Böter för att hindra trafik i vänsterfilen.

Startat av Mikael Lövgren, 16 januari 2010, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 19 januari 2010, 14:56:43 PM
Där hade vi alltså problemet. Det är ju just längst fram vid skyltarna som filerna ska vävas ihop. Släpper inte du eller någon annan in, så är det ju självklart att det inte funkar. Vad hände med respekten mot sina medtrafikanter? Jag tror på principen att ett bra beteende mot sina medtrafikanter, det smittar av sig. Kanske inte direkt, men ett vänligt beteende sätter sina spår.

Hade du läst inlägget jag skrev efter det du citerade så hade du också förstått varför.

Ersa

Vid trefiliga motorvägar i Stockholms län står det ofta tydligt skyltat: "Vägverket informerar - Använd även höger körfält".
Vore inte något liknande vara bra i Skåne? "Köa även i vänster körfält" samt längre fram "Kugghjulsprincipen påbjuden. Släpp in varannan bil framför dig"

Går det inte får man väl ha trafikövervakning med poliser på plats som dirigerar in varannan bil till folk lärt sig att acceptera regeln. Kugghjulsprincipen fungerar och borde bli en standard för hela vårt land. Alltså även i resten av Mälardalen, Skåne och med fördel även Jämtland och Västerbotten.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 10:49:33 AM
Problemet är ju att stannar jag till för att släppa in en bil vid skyltarna så kommer det 4-5 till innan man kan köra vidare.

...det kanske krävs, eftersom tradarchaffisarna vägrar släppa fram. Försök se det ur andras perspektiv. Alla är lika sura på alla för att ingen släpper fram. Hur löser man det problemet? Ja, givetvis måste någon ta första steget och om ingen gör det så kommer problemet att fortsätta i all oändlighet.

JB

Citat från: SimonB skrivet 19 januari 2010, 15:18:15 PM
...det kanske krävs, eftersom tradarchaffisarna vägrar släppa fram. Försök se det ur andras perspektiv. Alla är sura på alla för att ingen släpper fram. Hur löser man det problemet?
Som sagt: Varför inte vara den som tar första steget till en förbättring? Varför är det alltid någon annans fel?

Som jag skrev tidigare, prisoner's dilemma. För att lösa det krävs det att trafikanterna börjar se till den totala nyttan istället för den enskilda nyttan. Alternativt en kraftigare reglering av trafiken med hjälp av trafikljus, polisdirigering eller liknande.

/Jonas

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 19 januari 2010, 15:18:15 PM
...det kanske krävs, eftersom tradarchaffisarna vägrar släppa fram. Försök se det ur andras perspektiv. Alla är lika sura på alla för att ingen släpper fram. Hur löser man det problemet? Ja, givetvis måste någon ta första steget och om ingen gör det så kommer problemet att fortsätta i all oändlighet.

Det blir så eftersom p-bilister har en inbyggd gen som gör att dom måste komma före lastbilen till varje pris, påstår du motsatsen måste du antingen vara grönare än gräsmattan i yrket eller också kör du inte lastbil öht.
Jag är absolut inte intresserad av att bli ståendes och riskera att få mina grejer påkörda bara för att folk inte kan leva med att ligga bakom en lastbil förbi ett vägarbete, därför släpper jag inte heller in dom som tvunget ska tränga sig in vid skylten när dom har vetat i minst 1km att deras körfält ska försvinna.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 15:43:12 PM
Det blir så eftersom p-bilister har en inbyggd gen som gör att dom måste komma före lastbilen till varje pris, påstår du motsatsen måste du antingen vara grönare än gräsmattan i yrket eller också kör du inte lastbil öht.

Tell me about it...
Jag har kört lastbil i både stads- landsbygds- och motorvägstrafik i mer än två och ett halvt år. Är det något jag känner till, så är det personbilisters respektlöshet mot tunga fordon. Framför allt i stan, där jag mest kör. Där har man dessutom cyklister och fotgängare att göra med, och de är tjugo gånger värre. Minst! :-X

Citat från: Uffe D skrivet 19 januari 2010, 15:43:12 PM
Jag är absolut inte intresserad av att bli ståendes och riskera att få mina grejer påkörda bara för att folk inte kan leva med att ligga bakom en lastbil förbi ett vägarbete, därför släpper jag inte heller in dom som tvunget ska tränga sig in vid skylten när dom har vetat i minst 1km att deras körfält ska försvinna.

Ju tidigare du går in, desto längre blir köerna, eftersom halva vägen förblir outnyttjad framför dig. Det har vi redan konstaterat....

Ersa


Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 19 januari 2010, 15:59:20 PM


Ju tidigare du går in, desto längre blir köerna, eftersom halva vägen förblir outnyttjad framför dig. Det har vi redan konstaterat....

Ja, men det blir bättre flyt i trafiken, det har ju alla som har haft en snäll kollega som har blockerat vänsterfilen bakom sig konstaterat.

Busstobbe

Citat från: Mölle-Mats skrivet 19 januari 2010, 11:06:40 AMHar man då en tid att passa så blir man liiiiiite intresserad när självutnämnda sheriffer blockerar halva motorvägen i flera kilometer och förlänger köerna inför de här vägbyggena (samtidigt som de frejdigt kör om varandra där det råder omkörningsförbud för lastbilar några kilometer längre bort och skapar nya köer - om vi nu ska passa på att gnälla lite mer äver vissa yrkeschaufförers beteende i trafiken).
När jag tog körkort fick jag lära mig att man skulle planera sin körning och ha god tid på sig, testat att åka 10 minuter tidigare, speciellt då det verkar som om de flesta vet om vägarbetena, eller är dom en total överraskning varje gång?
Den moderna människan är helt enkelt för stressad.

scaniaolsson

Det börjar bli en hel följetång i denna tråden.
Jag har sagt det längre upp och kan väl säga det igen med lite ny insikt.

Kör på att använda båda filerna så långt som möjligt. Jag köper det.
Men dom som kör i vänsterfilen har precis lika STOR DJ_VLA SKYLDIGHET att hålla skyltad hastighet som resten av trafiken !!!!!! Annars är orsaken ganska klar för mig varför inte det hela fungerar.

Det är nog det största Skånska problemet i alla fall på de stora vägarna som t.ex. E6:an som någon redan nämnt.

Scaniaolsson
(som under nästan 4 år 01-05 i princip körde E6 Hbg-L-krona varje dag)
Fordonsintresserad elmontör.

JDS

Citat från: Busstobbe skrivet 19 januari 2010, 20:22:55 PM
När jag tog körkort fick jag lära mig att man skulle planera sin körning och ha god tid på sig, testat att åka 10 minuter tidigare, speciellt då det verkar som om de flesta vet om vägarbetena, eller är dom en total överraskning varje gång?
Den moderna människan är helt enkelt för stressad.

Och det skulle innebära vadå för skillnad mot för 30, 50, 70 år sedan?

Busstobbe

Jadu, för 70 år sen var väl åtminstone inte just detta problem lika aktuellt  ;)

lil-sis

Kungsgatan i Uppsala var en kortare period avstängd straxt efter rondellen vid polishuset, riktning mot Centralstation. Den fil som var öppen var bussfilen. Vilket gjorde att folk per automatik såg sig för och vips så fungerade blixtlåset även i Uppsala  :D Jag brukade släppa fram ungefär tre el fyra bilar per gång (dvs typ en ledbusslängd) och sen köra fram själv. Emellanåt så kom det ju en och en annan som inte fattade varför alla köade och drog på fel sida avspärrningarna och fann sig då tämligen ofta nos mot nos med en buss. Och ändrade sig tillbaka in i ledet igen  ;D

Så ibland fungerar det även där man tror att det inte kommer fungera.