SL historia från 1990-talet 61

Startat av Bussmicke, 11 januari 2010, 00:26:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Trevlig busstyp! Framförallt 6200.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2010, 00:26:24 AM


Nu sitter Strömblad och jublar! ;D
Vad står det bakom framdörren på denna, under "Vaxholmstrafiken"? Går det att få en inzoomning på själva texten?

Fredrik Gelin

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2010, 01:02:29 AM
Trevlig busstyp! Framförallt 6200.
Busstypen ja, men individen definitivt inte!
Denna vagn var inblandad i flera olyckor varav minst en med dödlig utgång för motparten.
Den var väldigt opålitlig, främst om det rådde Vinterväglag vilket en kollega till mig fick uppleva en Decembermorgon när hon skulle svänga av E18 in mot Danderyds sjukhus.
Plötsligt låste sig bakersta axeln vilket ofelbart ledde till en sladd som inte gick att häva utan bussen snurrade 180 grader och landade med baken först i staketet mellan motorvägen och Golfvägen.
En annan kollega rapporterade en sommardag att det luktade bränt bak i bussen och när han gick ut och tittade kunde han konstatera att bakaxeln åter låst sig då det var svarta skrapmärken i asfalten vid Danderydsterminalen.
Dock lyckades verkstaden i Täby aldrig komma tillrätta med problemen, men bussen fick fortsätta rulla ändå.
Jag har själv kört bussen och kan nog hålla med Karsten om att bussen hade sina goda stunder också, den gick förträffligt bra när den lynniga bakaxeln betedde sig som den skulle.
Däremot minns jag att FM-radion i den inte var så bra som i flera andra H25:or i Täby.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2010, 00:26:24 AM
EU-halvan av 640...



Fina bilder! Jag minns att en del Roslagsbussar skyltade om på väg till/från Roslagen och Stockholm under 90-talet.
Om jag minns rätt såg det bl a ut så här linjemässigt:

621: Danderyds sjh-Roslagskulla k:a? - 681: Roslagskulla k:a?-Norrtälje
625?
626: Danderyds sjh-? - 676: ?-Ljusterö
635: Stockholm-Roslagskulla k:a - 685: Roslagskulla k:a-Yxlan/Blidö
637: Stockholm-? - 687: ?-Singö
639: Stockholm-Väsbylund? - 689: Väsbylund?-Hallstavik-Östhammar?
640: Stockholm-Väsbylund - 680: Väsbylund-Norrtälje

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 01:03:11 AM
Nu sitter Strömblad och jublar! ;D
Vad står det bakom framdörren på denna, under "Vaxholmstrafiken"? Går det att få en inzoomning på själva texten?

Japp!  :D
Jag vill minnas att 6200 var ganska trevlig jag oxå.
Jag tror det är telefonnumret som står under texten på sidan.
/J

Robert Brink

Som vanligt trevliga bilder, och H25 har man kört väldigt mycket, dom var ju stommen på Råsta under sin livstid i SL trafiken!
Men dom var oxå luriga som äldre Volvo ofta var, vissa individer var underbara, medans andra var en katastrof att köra, trötta och växlade dåligt! Kommer ihåg att flera av dom var väldigt kalla på vintern, dels gick inte motortempen upp, man fick köra med retarden inkopplad! Fast det var inte så bra när det var halt...
Sen började man med en ny konstruktion av element! Med en platta ovanpå, så smuts inte skulle rinna ner, men nackdelen var att det inte kom så mycket värmen uppåt i bussen...

//R

yngrot

Den typen av element had vi på några Wiima i Borås och trots att Wimma brukar vara varma och sköna så var dessa rena katastrofen i värmesynpunkt. Det hängde istappar i innertaket på dem. Men när vi fick vanliga element så var värmen ok igen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

NerdBoy

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 januari 2010, 09:56:06 AM
Japp!  :D
Jag vill minnas att 6200 var ganska trevlig jag oxå.
Jag tror det är telefonnumret som står under texten på sidan.
/J

Stämmer bra det.  :)

"VAXHOMSTRAFIKEN
0764 30487"

NerdBoy

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2010, 06:06:40 AM
Denna vagn var inblandad i flera olyckor varav minst en med dödlig utgång för motparten.

Var det möjligen olyckan vid Östra Ryd?  :(

Fredrik Gelin

Ja, det stämmer och bussen borde ställts av redan då tycker jag...
//Fredrik

Peter Rost

Enligt mina noteringar rullade 6200 i trafik så sent som Okt/Nov 2003, då placering Norrtälje.

/Peter

Fredrik Gelin

Jag körde den så sent som 2001 i Täby har jag för mig och den var en av de sista H25:orna som slopades från Busslink, så det kan nog stämma.
//Fredrik