FTP... bilder på hemsidan

Startat av Zella, 03 januari 2010, 12:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Ni som har hemsidor...

Jag har one.com och när jag ladda upp bilderna så om dom är förstora kommer det upp en ruta där jag får välja storlek på bilden... den största av alternativen är 640x480... men bildens orginalstorlek är större än så... så som jag fattade det efter knaglig skolengelska med livesuporten på eng så ska jag anv FTP server...

Och givetvis så har jag en äldre version av frontpage som en kollega fixade till mig... man kanske ska köpa en nyare online.

I frontpage så tänkte jag bara fixa iordning en infosida med enbart text och när jag skulle publisera så gick det inte... kanske var saknaden av FTP ?

Så mina frågor är

1. Vilken FTP server skall man använda sig utav...

2. Vilka motsvarigheter finns det till frontpage... eller är det den bästa.

3. Så man behöver ett prog typ frontpage, server typ one.com... och användning av FTP server för att få ha kvar orginalstorleken på bilderna och för att hemsidan skall funka ?.

JB

Citat från: Tomas Fransson skrivet 03 januari 2010, 12:14:23 PM
2. Vilka motsvarigheter finns det till frontpage... eller är det den bästa.

Frontpage har väl aldrig varit ett särskilt lyckat program som dessutom inte finns kvar. Ska man skaffa ett nytt finns det en del att välja på. Själv använder jag iWeb och Smultron för att göra hemsidor, men de fungerar bara på macar. Som det bästa programmet på marknaden räknas nog Adobe Dreamweaver, men det kostar en del (€479 + moms för den svenska versionen). Gratisalternativ finns också, KompoZer, SeaMonkey Composer och Opera Dragonfly är tre som jag inte har testat själv, men hört positiva omdömen om.

/Jonas

D_skalis

Jag har one.com och jag har aldrig fått upp nån ruta om att dom är förstora
När jag lägger upp bilder så klickar jag på bildgalleri sen väljer jag det album jag vill lägga bilden in och sen så laddar jag upp en bild.

Här är en bild jag laddat upp som är ganska stor.
http://blaljus.blaljusbilder.org/#1.11
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Muk

Citat från: Tomas Fransson skrivet 03 januari 2010, 12:14:23 PM
Ni som har hemsidor...

Jag har one.com och när jag ladda upp bilderna så om dom är förstora kommer det upp en ruta där jag får välja storlek på bilden... den största av alternativen är 640x480... men bildens orginalstorlek är större än så... så som jag fattade det efter knaglig skolengelska med livesuporten på eng så ska jag anv FTP server...

Och givetvis så har jag en äldre version av frontpage som en kollega fixade till mig... man kanske ska köpa en nyare online.

I frontpage så tänkte jag bara fixa iordning en infosida med enbart text och när jag skulle publisera så gick det inte... kanske var saknaden av FTP ?

Så mina frågor är

1. Vilken FTP server skall man använda sig utav...

2. Vilka motsvarigheter finns det till frontpage... eller är det den bästa.

3. Så man behöver ett prog typ frontpage, server typ one.com... och användning av FTP server för att få ha kvar orginalstorleken på bilderna och för att hemsidan skall funka ?.


Jag hade det problemet med one.com tidigare, när jag försökte ladda upp bilder via deras uppladdningstjänst. Med ftp kan man skicka upp hela foldrar på en gång, utan några protester. Jag använder FileZilla som ftp och har inte haft några problem med den. Använder man sig av Jalbum kan man använda den som ftp.. om det bara är bildgalleriet som man vill ha upp.

Zella

Jag tackar för svaren och ska testa detta...  :)

Magnus_J

det är väl deras uppladdningstjänst som avses och krånglar.
Jag har WS-FTP och det går att tuta upp vad som helst med.
så kolla efter ett FTP program istället

Zella

Citat från: Magnus_J skrivet 04 januari 2010, 13:54:28 PM
det är väl deras uppladdningstjänst som avses och krånglar.
Jag har WS-FTP och det går att tuta upp vad som helst med.
så kolla efter ett FTP program istället


Ska göra det... men lagringsutrymmet andvänds väll ändå hos one.com... det är väll en sorts connecton mellan ftp och one.com som man sätter upp då.  ???

Muk

Citat från: Tomas Fransson skrivet 04 januari 2010, 23:00:15 PM
Ska göra det... men lagringsutrymmet andvänds väll ändå hos one.com... det är väll en sorts connecton mellan ftp och one.com som man sätter upp då.  ???

ftp programmet är bara ett sätt att föra över filerna till one.com från den egna datorn.