Huvudmeny

Svininfluensa.

Startat av Möllers, 12 november 2009, 18:38:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

För min del blir det fredag om en vecka genom skolan.

För bara en vecka sedan var ungefär 30%-40% av lärare i min skola sjuka för de blev smittat under en resa till Skottland under höstlovet, vilket ledde till mååånga hålltimmar under dagarna. :P

Nico


Har ännu inte hunnit få vaccinationen, men tydligen ska det vara på G genom företagshälsovården. Självklart kommer jag att ta den även om inte jag heller är förtjust i sprutor. Gör det dock främst för attjag därigenom kanske ka bidra till att minska effekterna av en eventuell smittspridning och därigenom kan visa omtanke mot mina medmänniskor. Givetvis hoppas dock även om jag på att slippa bli sjuk vilket jag inte heller så lätt brukar bli, men i fall som detta är i alla fall min personliga inställning att varför chansa? Lever man i ett så pass urbaniserat samhälle som vårt så har vi även ett ansvar mot varandra.

Får i övrigt mest intrycket att ni som inte vill/kommer vaccinera er är ute efter en hållbar ursäkt för att slippa, men inget av det jag läst hitintills köper jag. Den enda, som jag ser det, godtagbara ursäkten till att slippa är om man är allergisk mot denna typ av vaccin eller motsvarande. Att vara spruträdd etc. är säkert ett problem, men väger man det mot vars och ens samhällsansvar så är det inte så mycket att snacka om!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

truckdriver

Citat från: Nico skrivet 13 november 2009, 18:46:06 PM


Får i övrigt mest intrycket att ni som inte vill/kommer vaccinera er är ute efter en hållbar ursäkt för att slippa, men inget av det jag läst hitintills köper jag. Den enda, som jag ser det, godtagbara ursäkten till att slippa är om man är allergisk mot denna typ av vaccin eller motsvarande. Att vara spruträdd etc. är säkert ett problem, men väger man det mot vars och ens samhällsansvar så är det inte så mycket att snacka om!




Vill man inte så ska man inte heller tvingas att ta något vaccin. Det är vad jag vet Frivilligt!

Kommer jag ta den, Nej! Jag utsätter inte mig för något som jag inte vet exakt vad det innehåller.

Dson

Ptja, en del är enormt spruträdda, så det kan jag förstå väldigt väl. En av mina styvbröder fick sövas inför en vaccinering för ett antal år sedan - han var helt enkelt så j***a rädd.

Jag är för övrigt vaccinerad nu, till stor del av solidaritet mot samhället men också för att en ev. andra våg kan ta kål på betydligt fler än vad den gjort hittils...

Dson

Citat från: truckdriver skrivet 13 november 2009, 18:52:21 PM


Vill man inte så ska man inte heller tvingas att ta något vaccin. Det är vad jag vet Frivilligt!

Kommer jag ta den, Nej! Jag utsätter inte mig för något som jag inte vet exakt vad det innehåller.

Vad bra, då ska du få all information du behöver här: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832sv.pdf
Sen kan du ju ta vaccinet, för nu vet du ju exakt vad det innehållet? :) Informationen finns på sida 38.

För övrigt tycker jag att alla bör läsa denna artikel, http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2837113.svd
Den är lång, jag vet, men den är väldigt väl värd att läsa...


Ingwar Åfeldt

Citat från: truckdriver skrivet 13 november 2009, 18:52:21 PM


Vill man inte så ska man inte heller tvingas att ta något vaccin. Det är vad jag vet Frivilligt!

Kommer jag ta den, Nej! Jag utsätter inte mig för något som jag inte vet exakt vad det innehåller.


Jag utgår från att du då vet exakt vad den mat du äter innehåller. Vilka kemikalier som bonden använt vid ogräsbekämpning , gödning och annat.

truckdriver

Citat från: Dson skrivet 13 november 2009, 19:02:35 PM
Vad bra, då ska du få all information du behöver här: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832sv.pdf
Sen kan du ju ta vaccinet, för nu vet du ju exakt vad det innehållet? :) Informationen finns på sida 38.

För övrigt tycker jag att alla bör läsa denna artikel, http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2837113.svd
Den är lång, jag vet, men den är väldigt väl värd att läsa...








Jaha? Och vad är det som säger att Detta är det Samma som i sprutorna?
Jag är Inte övertygad och kommer ej att bli övertalad för den delen.


Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 november 2009, 19:08:11 PM
Jag utgår från att du då vet exakt vad den mat du äter innehåller. Vilka kemikalier som bonden använt vid ogräsbekämpning , gödning och annat.



Är det inte du som är amerikan? Landet där Hysterin är som störst och medborgarna sväljer allt politikerna säger?

Peter Rost

Känslan att få vaccin som trots allt innehåller spår av kvicksilver, ett ämne som förövrigt är förbjudet i landet sedan första juni i år, att få det intravenöst känns inte helt bra! Visst, kan man tycka att det är en samhälleligt plikt att ta vaccinet, men man vet  för lite om framtida eventuella biverkningar.

/Peter

Jona

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2009, 19:44:25 PM
Känslan att få vaccin som trots allt innehåller spår av kvicksilver, ett ämne som förövrigt är förbjudet i landet sedan första juni i år, att få det intravenöst känns inte helt bra! Visst, kan man tycka att det är en samhälleligt plikt att ta vaccinet, men man vet  för lite om framtida eventuella biverkningar.

/Peter

Så är min tanke också, sedan har jag sedan tidigare erfarenhet av att antingen fungerar inte medicinen på mig, inte alls, eller så blir jag sjuk av den, och jag vet inte om jag vågar chansa....

Kanske man bör göra det, alltså ta en för teamet, men jag är orolig för biverkningar och om jag blir dålig eller inte av den...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ingwar Åfeldt

Citat från: truckdriver skrivet 13 november 2009, 19:08:49 PM


Är det inte du som är amerikan? Landet där Hysterin är som störst och medborgarna sväljer allt politikerna säger?

Vilken hysteri? Du har i alla fall väldigt bestämda åsikter om sådant du uppenbarligen inte vet något om.

JB

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2009, 19:44:25 PM
Känslan att få vaccin som trots allt innehåller spår av kvicksilver, ett ämne som förövrigt är förbjudet i landet sedan första juni i år, att få det intravenöst känns inte helt bra! Visst, kan man tycka att det är en samhälleligt plikt att ta vaccinet, men man vet  för lite om framtida eventuella biverkningar.

/Peter

Att vara orolig över att vaccinet innehåller kvicksilver behöver man inte vara. Dels så innehåller inte vaccinet kvicksilver, utan thiomersal. Thiomersal är ett konserveringsmedel, som visserligen har en kvicksilveratom i sig, men att vara orolig över det är som att inte våga äta salt för att det innehåller klor. Men ska man se till substansmängd kvicksilver man får i sig av en vaccindos så är den mycket liten jämfört med andra källor, man får i sig fler kvicksilveratomer av att äta en måltid med fisk.

Sen kanske ska nämnas att vaccinet ges intramuskulärt och inte intravenöst. Och det är samma vaccin som använts till den vanliga säsongsinfluensan i många år. Så eventuella biverkningar borde ha visat sig vid det här laget. Det enda som skiljer är att det innehåller annat virus. Men om man reagerar på det avdödade viruset i vaccinet, hur skulle man då reagerat på det "levande" viruset?

/Jonas

Dson

Kom igen, det är en så enormt liten mängd kvicksilver - mindre än det är i andra vaccin för övrigt! Det är kvicksilver i stort sett samtliga vaccin som finns idag och jag tror nog många här blev vaccinerade mot polio, stelkramp och mässling som barn...?

Tror ni på sanningsrörelsen också? Förnekar ni förintelsen?

Kort sagt. Vaccinet dör ingen av. Svininfluensan dör massor av människor i. Och värre kommer det bli, tro mig.
Det är ett flertal helt friska, unga människor som INTE tillhör någon riskgrupp som ligger svårt sjuka på sjukhus i respirator. Flera annars friska har också dött.
Vaccinet dör man inte av - det gör man av svininfluensan...

Peter Rost

Citat från: Dson skrivet 13 november 2009, 20:06:10 PM
Kom igen, det är en så enormt liten mängd kvicksilver - mindre än det är i andra vaccin för övrigt! Det är kvicksilver i stort sett samtliga vaccin som finns idag och jag tror nog många här blev vaccinerade mot polio, stelkramp och mässling som barn...?

Tror ni på sanningsrörelsen också? Förnekar ni förintelsen?

Kort sagt. Vaccinet dör ingen av. Svininfluensan dör massor av människor i. Och värre kommer det bli, tro mig.
Det är ett flertal helt friska, unga människor som INTE tillhör någon riskgrupp som ligger svårt sjuka på sjukhus i respirator. Flera annars friska har också dött.
Vaccinet dör man inte av - det gör man av svininfluensan...

Folk kommer sannolikt att dö av svinifluensan, men jag tycker nog att medierna "målar fan på väggen" med  krigsrubriker kring detta. Jag tror åndå att de allra flesta kommer lindrigt undan.


/Peter  PS Förnekar jag förintelsen? Nej! ;)

Dson

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2009, 20:53:34 PM
Folk kommer sannolikt att dö av svinifluensan, men jag tycker nog att medierna "målar fan på väggen" med  krigsrubriker kring detta. Jag tror åndå att de allra flesta kommer lindrigt undan.


/Peter  PS Förnekar jag förintelsen? Nej! ;)
Visst, Aftonbladet skriver sällan direkt vettiga rubriker. Men, sen när började de göra det? De har, enligt mig, aldrig gjort det.

Men faktum kvarstår, det finns folk - även till synes friska och unga människor - som dör i svininfluensan.
Och även om den inte är så farlig nu - så kan en andra våg komma att bli långt mycket värre än vad den är just nu.

Hans Fredriksson

Citat från: Dson skrivet 13 november 2009, 21:15:26 PM
Visst, Aftonbladet skriver sällan direkt vettiga rubriker. Men, sen när började de göra det? De har, enligt mig, aldrig gjort det.

Men faktum kvarstår, det finns folk - även till synes friska och unga människor - som dör i svininfluensan.
Och även om den inte är så farlig nu - så kan en andra våg komma att bli långt mycket värre än vad den är just nu.

Men det ju andra vågen som drabbar oss nu med ett muteras virus som visar sig vara svagare.
Är det din bedömning att massor har dött av svininfluensan?