Huvudmeny

Svininfluensa.

Startat av Möllers, 12 november 2009, 18:38:36 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2009, 09:28:40 AM
Jag ligger inte i nån riskgrupp 53 år ung.. :)  gillar inte sprutor eller läkare heller för den delen .. förr brukade jag ta vaccin mot influensa men denna gång tror jag att jag låter bli.. känns väl lite som att det över drivs en del. Med tanke på hur farligt det är att vara ute i trafiken så borde ju det förbjudas med all biltrafik för där dör verkligen många ...
****
Lite märklig, att ställa saker mot varandra på det sättet. Det innebär, att endast det farligaste, med störst risker, är något att bry sig om. Allt annat kan man strunta i, för det eller det, är farligare.

En sror risk med svininfluensan, är att väldigt många insjuknar samtidigt. Det kan få samhället att tillfälligt "gå på knä". Resurserna inom sjukvården och andra viktiga funktioner nedsätts på ett - i värsta fall - samhällsfarligt sätt. Också något att tänka på.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 14 november 2009, 10:49:59 AM
****
En sror risk med svininfluensan, är att väldigt många insjuknar samtidigt. Det kan få samhället att tillfälligt "gå på knä". Resurserna inom sjukvården och andra viktiga funktioner nedsätts på ett - i värsta fall - samhällsfarligt sätt. Också något att tänka på.

HJP


Under asiaten 1957 stördes många viktiga samhällsfunktioner. Bland annat tvingades såväl Stockholms Spårvägar som SJ till att ställa in många avgångar på grund av personalbrist. Detta var vid en tid då man hade en mycket hög personalreserv. I dag är det ju inte så, varför ett kraftigt insjuknande vid motsvarande grupper i dag kommer att slå betydligt hårdare.
Under spanska sjukan 1918-1919 bröt till och med sjukvården samman på grund av att många anställda, inte minst läkare, blev sjuka. Det var mycket därför som så många dag i den sjukdomen. En annan orsak var att befolkningen var försvagad efter första världskriget. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog över hela världen. Spanska sjukan är samma typ av virus som svininfluensan och den kom tillbaka i flera omgångar, som drabbade fler människor för varje gång. Nu kommer naturligtvis inte svininfluensan att drabba på långa vägar lika hårt, mycket tack vare just vaccineringarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2009, 11:11:20 AM
Under asiaten 1957 stördes många viktiga samhällsfunktioner. Bland annat tvingades såväl Stockholms Spårvägar som SJ till att ställa in många avgångar på grund av personalbrist. Detta var vid en tid då man hade en mycket hög personalreserv. I dag är det ju inte så, varför ett kraftigt insjuknande vid motsvarande grupper i dag kommer att slå betydligt hårdare.
Under spanska sjukan 1918-1919 bröt till och med sjukvården samman på grund av att många anställda, inte minst läkare, blev sjuka. Det var mycket därför som så många dag i den sjukdomen. En annan orsak var att befolkningen var försvagad efter första världskriget. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog över hela världen. Spanska sjukan är samma typ av virus som svininfluensan och den kom tillbaka i flera omgångar, som drabbade fler människor för varje gång. Nu kommer naturligtvis inte svininfluensan att drabba på långa vägar lika hårt, mycket tack vare just vaccineringarna.
****
Det var ungefär så jag menade. Men det förutsätter att man inte gör dåliga jämförelser, utan faktiskt vaccinerar sig. Jag tror att de flesta som kan, kommer att ta sitt förnuft till fånga, och ta den nästan omärkliga sprutan. Till skydd för sig själv och andra.

HJP

Simon Bertilsson

Jag hörde på Ekot att ryssarna i Sibirien har förlängt skolloven och ställt in sport- och kulturarrangemang tills den "riktiga" vintern kommer med 40 minusgrader. Nu är det bara futtiga 30 minusgrader och då vågar sig folk fortfarande ut....  :P

Hans Fredriksson

Nja, Det där om spansk sjukan är fortfarande ett vetenskapligt mysterium.
Det var just de unga och starka som klarade sjukdomen sämst. De gamla och svaga klarade sig bäst. Finns teorier om att de med starkt immunförsvar dog just pga av av immunförsvaret reagerade för starkt och bröt ned egna kroppen.
Viruset var elakt då baktriell infektion gick lång ner i lungorna. Och det skulle dröja tio år till innan Fleming upptäcke antibiotikan.

Det räknas med att i vanligt influensa dör det ca 3000-4000 om året i Sverige och 36.000 i USA. Svininfluensans offer i Sverige kan än så länge räknas på ena handens fingrar.

Samtidigt har vi just nu i Sverige svininfluensa och vanlig influensa och verkar som den vanliga influensan för tillfället däckar fler svenskar och kanske orsakar fler dödsfall. Men det tycker media och läsare inte är spännande så föjetongen om svininfluensan fortsätter.

Ingen här som är rädd för den vanliga influensan. Det finns vaccin för den också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 november 2009, 15:42:29 PM
Nja, Det där om spansk sjukan är fortfarande ett vetenskapligt mysterium.
Det var just de unga och starka som klarade sjukdomen sämst. De gamla och svaga klarade sig bäst. Finns teorier om att de med starkt immunförsvar dog just pga av av immunförsvaret reagerade för starkt och bröt ned egna kroppen.
Viruset var elakt då baktriell infektion gick lång ner i lungorna. Och det skulle dröja tio år till innan Fleming upptäcke antibiotikan.

De som lägger fram de här teorierna har förträngt en viktig sak: Europas befolkning var mycket hårt drabbad av första världskriget och det fanns knappast några unga och starka. Svält var vanligt. Att de gamla klarade sig bättre kan lika väl bero på att de inte utsattes lika hårt för smittan. Det var ju fortfarande ett agrarsamhälle där de flesta gamla inte träffade så mycket folk.
Den uppgivna dödssiffran spänner över ett stort intervall men den är ändå mycket osäker.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Sjukdomen Spanska sjukan upptäcktes inte i Europa som man kan tro av sjukdomsnamnet utan i USA.
I och med att sjukdomen upptäckes på militära förläggningar i USA klassades det som krigshemlighet.

Från Wikipedia:
Forskning har visat att spanska sjukan gav upphov till en överreaktion hos immunförsvaret. Influensan aktiverade gener som är kopplade till apoptos (programmerad celldöd), vilket i vanliga fall är ett effektivt försvar för att upphäva infektioner. I detta fall fortsatte ofta celldöden tills alltför många celler dött och den insjuknade avled. Detta kan förklara att man observerat att det var främst friska människor som blev hårdast drabbade, och inte gamla och småbarn, eftersom i detta fall ett starkt immunförsvar ledde till en kraftigare överreaktion, vilket i sin tur ledde till döden.

Mer finns att läsa i Läkartidningen.


Kenny S Ericson

#67
Citat från: yngrot skrivet 14 november 2009, 09:28:40 AM
Jag ligger inte i nån riskgrupp 53 år ung.. :)  gillar inte sprutor eller läkare heller för den delen .. förr brukade jag ta vaccin mot influensa men denna gång tror jag att jag låter bli.. känns väl lite som att det över drivs en del. Med tanke på hur farligt det är att vara ute i trafiken så borde ju det förbjudas med all biltrafik för där dör verkligen många ...
Det finns vissa sjukdomar som gör att man inte bör ta vaccinet men jag vet inte om läkar och sprutfobier räknas till dessa sjukdomar  ::)

lil-sis

Tycker det är otroligt/underligt att så många missat varför man ska vaccinera sig.

Det är inte för att den skulle vara farligare än vanlig influensa. Då skulle ju den vaccinationen också vara gratis.

Utan för att så många saknar ett grundskydd och således riskerar att bli sjuka samtidigt så det blir stora samhällsekonomiska förluster.

Solidaritet alltså.

Har varit vaccinerad i över tre veckor nu och lever fortfarande :p

Myra Andersson

Citat från: Dson skrivet 13 november 2009, 19:02:35 PM
Vad bra, då ska du få all information du behöver här: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832sv.pdf
Sen kan du ju ta vaccinet, för nu vet du ju exakt vad det innehållet? :) Informationen finns på sida 38.

För övrigt tycker jag att alla bör läsa denna artikel, http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2837113.svd
Den är lång, jag vet, men den är väldigt väl värd att läsa...


Kanonbra info! Tack!