Råstagaragets historiska tillhörighet

Startat av Nico, 30 januari 2010, 11:31:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 09:40:12 AM


Bussgaraget i Sundbyberg på vintern. På kullen i bakgrunden så ligger numera det s.k. Siemens-huset på Röntgenvägen

Citat från: Max W skrivet 01 februari 2010, 16:05:10 PM
Ja, det är SJ:s capitoler allihop. SL kom ju in i bilden först 1969. Vad jag minns hade alla SJ:s capitoler "Metropolfront": Däremot hade de inte automatväxel som spårvägens Capitoler utan en mindre variant av växelspak som jag har för mig kallades "krycka"(samma modell som Renault 4 L hade). Senare modeller med förändrad front (dock fortfarande med "metropol-snibben") hade vanlig växelspak som kallades "växelspett".

Det var intressant det där du säger om att du troligen bara sett SJ-Capitoler med Metropolfront. Du har nog säkert rätt. Jag tvivlar inte ett ögonblick på det. Därför tycker jag det är intressant att det på bilden bredvid däcken syns en Capitol framifrån som inte har Metropolfront utan istället den nyare fronten med större frontruta

Kan det vara så att de allra flesta av SJ:s Capitoler hade Metropolfront medan ett litet antal trots allt hade den nyare fronten?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2010, 23:04:58 PM
Därför tycker jag det är intressant att det på bilden bredvid däcken syns en Capitol framifrån som inte har Metropolfront utan istället den nyare fronten med större frontruta

Kan det vara så att de allra flesta av SJ:s Capitoler hade Metropolfront medan ett litet antal trots allt hade den nyare fronten?

Hej!

Fördelningen av Capitoltyperna till SJ var följande:

26 st av typen C70/3 levererade åren 1956-58 (Wilsonlåda med s k "Metropolfront").
10 st av typen C75/2 levererade 1959 (manuellt växlade s k "järnspett" med den nyare fronten med panoramavindruta).

Detta går att utläsa av SvOf:s skrift nr 2 "Scania-Vabis/Scania helbyggda bussar 1953-1982",
som vad jag vet fortfarande går att beställa om du t ex tar kontakt med Björn Forslund.

Gor det, Niklas! Intressant läsning!

mvh K R

Max W

Där ser man hur lite man "ser". När det gäller Capitolen vid däcken tänkte jag bara på lackeringen och den "gröna snibben".