Huvudmeny

Klassiska Saabar

Startat av Stefan Lindberg, 06 januari 2010, 17:35:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Så här trevliga bilar byggdes det i Trollhättan förr




jane


Var dessa är byggda vet jag inte men det lär vara SAAB ;)

jane


Finns på länken www.SAAB92H.SE :D Kul att det finns duktigt folk som kan renovera upp gamla fina bilar, bla. :D

Greger Larsson

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 06 januari 2010, 19:38:30 PM


Var dessa är byggda vet jag inte men det lär vara SAAB ;)
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 06 januari 2010, 20:10:09 PM

Finns på länken www.SAAB92H.SE :D Kul att det finns duktigt folk som kan renovera upp gamla fina bilar, bla. :D

Jan I:
Om du varit inne på hemsidan ovan och hämtat hem bilderna så borde du veta både var bilarna är byggda(Ramsele) och att de har drivlina från Saab.

jane

Kan tyvärr inte finna det, men du ska ha tack för upplysningen Greger.

Mölle-Mats

Sonetter och husbilar i all ära - men för mig som gammalt SAAB-freak så är detta den ultimata klassiska SAAB:en No 1:



En Toreadorröd "trubbnos" SAAB Sport av årsmodell 1962-1964, kan det bli mer SAABish? Svaret är - NÄ!

För er som orkar ta till er en mängd SAABialia och mängder av värdelöst vetande om märket pre-GM så har jag vikt ut mig rätt rejält här från "mitt liv som SAAB": http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html

Och notera att det hela egentligen började med en referens till en bild här på Omnibuss-forumet ... Snacka om korsbefruktning!

Greger Larsson

Ja, de där Sport-Saabarna verkar ha en viss dragningskraft:


Mölle-Mats

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 januari 2010, 21:54:07 PM
Ja, de där Sport-Saabarna verkar ha en viss dragningskraft:
...
Oh yes! Bilen på bilden är dock av något senare datum, det är en Monte Carlo 850 av 1966 års modell och har då den långa nosen med den italienskinspirerade "rutgrillen"! Men de har tammetusan i det närmaste lika hög kultstatus som "trubbnos"-Sportarna!

Och notera det peptitarutiga bil-vurpollonnet på hatthyllan ...  ;D

yngrot

Den SAABen var läcker och dessa hjälmar kommer jag ihåg men var dte nån som använde dem eller låga de bara på hyllan??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

sukkeri

Så här trevliga bilar byggdes det i Trollhättan förr

Den meningen passar väl in på alla SAAB modeller efter ett par månader.

tomr

#10
Letade upp "En bok om Saab-Scania" tryckt 1987. Jag hade haft en bild av att Saab personbilstillverkningen till en början skedde i Linköping men så var det inte. Endast de tre första "ur-Saabarna" (92002 prototyperna) byggdes i Linköping. Serieproduktionen inleddes sedan i fabriken i Trollhättan.
På en rallybil från 1967 (en av de första V4-orna) hade man redan som ny klistrat en dekal med ett ritat troll och texten "made in Trollhättan by Trolls".

fontheking5

Saab 93 Deluxe  :)

Saab Sonett



Stefan Lindberg


Bengt Jönsson

Citat från: fontheking5 skrivet 10 januari 2010, 12:59:26 PM
Saab 93 Deluxe  :)
Saab Sonett



Tycker mig ana att en viss senare men ytterst kortlivad sportbilstillverkare - De Lorean - fick viss designinspiration av framändan..

http://www.gearfuse.com/wp-content/uploads/andrew/2_jan07/delorean.jpg

/B