Huvudmeny

Snöskottning

Startat av yngrot, 19 februari 2010, 22:49:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Nu har jag varit ute för 3 gången denna dag och skottat och sopat av bilen första gången redan vid 03.00 innan jag åkte till jobbet. :P  Nu börjar man bli lite trött på all snö .. knappt nån stans att lägga den tur ändå att det inte är blötsnö..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Strömblad

Härligt! Å äntligen skall det komma lite mer snö igen :o
Med facit i hand borde vi väntat med att köpa hus till efter vintern... Det var f-n så mycket enklare att bo i lägenhet där någon annan skottade utanför porten, samt att ha bilen i varmgarage  ::) Fast det är ganska ok med carport ändå. Man slipper skotta fram bilen, behöver inte sopa den ren från snö eller skrapa rutorna.
/J

Ersa

Både på min nuvarande och min förra bostad fick jag två olika alternativ på parkeringsplatser. 250 kr för en p-plats med motorvärmare, och för ytterligare 50 kr en plats med motorvärmare och rejält skärmtak. Alternativ nr två har lätt varit värt den extra 50-lappen varje månad! :)

Camilla

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 februari 2010, 23:36:00 PM
Härligt! Å äntligen skall det komma lite mer snö igen :o
Med facit i hand borde vi väntat med att köpa hus till efter vintern... Det var f-n så mycket enklare att bo i lägenhet där någon annan skottade utanför porten, samt att ha bilen i varmgarage  ::) Fast det är ganska ok med carport ändå. Man slipper skotta fram bilen, behöver inte sopa den ren från snö eller skrapa rutorna.
/J

Du har det bra. jag har det inte lika bra fast jag bor i lägenhet för jag bor i ett loftgångshus så här är man tvungen att skotta loftgången själv för det är det ju ingen annan som gör. Jag har inget Garage heller så jag får skotta min p ruta och sopa av bilen som nu mera ser ut som en iglo på fyra hjul

groenis

Jag börjar stillsamt fundera var det så här mycket snö när man var yngre?

Varje gång jag står bredvid bilen (Volvo V40) så funderar jag krymper bilen eller har jag börjat växa inte bara i färdriktningen utan även på höjden?

Dessutom så saknar jag min snöslunga som avyttrades på grund av snöfattiga vintrar.
Jag vill ha vår nu!!!!

/Lennart

yngrot

Och under natten ännu mera snö ca 50cm med det som kom i går...  bilen står ute fast jag bor i hus och har garage för den uppfarten funkar inte på vintern och sen är det väldigt mycket annat underligt i garaget sen är en 945 lite väl stor till mitt garage. Men som som väl är har jag elmotorvärmare och en kupéfläkt men sopa av bilen får jag göra ändå...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 februari 2010, 09:14:29 AM
Och under natten ännu mera snö ca 50cm med det som kom i går...  bilen står ute fast jag bor i hus och har garage för den uppfarten funkar inte på vintern och sen är det väldigt mycket annat underligt i garaget sen är en 945 lite väl stor till mitt garage. Men som som väl är har jag elmotorvärmare och en kupéfläkt men sopa av bilen får jag göra ändå...

Såg många som försökte sopa av och skotta fram sina bilar när jag var ute på hundpromenaden i Borås i dag. Bilisterna kan indelas i två grupper:
1. De som lyckades skotta fram bilen och sopa av den nödtorftigt och sedan obönhörligt fastnade när de skulle köra i väg.
2. De som gav upp redan vid framskottningen och/eller bortsopningen av snö.
Sådana här dagar känns det skönt att ha bilen uppställd under tak. Samt bo i hyreshus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Här kom det 25 cm nysnö inatt så nu är det ungefär 70 cm snö.
Grannen brukar ploga våran grusväg med traktor men idag använde han grävmaskin  ;D

Hans Fredriksson

#8
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2010, 15:07:22 PM
jag var ute på hundpromenaden i Borås i dag.

Jasså, jag såg varken Staffan eller någon jycke trots att jag passerade Borås vid 05-tiden och vid 09-tiden.
Denna resa var mycket besvärlig då jag hade otur att inte få en Volvo och till råga på allt elände med iderligen igenisad frontruta och utslitna torkarblad. Det blev att stanna var och varannan mil av avisa torkarna.

yngrot

Ingen hit när torkarna fryser till man ser inte ett skit..  Men tyvärr kommer mer snö igen.... Hade en vall efter plogen nu när jag kom hem i kväll och så blåser det och yr så hur man skall komma till jobbet i morn bitti är skrivet i stjärnorna... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Dagens finväder(nåja, -27 i morse..) ägnades åt att befria uthusen från åtminstone en del av bördan:


the0fiskis

ni som bor i hus har ett val att ha det skottat eller inte medans vi som bor i lägenhet förlitar oss på att nån annan gör det
där jag bor börjar dom röja bort snön vid 9 på morgonen på gå gator så när man åker vid halv sju så får man pulsa sig fram  till bussen/tåget :-X (dom har bara ansvar för gågator inte för bil vägar)

bm1113

Ja nog är det lite skönt att ha lejt bort de mesta snöröjning trots att man har en egen maskin  ;)
sen kan jag varmt rekomendera att ni införskaffar snöräv likt den greger röjer taket med  fungerar riktigt bra och är det bästa icke motordrivna snöröjnings redskapet som fins :)

förövrigt är det ju otroligt att de vätar till dagtid med att röja  här gör man tvärt om om det är möjligt så röjer man nattetid då det är mindre trafik ifarten bra mycket enklare att snöröja då ni kan ju titta på mina filmer ;)

se tex dessa två
http://www.youtube.com/watch?v=8-5kfUeh-BU

http://www.youtube.com/watch?v=IxwPw7O9TKU

den natten jag var ut och filma så röjdes de snö mellan ca kl 23 till 06 dagtid röjer man bara om de snöar så mycket så de blir svårt att ta sig fram annars städar man bara på dagen tex kör bort snön mm

har ju många fler filmer med ;)

yngrot

Mer snö kommer det i veckan.. suck.... var nere i Gnosjö och skotta några timmar runt min husvagn  fick bära bort en hel del snö ..  och får fortsätta till helgen med skotta därnere .. under veckan blir det väl en del här hemma...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina