Huvudmeny

Klassiska Saabar

Startat av Stefan Lindberg, 06 januari 2010, 17:35:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mölle-Mats

Citat från: fontheking5 skrivet 10 januari 2010, 13:01:17 PM
Saab 96

Njae, det här är ingen SAAB 96 egentligen - jag skulle spontant vilja säga SAAB Sport men emblemet på framskärmen ser inte ut som ett som hör till den modellen heller. Det skulle kunna vara en sen GT 750 från 60-61(som ju var baserad på 96:ans kaross, tidiga GT 750 var ju baserade på SAAB 93)!?!

tomr

En hybrid mellan GT750 och Sport? Emblemet på framskärmen tyder på en GT750 men fyra hjulbultar (med skivbromsar) hör till Saab Sport?

Mölle-Mats

Aha! Trodde min bank av "värdelöst vetande" täckte det mesta när det gäller gamla SAAB:ar, men att GT 750-modellen inte hader samma fälgar/bultmönster och därmed inte heller skivbromsar fram som Sport- och Monte Carlo-modellerna kände jag inte till! Blev tvungen att kolla i min gamla verkstadshandbok till 95/96 och GT 750 (som däremot inte täcker Sport-modellen) och mycket riktigt så verifierar denna att det satt trumbromsar fram även på GT 750:orna.

Således så är väl bilen på bilden med största sannolikhet en hybrid av något slag!

Visar här även ett par bilder på en lite tidigare variant av GT 750:an (tagna av min gode vän Anders Järnemar i samband med en SAAB-träff vid Brostugan vid Drottningholm för ett antal år sedan), som är baserad på 93-modellen:





PS! Apropå Sport och dess specifika fyrbultsfälgar p g a skivbromsarna så ka jag här uppvisa ett bildbevis på ett "nidningsdåd"som jag själv utsatte min salig Sport -65:a för på 70-talet - den fick skivbromsar fram från V4-modellen och därmed så kunde jag använda vanliga standard 5-bultsfälgar på den (vilka var betydligt lättare att ersätta när man slog sönder dem i rallyskogarna ...):





Det var ju inte den enda "moderninseringen" som den här stackars bilen blev utsatt för - men det är väl preskriberat nu (bilen dog en helt naturlig rostdöd redan 1977)?  8)

HJP

****
Härliga SAAB-bilder!

Tackar&Bockar!

I dag har SAAB i Trollhättan, återupptagit produktionen....

HJP

Bengt Jönsson

Citat från: Mölle-Mats skrivet 11 januari 2010, 12:45:54 PM
Aha! Trodde min bank av "värdelöst vetande" täckte det mesta när det gäller gamla SAAB:ar, men att GT 750-modellen inte hader samma fälgar/bultmönster och därmed inte heller skivbromsar fram som Sport- och Monte Carlo-modellerna kände jag inte till! Blev tvungen att kolla i min gamla verkstadshandbok till 95/96 och GT 750 (som däremot inte täcker Sport-modellen) och mycket riktigt så verifierar denna att det satt trumbromsar fram även på GT 750:orna.

Således så är väl bilen på bilden med största sannolikhet en hybrid av något slag!


GT = Grann Tejp...  ;D
En  ;Dlite enklare och billigare version med drag av de verkliga SPORT-modellerna.
Jämför gärna Golf GT med Golf GTi

/B

tomr

#20

[/quote] Saab GT750 (med 93F kaross) [/img]

De första Saab GT750 bilarna var byggda i 93B karossen - med i framkanten öppnande dörrar. Sedan följde GT750 i 93F karossen, som syns på Mölle-Mats bild av P9771:an (bilden ovan) - med bakifrån öppnande dörrar. 1960 följde GT750 Super med 96:ans kaross och dubbelförgasare samt den fyrväxlade lådan, tidigare känd från Saab 95. Luftrenaren för dubbelförgasaren syns på på fontheking5's bild (bilen med den öppna motorhuven nedan).


[/img]
[/quote] Saab GT750 Super med Saab 96 kaross och hjulnav från Saab Sport [/img]

Mölle-Mats

Citat från: tomr skrivet 11 januari 2010, 22:05:49 PM
De första Saab GT750 bilarna var byggda i 93B karossen - med i framkanten öppnande dörrar. Sedan följde GT750 i 93F karossen, som syns på Mölle-Mats bild av P9771:an - med bakifrån öppnande dörrar. 1960 följde GT750 Super med 96:ans kaross och dubbelförgasare samt den fyväxlade lådan, tidigare känd från Saab 95. Luftrenaren för dubbelförgasaren syns på på fontheking5's bild (bilen med den öppna motorhuven).
Tack för ett mycket initierat och intressant inlägg.

Då kan du säkert verifiera/dementera om min uppfattning att GT 750 Super ersattes av Sport fr o m 1962 års modell stämmer också.

Jag jobbade med reservdelar hos en SAAB-handlarkedja några år i slutet av 70-talet, och tvåtaktarna fanns ju fortfarande kvar på vägarna i hyfsad omfattning fortfarande. Men just GT 750 såg man aldrig några, de var nog inte särskilt vanliga redan från början och efter sisådär 15-20 år så hade väl rallytävlande och rost decimerat skaran av överlevande exemplar till i det närmaste noll redan då!?!

tomr

#22
Enligt häftet "Saab för Saab" av Gunnar A. Sjögren, tryckt 1976, introducerades Saabs 1962 års modeller den 17. februari 1962. Då visades Saab 96 Sport med trippelförgasare och smörjoljeautomat som efterträdare till Saab GT 750.
Jag köpte min första bil i januari 1971. Det var en ljusblå Saab 96 från 1963 (chassinr 189 121). Jag har inget minne från den tiden att jag här i Finland skulle ha lagt märke till någon Saab GT 750 i trafiken. Däremot såg man nog ofta någon Saab 96 Sport.
Mr. Saab i Finland, Rafael Huhta, hade en Saab GT 750 i sin Saab-samling. Denna samling, som väl kan jämföras med samlingen i Saab-museet i Trollhättan, finns sedan ca 20 år tillbaka till påseende i bilmuseet i Nystad, intill den f.d. Saab fabriken.
Adress:
Uudenkaupungin Automuseo
Autotehtaankatu 14
23500 Uusikaupunki
Tlf. +358 20 484 8068 , +358 500 845 835

Mölle-Mats

Citat från: tomr skrivet 12 januari 2010, 22:28:52 PM
Enligt häftet "Saab för Saab" av Gunnar A. Sjögren, tryckt 1976, introducerades Saabs 1962 års modeller den 17. februari 1962. Då visades Saab 96 Sport med trippelförgasare och smörjoljeautomat som efterträdare till Saab GT 750.
Jag köpte min första bil i januari 1971. Det var en ljusblå Saab 96 från 1963 (chassinr något över 181 000)...
Åter igen stort tack för informationen, då minns jag alltså rätt vad gäller att SAAB Sport lanserades med 1962 års modell!

Min egen första bil var även det en SAAB 96 som inhandlades sommaren 1973. Den hade då stått avställd en tid och hade de gamla regskyltarna, eftersom dess senaste brukare bodde i Åkersberga så hade den ett BA-nummer. Man vad som var ännu roligare var att den fortfarande hade ett giltigt gammalt regbevis vis inköpet, och detta angav årsmodellsbeteckningen 62/63! Chassinumret på den bilen minns jag mycket väl - det var 195455 (som ju skulle ha varit den dubbla årsmodellsbeteckning som jag själv skulle ha haft om jag hade varit en bil - är född i oktober 1954 ...).

Då den sedan fixats till och besiktats och tagits i bruk fick den även de nya regplåtarna och regbeviset - och nu klassades den som en ren -62:a av myndigheterna!  

Just de härdubbla årsmodellbeteckningarna 62/63 var väldigt vanliga hade ett par kompisar som hade Volov som hade sama beteckning! Antaglige höjdes väl accisen 1963 eller nåt sådant, och deta var väl ett sätt att komma runt det (precis som t ex V4 -75B på hösten 1975 var -76:or utan den nya "förödande" avgasreningen)

Mölle-Mats

Citat från: tomr skrivet 12 januari 2010, 22:28:52 PM
... Jag köpte min första bil i januari 1971. Det var en ljusblå Saab 96 från 1963 (chassinr något över 181 000).
Startar ett nytt inlägg för fortsättningen, hela bildskärmen "fläppar runt" när jag fyllt inmatningsfältet ...

Återvänder till min första SAAB, som alltså ursprungligen  var en Hellasvit 62/63. Den kom dock att modifieras kraftigt med bl a instrumenteringen från en -65:ans Sport - men varvräknaren var hmtad från en fabrikstrimmad GT 750 Super -61 och hade gulmarkering upp till 3000 varv och texten "Do not exceeed half throttle". Inredningen var hämtad från en -68:ans V-4 och efter en rullning så blev bilen även tillfixad och omlackerad i Volvos Cypressgröna kulör - och fick i samband med detta namnet EBerhaX Gurka.

Ursprungligen hade den ett SAAB-emblem i grillen a la -63:orna, men det försvann efter rullen då en beg huv hämtades från en -61:a. Stötfångarna liksom bakljusen kom från en -65:a (vilket gjorde att jag även kunde montera en blinkersspak med ljustuta från en V4 - vilket gjorde att mina Volvo-åkande kompisar  inte längre kunde trakassera mig för frånvaro av sådan) och främre blinkers är sidomarkeringsljus till buss/lastbil/släp som modifierats så att lamporna kunde kopplas separat för blinkers resp p-ljus.


Så här såg den ut sommaren 1974:



Håhåjaja. det var tider det! Första bilen är ju alltid något speciellt, och jag mer eller mindre bodde i garaget för att modifiera den här bilen efter mitt tycke och smak. Men våren 1975 så "offrades" den och byttes mot den vita Sport -65:an.



tomr

#26
Hej Mölle-Mats, hittade på websidan http://www.saabmuseum.com/96/my.html, att årsmodell 1963 för Saab 96 hade chassinummerspannet 168,001 till 201,400.  

Tillbaka till min egen 96:a (se inlägget 12 Januari 2010, 22:28:52)
Hösten 1971 köpte jag av en granne en Saab 95B närmast till reservdelar. Min kompis hade svetsat bottnen på deras familjebil då inredningen och kabelmattan hade fattat eld och brunnit upp pga plåtarbetet. Vi kom överens om priset och jag transporterade bilen till mina föräldrars sommarställe.
Saab 95:an från 1961 hade ett rätt lågt chassinummer (2690) och hade som ny blivit levererad till Finlands Rundradio. Jag fick bilen i nödtorftigt körskick utan belysning och andra elektriska mojänger med att montera in några få ledningar.  
Då ännu som självlärd amatörbilmekaniker beslöt jag att följande vår flytta över den fyrväxlade lådan från 95:an till min bruks 96:a. Den första motgången kom då jag inte fick växellådan att lossna från den bakre gummidynan. Den följande motgången då jag märkte att hela växelspakskolonnen måste bytas från herrgårdsvagnen. Den koniska sprinten i växelreglaget lossnade inte förrän jag hade skaffat mig en specialutragare från Saab affären.
Då bilen första gången skulle provköras brast fjädertappen för kopplingens urtrampningslager, så motorn och växelldan måste än en gång plockas ur bilen för att få låstappen bytt.
För att lösgöra drivaxeln hade jag lossat leden från övre fjädringsarmen. Vid den andra monteringen av växellådan kom framfjädern att hoppa bort från sin plats, med den enorma turen att inte skada någon eller något - fjädern bara flög in i skogen ett tiotal meter! Inte hade jag någon fjäderpress så fjädern måste tas till en verkstad för att fås ihoppressad och bunden med stålband, förrän den kunde monteras i bilen.
Följande skede var sedan att montera den treväxlade lådan i 95:an för att kunna köra med bilen på skogsvägarna.  

Följande sommar (1973) skar motorn på min 96:a då min broder körde hem bilen från stugan till stan. 96:an bogserades tillbaka till landet och motorn från 95:an flyttades över till bruksbilen. Detta blev dödsstöten för reservdelsbilen. Något år senare sålde jag sedan den treväxlade växellådan till en tvåtakts 96:a, i vilken lådan hade pajat. Resten av 95:an stod sedan ytterligare ca 10 år på föräldrarnas sommarstugetomt förrän bilen monterades ned. Axlar mm. från 95:an finns ännu kvar.

Hösten 1973 sålde jag sedan 96:an till en fd. skolkompis. Följande vecka bytte jag upp mig till en fyra år yngre och betydligt modernare bil, en Wartburg 353 från 1967, med att betala samma pris för Wartburgen med den nya kantiga Renault 8 inspirerade karossen som jag hade fått för Saaben. Som alternativ till Wartburgen hade en studiekompis då till salu en M-B 220Sb från 1961.

Mölle-Mats

#27
Citat från: tomr skrivet 15 januari 2010, 20:22:28 PM
Hej Mölle-Mats, hittade på websidan http://www.saabmuseum.com/96/my.html, att årsmodell 1963 för Saab 96 hade chassinummerspannet 168,001 till 201,400.  
Tack - på SAAB-muséets hemsida finns ju en hel del "nyttig" info att inhämta.

Varför Vägverket valde att klassa min EBerhaX Gurka som -62:a begriper jag inte, den motsvarade helt specen för en -63:a med nya grillen med emblemet ingjutet, kormad "tutring" mm mm. Förbättrad vetilation minns jag faktiskt också - jag hade ju denna samtidigt som mammas -61:a "Majen" fanns kvar i familjen, och på EBerhaX så var det en radda hål borrade i hatthyllan för att släppa ut "förbrukad" luft (ner i bagagerummet ...). De gjorde dock viss effekt trots allt, bakrutan i EBerhaX blev inte riktigt lika svårt igenimmad vid minsta antydan till fuktig väderlek som i "Majen"!  :D

Kul story kring din första SAAB och dess reservdelsbil. Även EBerhaX ledsagades av en reservdelsbil - en likaledes Hellasvit utrostad -61:a med en utbytesmotor som bara hade gått 1500 mil och som raskt flyttades över mellan bilarna efter en "varmnypning" med åtföljande förstörda kolvar i originalspisen.

Även jag har konverterat en 3-växlad till 4-växlad (bägge var -65:or i det fallet) så jag vet vad det innebär! Det är väsentligt mindre jobb att bygga om en högerstyrd 900 till vänsterstyrd eller en automatväxlad 900 till manuell  jag har provat alltihopa! I det sistnämnda fallet ska man dock byta pickupen till oljepumpen - växellådan är ju också oljetråg till motorn på 99/90/900 och skiljer sig åt i utformning mellan automater och manuella lådor. Missar man att byta den (vilket jag gjorde) får man fylla på 12 liter motorolja innan pumpen "når ner" ...  :P

Uppbyte till en Wartburg, jo man tackar! De var ju lite av tvåtaktarnas "state of the art" ... Själv var jag lite intresserad av att köpa en DKW F 102 (som ju också var avsevärt vassare än SAAB:arna och hade en mer modern kaross) av en av kunderna på macken, men det lyckades min "nuftige" fader att avstyra (liksom inköp av en M-B 300 Adenauer och en -56 Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner - bägge rätt avancerade renoveringsobjekt förstås!)  >:( Han var väl förstås rädd att trädgården i föräldrahemmet skulle förvandlas till en bilkyrkogård (och i ärlighetens namn så hade han nog visst fog för sin rädsla ... Åtskilliga år senare, när jag själv hade vuxit upp till villaägare, så var det nog alldeles för många "bra att ha"-bilar i varierande stadier av förfall uppställda på tomten samtidigt. Att aldrig grannarna klagade ...).

bisquit

Min gamla pärla, som jag sålde i höstas.. En Saab 99 1970 med Triumph-motor.. Saknar den bilen väldigt mycket.. Vill ha en Saab igen  :'(

Stefan Lindberg