GDG-bussar i Karlstad i april 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 januari 2010, 17:09:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.











Avslutar med en Ikarus från Johnssonbuss i Sysslebäck.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Helge Alared


Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2010, 17:09:23 PM
Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.



Chips istället för magnetremsa måste ha varit ovanligt 1988. Idag går utvecklingen åt det hållet och fler och fler magnetremsor ersätts med chips. Men 1988 var det nog ovanligt och de måste ha legat lite före sin tid


Antar att Karlstad på den tiden var ett starkt fäste för Alpus på den tiden :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

j-a

Mycket trevligt Staffan.. sånt ser man aldrig för mycke av,men vill göra en liten rättelse av 4 bilden där det står buss 1484,det ska nog va 1474 för 1484 var placerad i Avesta med daladekaler

Ulf Fernestad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2010, 17:09:23 PM
Mina irrfärder efter letandet av det optimala biljettsystemet ledde mig så småningom till Karlstad. Där provades nämligen ett australiensiskt system vid namn AES och som använde chips som minnesbärare i stället för magnetremsa. Värmlandstrafik köpte också detta system, som säkert var bra men tyvärr blev de ensamma i landet om det.
Det blev också tillfälle att fotografera några GDG-bussar med och utan AES-maskiner.

Efter många års tjat så fick vi änteligen automater till skoghallslinjerna 1576/77/78
Härliga bilder från mitt forna arbetställe

j-a

Fanns det inte ett par automater i 18xx serien också?

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 30 januari 2010, 18:30:15 PM
Mycket trevligt Staffan.. sånt ser man aldrig för mycke av,men vill göra en liten rättelse av 4 bilden där det står buss 1484,det ska nog va 1474 för 1484 var placerad i Avesta med daladekaler

Stämmer. Har ändrat nu. Tack för påpekandet!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 19:47:47 PM
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G
Hela dörrblad kom i slutet på 10-vagnarna, 1084/87 tvådelade, 1096/98 hela dörrblad, nånstans därimellan kom ändringen

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 januari 2010, 19:55:15 PM
Hela dörrblad kom i slutet på 10-vagnarna, 1084/87 tvådelade, 1096/98 hela dörrblad, nånstans därimellan kom ändringen
1088 hade vi i Malung några år och även 1090 och dom båda hade delade dörrar också.

bilomnibussen

Ja, man blir äldre och minnet kan bli diffust men nog tror jag att 1074 som vi hade i Ludvika hade hela dörrblad.
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 21:25:42 PM
Ja, man blir äldre och minnet kan bli diffust men nog tror jag att 1074 som vi hade i Ludvika hade hela dörrblad.
Mvh Jan G
Jovisst hade den det och vet du varför? :)

j-a


1896

1578 är idag rosa lackad, och finns på en gymnasie skola i Västerås, används på inhägnat område, är därför avställd, sist jag pratade med någon om bussen, lät det som att det fanns reparations behov på bussen.

Första Lier med hela dörrblad var 1091-92 levererade till Sandviken, 1074 låg i tillverknings ordning mellan 1099 och 1165, och hade därför hela dörrblad.

Härliga bilder Staffan.

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 19:47:47 PM
Hej! För rasande trevliga bilder! 1926 får representera sista årsmodellen av det längre hembygget med de äldre dörrarna. Året därpå blev det hela dörrblad. Bilderna av den nya GDG-karossen som med tiden kom att benämnas Alpus, visar den ursprungliga versionen som jag tycker var snyggare och med bättre proportioner än den förlängda efterträdaren med sitt annorlunda bakparti. Beklagligtvis tycks det inte finnas kvar en enda sådan vagn bevarad i originalskick i Sverige.
Mvh Jan G

Nederdelen i fronten på dessa Alpus av tidigare version tycker jag påminner om van Hool. Det som ut som om van Hool stod som förebild för dessa. De nyare som kom senare är stötfångaren lite kantigare nertill. Det gör att van Hool-känslan lite har försvunnit tycker jag. De är enligt min mening inte lika snygga som de här bussarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.