Orion II - interiörbilder

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 december 2009, 16:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats W

CitatVagnen gick också på prov i Uppsala mellan perioden 1987-10-19 - 1987-11-02. De hade även BL 703 på prov före BL 704.

/Janne

Då måste det vara efter Uppsalaprovet som vi fick låna den i Stockholm. Minns att Boråsföraren kom därifrån och skulle fortsätta hem till Borås senare samma dag.

yngrot

Förarkåren ville ju ha Neoplan men tyvärr blve dte inte så.  704-711 var diesel 712 första med bensin...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 18:33:50 PM
Förarkåren ville ju ha Neoplan men tyvärr blve dte inte så.  704-711 var diesel 712 första med bensin...

Resenärerna föredrog Ontario och det var väl det som fällde avgörandet. För övrigt var valet för förarna som att välja mellan pest och kolera. Jag tror dock att de allra flesta var glada åt att slippa de tidigare Neoplan Unibus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja Unibusen var ju verkligen mkt värre än Ontario... Nu fick vi ju autlåda vilket vi inte hade förut och en buss som hade bättre värme oxå...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 december 2009, 19:10:05 PM
Ja Unibusen var ju verkligen mkt värre än Ontario... Nu fick vi ju autlåda vilket vi inte hade förut och en buss som hade bättre värme oxå...

Dessutom var Unibusen så svag att den inte alltid tog sig runt ett gathörn på 2-an utan föraren måste mitt i korsningen växla ned till 1-an. Att börja på ettan hade blivit en enorm övervarvning med stor risk för skador.
Servicelinjerna gick redan på Unibus-tiden en kort bit på motorvägen. Jag åkte där med en förare som skulle visa hur mycket man kunde få upp bussen i. Det lät och kändes som om bussen gick i 120 men hastighetsmätaren visade på 60.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja motorväg med de bussarna var ju ett stort skämt . nästan trafikfarligt så sakta som de gick.. Det var även lätt att de slog i underredet när man körde runt nere på centralplan och även andra ställen. Bästa sättet att undvika var att inte sänka bussen vid hpl för oftast orka de inte komma upp i rätt körläge..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Viking

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2009, 16:04:41 PM







Sofforna ser ju väldigt ålderdomliga ut, påminner starkt om de som sitter/satt i Routemaster tycker jag.

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 december 2009, 16:04:41 PM




Citat från: Viking skrivet 28 januari 2010, 10:47:44 AM
Sofforna ser ju väldigt ålderdomliga ut, påminner starkt om de som sitter/satt i Routemaster tycker jag.

Jag håller med om att sofforna ser väldigt ålderdomliga ut. I Sverige hade man vant sig vid Vogelsitze eller liknande. Serieleveranser av den här busstypen hade dessutom inte de här sofforna utan stolar av vanliga typer som brukade finnas i stadsbussar i Sverige

Jag undrar om detta är originalstolar för Orion/Ontario? Kanske alla Orion II/Ontario II för deras hemmamarknad brukade ha just den här inredningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Förmodligen är detta standard inredning på den första bussen vi fick...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina