Tfn.nr till hittegods, kundtjänst mm.

Startat av Karsten, 21 november 2009, 10:28:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 19 november 2009, 22:22:53 PM
Strängt förbjudet är ju relativt för telefonnummer har en tendens att ta sig ut ändå, men att ha hemliga eller skyddade nummer är ett sätt att begränsa spridningen till 'fel' användare. Vad gäller allmänheten så har de normalt sett inget med trafikledningen att göra utan vänder sig istället med fördel till kundtjänster och andra avdelningar som är avsedda att tillhandahålla publik information. Allmänheten behöver alltså inga 0771 nummer eller annat till vare sig driftledning eller trafikledning.

Det är dock ofta så att förarna gärna lämnar ut tillgängliga nummer för att slippa vidare frågor vilket ibland betyder att t.ex. driftavdelningen på ett visst garage kan får hantera kvarglömt hos en helt annan entreprenör, en trafikledning hos entreprenör får frågor om var en annan entreprenörs tur tagit vägen osv.  Alltså, frågorna hamnar då ofta på fel ställe vilket oftast bara ställer till det för alla inblandade parter då det tar tid och även som regel leder till missnöje då svaren uteblir.

Sen handlar det helt enkelt om vilka system man har. Har man en trafikledning som är baserad på mobiltelefoni etc. så finns det rutiner för och har man en baserad på komradio etc. så är den avpassad för det, men det är nog inte många bolag som har både och. Större bolag brukar oftast undvika bärbara mobiler då det blir svårt att överblicka om man ska ha sådär 2-3000 nallar utlämnade, men det kanske inte är så många på det där järnvägsföretaget? Något lättare då med fast monterade mobiler, men då kan man lika gärna ha radio istället.


En liten fråga: Om jag glömmer något på en buss i Täby, hur kommer jag då i kontakt med trafikutövaren? Får jag ett telefonnummer till Täbygaraget av någon förare eller tvingas jag omvägen via SL kundtjänst? Finns det öht någon kundtjänstverksamhet på garagen, så jag t.ex. kan hämta min bortglömda halsduk innan den skickas till SL hittegods?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 21 november 2009, 10:28:33 AM
En liten fråga: Om jag glömmer något på en buss i Täby, hur kommer jag då i kontakt med trafikutövaren? Får jag ett telefonnummer till Täbygaraget av någon förare eller tvingas jag omvägen via SL kundtjänst? Finns det öht någon kundtjänstverksamhet på garagen, så jag t.ex. kan hämta min bortglömda halsduk innan den skickas till SL hittegods?

Alla de gånger min morsa har glömt busskortet på bussen har hon antingen blivit hänvisad till Hornsberg (än så länge har hon inte lyckats tappa kortet på RB) eller så fick hon numret till driften i Hornsberg som hon ringde upp. Och av alla gånger blev vi ganska trevligt bemött. Men i och för sig, busskortet kan anses ha någolunda mer i värde än en halsduk...

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 21 november 2009, 10:36:24 AM
Alla de gånger min morsa har glömt busskortet på bussen har hon antingen blivit hänvisad till Hornsberg (än så länge har hon inte lyckats tappa kortet på RB) eller så fick hon numret till driften i Hornsberg som hon ringde upp. Och av alla gånger blev vi ganska trevligt bemött. Men i och för sig, busskortet kan anses ha någolunda mer i värde än en halsduk...

Jag tvivlar inte på att man blir trevligt bemött, det blir man alldeles säkert. Det jag var intresserad av var kontaktvägen. Glömmer du (eller din mor) något på RB ringer ni vår kundtelefon 686 30 80, något motsvarande borde väl finnas för varje bussgarage?

Yujin Zhang

CitatGlömmer du (eller din mor) något på RB ringer ni vår kundtelefon 686 30 80, något motsvarande borde väl finnas för varje bussgarage?

Är du säker på det? Baserat på vad jag har läst de senaste åren här på snacket så finns det bara ett nummer man som kund får veta och det är 08-6001000. Andra nummer/kontaktvägar (ok, bortser mailet) finns icke.

(När vi ändå är inne på det här med bortglömda saker så kan jag dra en annan anekdot. När man var en 11 eller 12-åring tappade man bort SL kortet, enda gången än så länge. Det här var innan jag visste skillnad mellan t.ex. Busslink och SL, så man ringde direkt till SL. Personen som svarade sa att de har inte fått något men har du skrivit namnet på baksidan så lär du få ett brev från SL inom en vecka om de har hittat kortet. Och brevet fick jag efter drygt en vecka, men innehållet var inte precis som väntat. På brevet stod det att SL har kortet på deras förvar, vill du få tillbaka kortet måste du däremot betala halva kortets värde, vilket var runt 250kr vill jag minnas. Betänk att detta hände början av december, så Terminskortet gällde bara yttligare 2 veckor, så det var verkligen inte vits att betala 250kr för de 2 veckor. Undrar om det är så fortfarande, så fort kortet kommer till SL förvar s.a.s.)

Nico


Ovanstående trådar har brutits loss från ursprungstråden då de behandlar en helt annan företeelse.

Ursprungstråden återfinns här: Kommunikationsradion
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

#5

Citat från: Karsten skrivet 21 november 2009, 10:28:33 AMEn liten fråga: Om jag glömmer något på en buss i Täby, hur kommer jag då i kontakt med trafikutövaren? Får jag ett telefonnummer till Täbygaraget av någon förare eller tvingas jag omvägen via SL kundtjänst? Finns det öht någon kundtjänstverksamhet på garagen, så jag t.ex. kan hämta min bortglömda halsduk innan den skickas till SL hittegods?

Citat från: Karsten skrivet 21 november 2009, 10:52:44 AMDet jag var intresserad av var kontaktvägen. Glömmer du (eller din mor) något på RB ringer ni vår kundtelefon 686 30 80, något motsvarande borde väl finnas för varje bussgarage?

Nu kan inte jag svara för de andra garagen utan enbart utifrån mina egna erfarenheter på Råsta och där finns ingen 'kundtelefon'. Jag föreställer mig även att procedurerna är ganska likartade på de flesta garage i SL-land, helt oavsett vem som är entreprenör. Samma sak torde gälla även för Västrafik m.fl. större områden.

Då resenären är kund hos SL och inte hos trafikutövaren (som levererar trafik till SL) så är det till de senare man ska vända sig till. De enskilda garagen har i de flesta förekommande fall ingen kundtjänst eller så även om drifterna givetvis självklart försöker att ställa upp så gott det går om någon blivit felaktigt hänvisad. Drifterna har inte heller bemanning för detta och hittegods brukar normalt sett inte bli liggande länge utan skickas iväg allteftersom.

Man bör nog i övrigt hellre jämföra RB med t.ex. Saltsjöbanan, Lidingöbanan eller möjligen med T-banan... och de enheterna verkar strikt hänvisa till SL Kundtjänst. För RB:s del så handlar det sedan om relativt få centrala faciliteter medan det för bussarna är ganska många lokala som är utspridda lite här och var. Då de flesta alltså ändå inte har någon koll på vem de åkt med (annat än SL) så blir det snarare en omväg om man ska börja jaga borttappade saker via garagen.

Då det även händer att flera garage delar på en linje osv. samt att drifterna inte är anpassade för resenärsfrågor så finns det även en risk för att folk blir hänvisade hit och dit och frågan är om det skulle vara bättre? Själv gissar jag mera på att folk bara skulle bli förbannade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Vi hänvisar till Upplysningen (eftersom det är dit alla saker kommer till slut, förutom värdesaker som lämnas till polisen). Ibland händer det att någon ringer till TL (finns ett öppet nummer, som sagt) och då blir grejjen efterlyst. Men den får nog hämtas på Upplysningen ändå tror jag...?

Ersa

Citat från: Nico skrivet 21 november 2009, 14:28:54 PM
Då det även händer att flera garage delar på en linje osv. samt att drifterna inte är anpassade för resenärsfrågor så finns det även en risk för att folk blir hänvisade hit och dit och frågan är om det skulle vara bättre? Själv gissar jag mera på att folk bara skulle bli förbannade.

Norrtäljebussar går ju på Täbylinjer som 604, 611 osv, medan Täbybussar körs på 626, 625, 639 osv, så det kan bli riktigt rörigt, ja. Vill man röra till det ännu mera kan man som planerare säkerligen blanda ihop lite Täby och Råsta också. ;)
Jag fick en gång en fråga från en dam var hennes kvarglömda handskar kunde vara någonstans. Det var på Rimbo station hon frågade sedan hon klivit av den 639:a jag körde från Stockholm. Hon hade glömt dem på en buss som hon steg av vid Danderyds sjukhus men vilket linjenummer den hade, eller om den var röd eller blå... det mindes hon inte. Så det passade alldeles utmärkt att SL bara har ett enda telefonnummer till hittegodset.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2009, 01:50:48 AMVill man röra till det ännu mera kan man som planerare säkerligen blanda ihop lite Täby och Råsta också. ;)

Vill?! Med tanke på att Råsta kör avgångar på 178, 602H, 602V, 603, 607, 611 och 613 samtidigt som Täby väl har kvar något på 157 och 509 så finns det redan viss risk för sammanblandad rörning på den kanten!   ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 21 november 2009, 10:28:33 AM
En liten fråga: Om jag glömmer något på en buss i Täby, hur kommer jag då i kontakt med trafikutövaren? Får jag ett telefonnummer till Täbygaraget av någon förare eller tvingas jag omvägen via SL kundtjänst? Finns det öht någon kundtjänstverksamhet på garagen, så jag t.ex. kan hämta min bortglömda halsduk innan den skickas till SL hittegods?
När det gäller Nacka/Värmdö så har vi en "hittegodsavdelning" som man kan ringa till under några få timmar på dagen, den har tfn 08-55661907, kvarglömt ligger kvar en tid innan godset går in till SL:s hittegods.