Opposition: "Låt varubilar få köra i bussfiler"

Startat av Carl Eric, 22 januari 2010, 15:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 21:07:57 PM
Det är möjligt, men varubilarna har precis lika stor tidspress som kollektivtrafiken, däremot har vi betydligt färre rättigheter i trafiken. Fråga mig...

Just att använda bussfilen på en väg där det finns vanliga filer, det känns inte så viktigt. Däremot vill jag kunna köra på de vägarna jag inte får köra på, men som bussarna får göra det på. Till exempel förbi Stortorget på Stora södergatan i Lund. Det skulle bespara mig flera km i omväg.
Jag anser att varubilarna har fallit åt sidan för trafikplanerarna. Kollektivtrafiken får all gräddfil, men man glömmer bort att leveranserna är minst lika nödvändiga för att staden ska fungera. Utan dem, inga butiker, restauranger eller service.

Bussfil är ju bussfil... Att kollektivtrafiken får en gräddfil är väl ganska självklart, en buss kan vara fullastad med folk som har tider att passa. Visst, om lastbilen kan se till att inte vara i vägen för bussarna så tycker jag det är en bra idé. Men då ska det vara så pass att lastbilen aldrig hindrar bussen från att ta sig fram. Men om det är okej på vissa vägar, går det då in hos alla att det inte är så överallt? I den bussfilen får du åka, men inte på den. Funkar det för sådana som inte hittar i stan osv?
Jag tycker inte det går att jämföra en buss med en varubil faktiskt.

SimonB

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2010, 21:20:34 PM
Bussfil är ju bussfil... Att kollektivtrafiken får en gräddfil är väl ganska självklart, en buss kan vara fullastad med folk som har tider att passa. Visst, om lastbilen kan se till att inte vara i vägen för bussarna så tycker jag det är en bra idé. Men då ska det vara så pass att lastbilen aldrig hindrar bussen från att ta sig fram. Men om det är okej på vissa vägar, går det då in hos alla att det inte är så överallt? I den bussfilen får du åka, men inte på den. Funkar det för sådana som inte hittar i stan osv?
Jag tycker inte det går att jämföra en buss med en varubil faktiskt.

De går definitivt inte att jämföra. Det är två helt olika arbetssätt och helt olika uppgifter, och vi behövs båda två. Klart är dock att varubilarna är minst lika viktiga för staden som kollektivtrafiken. Godset ska ut, och det går inte ut av sig självt till skillnad från en människa.
Vi rullar under ett extremt pressat tidsschema och blir lätt försenade så fort man får en ny kund eller en kund tar tid att leverera till. Dessutom släpper vi ut stora mängder avgaser, och att då tvinga oss till att köra meningslösa omvägar är bara kontraproduktivt. Man flyttar problemet till andra gator, men körsträckorna och därmed utsläppen ökar.

buskörare

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 21:28:22 PM
De går definitivt inte att jämföra. Det är två helt olika arbetssätt och helt olika uppgifter, och vi behövs båda två. Klart är dock att varubilarna är minst lika viktiga för staden som kollektivtrafiken. Godset ska ut, och det går inte ut av sig självt till skillnad från en människa.
Vi rullar under ett extremt pressat tidsschema och blir lätt försenade så fort man får en ny kund eller en kund tar tid att leverera till. Dessutom släpper vi ut stora mängder avgaser, och att då tvinga oss till att köra meningslösa omvägar är bara kontraproduktivt. Man flyttar problemet till andra gator, men körsträckorna och därmed utsläppen ökar.

Även vi har ju ett rätt pressat tidsschema, med upp till 120 personer per tur som är beroende av det. 4 min försening kan göra att alla dessa kommer för sent till jobbet. Som sagt, kan man lösa det så att ni inte är i vägen för bussarna så ser jag inga problem i det. I dagsläget är det dock så att på flertalet ställen skulle en radda varubilar på fel ställe kunna orsaka en hel del förseningar och det måste ju byggas bort i så fall.

SimonB

Citat från: buskörare skrivet 22 januari 2010, 21:37:32 PM
Även vi har ju ett rätt pressat tidsschema, med upp till 120 personer per tur som är beroende av det. 4 min försening kan göra att alla dessa kommer för sent till jobbet. Som sagt, kan man lösa det så att ni inte är i vägen för bussarna så ser jag inga problem i det. I dagsläget är det dock så att på flertalet ställen skulle en radda varubilar på fel ställe kunna orsaka en hel del förseningar och det måste ju byggas bort i så fall.

Verkligen. Jag försöker inte förminska bussarnas betydelse, men jag vill att folk ska förstå att varubilarna är lika viktiga. Problemet är att ingen åker med dem, så det är svårt att förstå sig på dem. De bara är där och är i vägen.....

homer

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 21:28:22 PM
De går definitivt inte att jämföra. Det är två helt olika arbetssätt och helt olika uppgifter, och vi behövs båda två. Klart är dock att varubilarna är minst lika viktiga för staden som kollektivtrafiken. Godset ska ut, och det går inte ut av sig självt till skillnad från en människa.


Visst ska godset ut och vi är alla beroende av att de finns där när vi behöver de, men bussen uppgift i alla fall i Stockholm är inte bara till för att dem utan körkort ska kunna transportera sig utan busstrafiken fyller den viktiga funktionen att MINSKA den TOTALA trafiken. vilket den också gör. om alla människor som väljer bussen från ytterområdena in till centrala Stockholm skulle välja bilen skulle de minst sagt bli trafikinfarkt på de flesta infarter... Det är illa nog att politikerna har släppt in taxi i kollektivtrafiken Taxi är inte kollektivtrafik även om taxibranchen gärna säger de själva. En taxi bidrar inte på något enda litet sätt till att minska trängseln, vilket bussen defenetivt gör, och då ska också dem som väljer bussen få en "gräddfil"!

vad jag har hör som jag inte vet om de stämmer är att Vägverket region stockholm (eller vad de kan tänkas heta) inte vill ha taxibilar alls i kollektivkörfälten men att Vägverket centralt (borlänge) har tagit beslutet mot VV-Stockholms vilja.

lil-sis

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 21:42:48 PM
Verkligen. Jag försöker inte förminska bussarnas betydelse, men jag vill att folk ska förstå att varubilarna är lika viktiga. Problemet är att ingen åker med dem, så det är svårt att förstå sig på dem. De bara är där och är i vägen.....

Gör som i Uppsala. Skit i allt vad bussgator och stoppförbud heter och kör och stanna lite som är lättast för dig.

(Jo jag förstår att det är bökigt att köra styckegods i stadsmiljö. Men när det ställer sig två lastbilar halvvägs ute i gatan mitt emot varandra så undrar man vart hjärnan är, kvar i sängen? Detsamma gäller busskollegor.)

SimonB

#21
Citat från: homer skrivet 22 januari 2010, 23:48:05 PM
Visst ska godset ut och vi är alla beroende av att de finns där när vi behöver de, men bussen uppgift i alla fall i Stockholm är inte bara till för att dem utan körkort ska kunna transportera sig utan busstrafiken fyller den viktiga funktionen att MINSKA den TOTALA trafiken. vilket den också gör. om alla människor som väljer bussen från ytterområdena in till centrala Stockholm skulle välja bilen skulle de minst sagt bli trafikinfarkt på de flesta infarter... Det är illa nog att politikerna har släppt in taxi i kollektivtrafiken Taxi är inte kollektivtrafik även om taxibranchen gärna säger de själva. En taxi bidrar inte på något enda litet sätt till att minska trängseln, vilket bussen defenetivt gör, och då ska också dem som väljer bussen få en "gräddfil"!

vad jag har hör som jag inte vet om de stämmer är att Vägverket region stockholm (eller vad de kan tänkas heta) inte vill ha taxibilar alls i kollektivkörfälten men att Vägverket centralt (borlänge) har tagit beslutet mot VV-Stockholms vilja.

Vi verkar vara överens vad gäller taxi. Att taxi är tillåten på gator som annars är reserverade för kollektivtrafik, är vansinne (bortsett från färdtjänst och sjuktransporter). En taxi kräver dessutom en framkörning, vilket ger dubbelt så mycket trafik som en personbil krävt. Var ligger logiken i det?

Citat från: lil-sis skrivet 22 januari 2010, 23:57:38 PM
Gör som i Uppsala. Skit i allt vad bussgator och stoppförbud heter och kör och stanna lite som är lättast för dig.

(Jo jag förstår att det är bökigt att köra styckegods i stadsmiljö. Men när det ställer sig två lastbilar halvvägs ute i gatan mitt emot varandra så undrar man vart hjärnan är, kvar i sängen? Detsamma gäller busskollegor.)

Det kan man undra ja... Dock har jag en viss förståelse, då det ibland är helt hopplöst att stanna lagligt när man ska lossa. Om det över huvud taget finns en lastzon, så är den ofta upptagen av felparkerade personbilar(!). Att komma tillbaka senare är ofta inte att tänka på. Det är inte säkert att man kan hitta någon plats att hålla på så länge man väntar, och ofta kräver det att man kör en rejäl slinga för att kunna komma tillbaka. Jag kan garantera dig att det är inte med glädje man ställer sig på det viset, utan snarare av ren press, med stress som en garanterad följd.
Inkasserade själv en p-bot på jobbet häromdagen. Nästan en hel dags arbete åt skogen, och då stod jag inte ens i vägen, men dock otillåtet (några kollegor brukar ställa sig i bussfilen, men jag valde att ställa mig i fel riktning på en lastzon för att inte störa den viktiga och frekventa busstrafiken)...

buskörare

Citat från: SimonB skrivet 22 januari 2010, 21:42:48 PM
Verkligen. Jag försöker inte förminska bussarnas betydelse, men jag vill att folk ska förstå att varubilarna är lika viktiga. Problemet är att ingen åker med dem, så det är svårt att förstå sig på dem. De bara är där och är i vägen.....

Självklart behövs varubilarna! Men idag har busstrafiken ganska stora problem med varubilar som ställer till det ordentligt för oss, lite svårt att se positivt på att få ännu mer problem med dom. Felparkerade bilar är skit rent ut sagt, jag är för bortforsling av sådana som hindrar trafiken.

Jo

En anledning till att inte tillåta även varubilar i bussfilen är att respekten även hos andra trafikanter kommer att minska. Tillåter man "varubilar" att köra i bussfilen kommer väl i princip all tung trafik och merpareten av alla van/skåpbilar efter en tid börja använda kollektivkörfältet. För varje ny grupp man släpper in tror jag respekten för bussfilen kommer minska avsevärt.

Nico


Citat från: SimonB skrivet 23 januari 2010, 15:18:41 PMVi verkar vara överens vad gäller taxi. Att taxi är tillåten på gator som annars är reserverade för kollektivtrafik, är vansinne (bortsett från färdtjänst och sjuktransporter). En taxi kräver dessutom en framkörning, vilket ger dubbelt så mycket trafik som en personbil krävt. Var ligger logiken i det?

Nja, även om många verkar tro det så kräver en taxibeställning normalt sett inte någon längre framkörning. Den framkörning som fanns förr försvann även i de flesta fall i samband med avregleringen 1/7-1990. Istället ligger idag en stor del av vinsten för taxi att slippa långa framkörningar och i t.ex. Stockholm så är sällan det tar längre tid än fem minuter från beställning till ankomst, vilket då gagnar både taxi såväl som kunden. Sen är visserligen taxi inte kollektivtrafik, men utnyttjas ändå i många fall på ett sådant vis att det finns en viss samhällsnytta, därav tillstånden att köra i många kollektivkörfält.

Många åker t.ex. i tjänsten, t.ex. i samband med att de ska till ett affärsmöte eller motsvarande. Att taxi då finns innebär att det blir ett antal färre privatbilar som snurrar runt på stan och konkurrerar om utrymme och parkeringsplatser. Kikar man sen bara på siffrorna från Taxi Stockholm (c.a. 4.400 medarbetare i 1.500 fordon som utför 25.000 köruppdrag, besvarar 20.000 samtal och kör uppåt 40.000 passagerare per dygn) och sedan tänker på att Taxi Kurir och Taxi 020 inte ligger långt ifrån. Utöver det finns det ju ytterligare bolag... så nog innebär dessa taxibilar att det ändå är en och annan privatbil som inte körs.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 22 januari 2010, 23:57:38 PM
Gör som i Uppsala. Skit i allt vad bussgator och stoppförbud heter och kör och stanna lite som är lättast för dig.

Eller som i Umeå, där man har tagit steget längre och kör mot "rött" (vitt "S") vid kollektivtrafikljus:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=325856

Nico


Problemet med något slags halvanarki i kollektivkörfält, liksom på andra kanter, beror väl mest på att folk har lärt sig att det inte händer något. För 20 år sedan rullade t.ex. lapplisorna, ihop med en bärgningsbil, varje vardag efter 15:00 utmed kollektivkörfälten på Sveavägen i Stockholm. Inte var det mycket de behövde flytta på utan oftast rörde det sig om en å annan chanstagare eller riktigt glömsk/ovetande bilägare. Resten försvann normalt oftast hux flux när lisorna syntes på radarn.

I dagens läge vet folk om att det nästan aldrig händer att de får sina fordon bortforslade hur tokigt de än står. Istället får man lägga om trafik mm. vilket blir ganska bakvänt. Likaså är de som ständigt kör i kollektivkörfälten oftast mycket medvetna om att chansen att åka dit är minimal. Kör de varje dag så åker de kanske dit en gång vart tredje år eller så. Nej, ska man få rätsida på detta så krävs det att sanktionsmöjligheterna blir fler och vassare.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 24 januari 2010, 14:18:04 PM
Problemet med något slags halvanarki i kollektivkörfält, liksom på andra kanter, beror väl mest på att folk har lärt sig att det inte händer något. För 20 år sedan rullade t.ex. lapplisorna, ihop med en bärgningsbil, varje vardag efter 15:00 utmed kollektivkörfälten på Sveavägen i Stockholm. Inte var det mycket de behövde flytta på utan oftast rörde det sig om en å annan chanstagare eller riktigt glömsk/ovetande bilägare. Resten försvann normalt oftast hux flux när lisorna syntes på radarn.

I dagens läge vet folk om att det nästan aldrig händer att de får sina fordon bortforslade hur tokigt de än står. Istället får man lägga om trafik mm. vilket blir ganska bakvänt. Likaså är de som ständigt kör i kollektivkörfälten oftast mycket medvetna om att chansen att åka dit är minimal. Kör de varje dag så åker de kanske dit en gång vart tredje år eller så. Nej, ska man få rätsida på detta så krävs det att sanktionsmöjligheterna blir fler och vassare.  


Håller med. Allt blir bara slappare och slappare. Ingen bryr sig.

SimonB

Man skulle kunna lösa det med att de (utöver de som tillåts idag) som får köra i kollektivkörfält ansöker om en särskild skylt som sätts fram och bak på fordonet. På så vis vet polis, p-vakter osv om fordonet tillåts färdas där eller ej.

Nico


Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 15:03:11 PMMan skulle kunna lösa det med att de (utöver de som tillåts idag) som får köra i kollektivkörfält ansöker om en särskild skylt som sätts fram och bak på fordonet. På så vis vet polis, p-vakter osv om fordonet tillåts färdas där eller ej.

Mja, det skulle nog bli ganska plottrigt och blir det för många undantag så ökar troligen istället anarkin. För stunden är det primärt kollektiv linjetrafik som utnyttjar dessa körfält. Sedan tillkommer i vissa fall taxi, övrig busstrafik och MC genom tilläggstavlor. Polisen och räddningstjänstens fordon använder förstås dessa körfält och sedan verkar det finnas någon form av tillstånd för vissa av f.d. Kongl. Sv. Postverkets fordon. Skulle man utöka detta (då det ändå rör sig om ganska lätt identifierbara fordonsgrupper) så skulle det nog som sagt bli ganska svåröverskådligt.

De flesta av de inblandade övervakarna har nog även redan tillräckligt med kunskap om vilka som får köra var så det är inte så mycket där skon klämmer. Snarare är det på resurssidan som det brister då det inte finns lika många mobila grupper (vare sig hos polisen, parkeringsövervakarna osv.) som det fanns tidigare. Även prioriteringarna är annorlunda. Det som skulle behöva ändras är alltså budgeten som behöver bli större för de som ska göra jobbet samt även en ändrad lagstiftning som då behöver bli mera flexibel. Ett system med skyltar på vissa fordonsgrupper (som i sig väl är något som man ju minskat ned markant på under senare år) skulle kräva ännu mera övervakning och administration så...?!

Kontentan är snarare att en övergiven bil som står i vägen ska bogseras bort rakt av, inte som nu där man först måste få dit en polis som sedan ska försöka att kontakta ägaren innan man slutligen får klartecken uppifrån för att ta bort den osv. I storstadsområdena tillkommer sedan det som vi redan diskuterat på annat håll, nämligen ett behov av något slags samlad insats/övergripande myndighet så att man inte behöver blanda in de lokala gatukontoren i t.ex. två kranskommuner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman