att j***as, eller så är det vakanser i övre våningen eller höga halter av främmande ämnen i omloppet?
Har de inte drogtester på ditt jobb? Tror det är dags för det!

Sluta nu! Vem är det som gör sig löjlig med sina påhittade påståenden, personangrepp och förtalsliknande inlägg? Jag har svårt att se det du skrivit som okej enligt Bussnacks regler.

Björn Forslund

Se då till att "JDS" slutar med sin löjliga flumfilosofi om att just jag ska offra mig för att andra senare tillkomna ska komma hem i tid.

Jag är inte Jesus som vänder andra kinden till, JDS är inte Gud Allsmäktig och Grafen är inte Bibeln!

Jag tror vi ska sätta stopp för denna tråd innan det urartar totalt.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 10:42:57 AM
Se då till att "JDS" slutar med sin löjliga flumfilosofi om att just jag ska offra mig för att andra senare tillkomna ska komma hem i tid.

Strängt taget är det inte bara en flumfilosofi, utan en statligt förankrad prioriteringsprincip. När man har en chans att reda upp förseningar är det som regel de redan försenade tågen som får ta stryk. Det är inget du behöver bli arg på mig för, jag säger bara som det är!

Jag inser också att det hade varit bra att få fram det där tåget till Ösmo. Vad vet jag, det hade kanske till och med varit möjligt. Du har gett mig så övertygande skäl att jag tror att jag hade försökt få fram tåget dit om jag hade haft det jobbet, nu när jag förstår hur det ligger till med bussanslutningar och liknande. Men jag tycker fortfarande inte att du gör rätt när du kallar inblandade personer för "arrogant tågnummernisse". Orsaken kan ha varit allt från ett hastigt tillkommet A-skydd för snöröjning, till att någon helt enkelt var uttröttad och klantade till det. Det är ju faktiskt lite svårt för dig att veta, inte sant? Det är hur som helst knappast fråga om ren illvilja!

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 26 februari 2010, 11:06:47 AM
Strängt taget är det inte bara en flumfilosofi, utan en statligt förankrad prioriteringsprincip. När man har en chans att reda upp förseningar är det som regel de redan försenade tågen som får ta stryk. Det är inget du behöver bli arg på mig för, jag säger bara som det är!

Jag inser också att det hade varit bra att få fram det där tåget till Ösmo. Vad vet jag, det hade kanske till och med varit möjligt. Du har gett mig så övertygande skäl att jag tror att jag hade försökt få fram tåget dit om jag hade haft det jobbet, nu när jag förstår hur det ligger till med bussanslutningar och liknande. Men jag tycker fortfarande inte att du gör rätt när du kallar inblandade personer för "arrogant tågnummernisse". Orsaken kan ha varit allt från ett hastigt tillkommet A-skydd för snöröjning, till att någon helt enkelt var uttröttad och klantade till det. Det är ju faktiskt lite svårt för dig att veta, inte sant? Det är hur som helst knappast fråga om ren illvilja!

Säkert inte illvilja, men kanske dålig koll på hur kommunikationerna med Segersäng är, samt att det var 15 minus vid tillfället. Om man tänker efter så kunde t ex minderåriga barn, handikappade eller andra som inte kan svenska t ex hamnat i en otrevlig situation om de irrat bort sig i omgivningarna, i mörker och kyla.
Jag tycker att vi sätter punkt för denna diskussion om tågvändningen vid Segersäng nu!