Mera BSS!

Startat av Mr H, 04 januari 2010, 23:57:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



En BSS-vagn (kan den heta 3 måntro?)  avvaktar sitt öde i en snödriva hos AB Demonteringar i SL Högdalshallen en vinter i slutet av 60-talet. Den här modellen kallades hos SSS i samtiden för "falsk Condor", men det var väl knappast någon officiell beteckning? ;) Jag vet inte heller vad det falska skulle ha bestått av? Att rutorna var raka? T.v om "den eventuellt falske" står en av de f.d ULTRA-bussar som avrundade sin trafiktjänst hos BSS inför dagen H.

Mr H

Svoca

Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2010, 23:57:15 PM


En BSS-vagn (kan den heta 3 måntro?)  avvaktar sitt öde i en snödriva hos AB Demonteringar i SL Högdalshallen en vinter i slutet av 60-talet. Den här modellen kallades hos SSS i samtiden för "falsk Condor", men det var väl knappast någon officiell beteckning? ;) Jag vet inte heller vad det falska skulle ha bestått av? Att rutorna var raka? T.v om "den eventuellt falske" står en av de f.d ULTRA-bussar som avrundade sin trafiktjänst hos BSS inför dagen H.

Mr H
AC 554 (Volvo B 65508x4/Hägglund -57) gjorde tjänst hos Trafik AB Stockholm - Kvarnholmen under sommaren 1967. Den var lånad från Umeå genom HTK - Högertrafikkommissionen. Om den även gick
hos BSS är ej känt.

K R

#2
Citat från: Mr H skrivet 04 januari 2010, 23:57:15 PM
En BSS-vagn (kan den heta 3 måntro?)  avvaktar sitt öde i en snödriva hos AB Demonteringar i SL Högdalshallen en vinter i slutet av 60-talet. Den här modellen kallades hos SSS i samtiden för "falsk Condor", men det var väl knappast någon officiell beteckning? ;) Jag vet inte heller vad det falska skulle ha bestått av? Att rutorna var raka?
Mr H

Hej!

Jo, BSS 3 är det allt!
Det fanns även en BSS 5 av samma typ, (Scania-Vabis BF62S med ASJ Condor-kaross från 1954).
Tillsammans med motsvarigheterna BSBV 3 och 5 var de halvturistvagnar som från början endast hade framdörr.
Bakdörr togs sedermera upp för att även kunna nyttja dessa som vanliga linjevagnar.

Förmodligen har uttrycket "falsk Condor" sitt ursprung i det du nämner; att sidorutorna var raka
i stället för det kanske mera spektakulära utförandet med lutande sidorutor.

mvh K R



Mr H

Ditt kunnande imponerar KR!
Jag har en annan bild från Pakistanexporten i Frihamnen där en BSS-buss skymtar med reg.nr A210. Det lilla man ser av den tyder också på någon form av "Falsk Condor". Var det inte så att BSS tog över sådana här bussar också som tidigare tillhört SLO? Är det en sådan? Föresten hur många f.d ULTRA-bussar hade BSS i trafik sommaren 1967? (Det var verkligen en färgklick gentemot BSS egen färgsättning när man passerade Handengaraget den sommaren!)

Mr H

Ersa

Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2010, 11:03:32 AMFöresten hur många f.d ULTRA-bussar hade BSS i trafik sommaren 1967? (Det var verkligen en färgklick gentemot BSS egen färgsättning när man passerade Handengaraget den sommaren!)

Vilken färg hade dessa Ultrabussar? :)

K R

Hej!

Enligt boken "Buss på buss" av Gert Ekström, som avhandlar SLO,
nämns nio st. f d SLO-bussar som hamnade hos BSS den sista tiden före dagen H.

Uppgifter finns om märke, år och inv.nr hos SJ där dessa hamnade när SLO gick upp i SJ år 1959:

SLO 45   Volvo -55     SJ 2926
SLO 46   Volvo -55     SJ 2927
SLO 48   Volvo -55     SJ 2929
SLO 49   Volvo -55     SJ 2930
SLO 55   Volvo -56     SJ 2932
SLO 56   Volvo -56     SJ 2933
SLO 57   Volvo -56     SJ 2934
SLO 58   Volvo -56     SJ 2935
SLO 59   Volvo -56     SJ 2936

Om f d ULTRA-bussar hos BSS vet jag intet!

mvh K R


Mr G

Tog du inte ut rullen?
吉先生

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 05 januari 2010, 11:50:20 AM
Hej!

Enligt boken "Buss på buss" av Gert Ekström, som avhandlar SLO,
nämns nio st. f d SLO-bussar som hamnade hos BSS den sista tiden före dagen H.

Uppgifter finns om märke, år och inv.nr hos SJ där dessa hamnade när SLO gick upp i SJ år 1959:

SLO 45   Volvo -55     SJ 2926
SLO 46   Volvo -55     SJ 2927
SLO 48   Volvo -55     SJ 2929
SLO 49   Volvo -55     SJ 2930
SLO 55   Volvo -56     SJ 2932
SLO 56   Volvo -56     SJ 2933
SLO 57   Volvo -56     SJ 2934
SLO 58   Volvo -56     SJ 2935
SLO 59   Volvo -56     SJ 2936

Om f d ULTRA-bussar hos BSS vet jag intet!

mvh K R



Åtminstone en ULTRA-buss har jag sett på bild, på garageplanen i Handen.
Beträffande SLO-bussarna på BSS hade ungefär hälften ASJ-karosser av "Condortyp" , resten var Säfflebyggen.

Svoca


Ersa

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2010, 13:55:11 PM
Mörkröda.

Tack. Kul att få lite information om denna, för oss yngre Västerbottningar, nästan helt okända Ultratiden. :)

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2010, 13:10:51 PM
Tog du inte ut rullen?

Nej men jag har dest.skyltförteckningen från frontpanelen!

Mr H

Svoca

Rotat lite i mina BSS-handlingar och vad finner man där:

BSS 105/A 300  Volvo B 658/Säffle -55 fd SJ 2926/SLO 45E/B 780
"    106/A 301  Volvo B 658/Säffle -56 fd SJ 2932/SLO 55E/B 571
"    107/A 204  Volvo B 658/Säffle -56 fd SJ 2934/SLO 57E/B 834
"    108/A 312  Volvo B 658/ASJ    -55 fd SJ 2929/SLO 48E/B 944
"    109/A 238  Volvo B 658/ASJ    -56 fd SJ 2935/SLO 58E/B 588  1)
"    110/A 209  Volvo B 658//ASJ   -55 fd SJ 2930/SLO 49E/B 619  2)
"    111/A 264  Volvo B 658/Säffle -56 fd SJ 2933/SLO 56E/B 314  2)
"    112/A 210  Volvo B 658/ASJ    -56 fd SJ 2936/SLO 59E/B 216 senare B 410  2)  3)
"    113/A 232  Volvo B 658/Säffle -55 fd SJ 2927/SLO 46E/B 692   2)

1)  BSS 109 (fd SJ 2935) vidare utlånad till Trafik AB Stockholm - Kvarnholmen.

2)  BSS 110 - 113 stod sommaren 1967 avställda vid Handengaraget, vill minnas fortfarande med
    B-reg.nr. Hade fått A-reg.nr tilldelade, men bussarna kom nog inte ut i trafik alls hos BSS.
    BSS 105 - 108 sågs i trafik på BSS-linjer under 1967.

3)  Orsaken till två olika B-reg.nr var att den avregades som B 216 och påregades igen med nytt    
    reg.nr B 410.

SLO = Stockholms Läns Omnibus AB.

Bokstaven "E" efter SLO:s inv.nr anger bussens placering. E står för Enebyberg. Bokstaven var också utsatt på bussarna efter inv.nr.
         

Björn Forslund

Har en inscannad bild (tyvärr inte min egen) på just B314 stående på Handen, tillsammans med en syster, samt en ASJ-vagn. Troligen tre som blev stående.

Ersa

Citat från: Svoca skrivet 05 januari 2010, 16:25:24 PM
SLO = Stockholms Läns Omnibus AB.
Bokstaven "E" efter SLO:s inv.nr anger bussens placering. E står för Enebyberg. Bokstaven var också utsatt på bussarna efter inv.nr.

Där fick man lära sig nåt nytt igen. Var det fler än SLO (och givetvis SJ Buss) som hade ett liknande system?

Mr H

Det var en intressant sammanställning!
Det är alltså bra mycket bussar som BSS har samlat på sig inför omläggningen inklusive en eller flera ULTRA-bussar. Kanske de gamla SLO-bussarna anskaffades som en ren spekulation? Rejält vagnöverskott måste man alltså ha haft, kommer också ihåg att man redan under sommaren 1967 högg upp de riktigt gamla vagnarna man sparat från 40-talet. Minst två sådana vagnar syntes under skrotning. Vagn 112 i Frihamnen är målad i BSS färgsättning vilket ju kan förvåna om den sedan inte ens kom till användning! Vagn 112 har som sagt A-regnr på bilden från Frihamnen

Mr H