Swebus Exp efter 27/8

Startat av Christer K, 17 augusti 2007, 21:37:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Vad kommer att hända efter den 27/8 hos Swebus Express, nytt är platsgarantin som bara gäller då man köpt biljetten 24 timmar innan avgång.
Vad blir det mer för nytt?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mikael Lövgren

Dels kommer Lågprisdagarna tillbaka. 25% billigare Måndag-Torsdag.
Sen kommer det inte att vara tillåtet att ta med pälsdjur på bussen (hundar, katter) dock är arbetande hundar tillåtet, tex ledarhundar.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Bussmicke

Citat från: Christer K skrivet 17 augusti 2007, 21:37:13 PM
Vad kommer att hända efter den 27/8 hos Swebus Express, nytt är platsgarantin som bara gäller då man köpt biljetten 24 timmar innan avgång.
Vad blir det mer för nytt?
/ Christer K

Är väl bara för att slippa behöva beställa en massa extrabussar till sista minutenresenärerna..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 17 augusti 2007, 23:30:24 PM
Är väl bara för att slippa behöva beställa en massa extrabussar till sista minutenresenärerna..

Givetvis. Och i dag behövs det ju inte. Platsgarantin infördes som alternativ till ett bokningssystem. Ett sådant kostar pengar och man bedömde att det var billigare att "köra fram en ny buss" än att införa ett sådant. Nu har man ju sedan ett par år ett bokningssystem och således finns det inte något behov längre av platsgarantin. Lite tråkigt naturligtvis för den har varit ett bra marknadsföringsargument för Swebus och dessutom gett många mindre bussägare extrainkomster. Men kanske också har förstört deras familjeliv.
De som drabbas värst är pendlarna på de linjer där länstrafikens periodkort gäller, t ex Borås-Jönköping, eller åker på Swebus värdekort. Vad jag vet kan dessa inte förhandsboka. Även om det nu skulle gå så är det ju svårt att bestämma hemresan 24 timmar dagen före. Och dessutom en hel del besvär.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Lövgren

Innan årsskiftet kommer värdekorten oxå att försvinna.
tanken är ist att man ska ha pengarna på et "swebus express konto"
och därigenom få resor i samma prisklass som med värdekorten.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2007, 09:16:13 AM
värst är pendlarna på de linjer där länstrafikens periodkort gäller, t ex Borås-Jönköping, eller åker på Swebus värdekort.

Kan bli så att föraren, när man står vid järnvägsstationen i Borås, måste ringa upptrafikledningen och fråga om det går bra att sälja kontantbiljett Borås-Jönköping. Vill det sig illa kan svaret bli att det går bra att endast sälja till Ulricehamn då det finns påstigande med förhandsbokade biljetter  i Ulricehamn som kommer att fylla bussen.

Lite synd är det att lämnar denna Swebus Express udda nisch med platsgaranti till ej förhandsbokade resenärer. Det är väl denna nisch som gjort att Swebus E har blivit stora men som nu bara kostar pengar... mycket pengar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 19 augusti 2007, 15:59:22 PM
Kan bli så att föraren, när man står vid järnvägsstationen i Borås, måste ringa upptrafikledningen och fråga om det går bra att sälja kontantbiljett Borås-Jönköping. Vill det sig illa kan svaret bli att det går bra att endast sälja till Ulricehamn då det finns påstigande med förhandsbokade biljetter  i Ulricehamn som kommer att fylla bussen.

Lite synd är det att lämnar denna Swebus Express udda nisch med platsgaranti till ej förhandsbokade resenärer. Det är väl denna nisch som gjort att Swebus E har blivit stora men som nu bara kostar pengar... mycket pengar.

Det är väl inte bara Ulricehamn utan det kan också bli Jönköping, Linköping etc som är dimensionerande.  Man kan ju inte sälja en biljett vid avgång Borås-Stockholm om bussen är fullbokad från Linköping. Men föraren får väl listor med sig som talar om hur mycket som är bokat och varifrån.
Visst är det detta med platsgarantin som gjort att Swebus Express har stuckit ut. Nu är det ju samma sak som för alla som kör expressbussar. Normalt gäller förhandsbokning men finns plats över får man åka med. Det har varit ett bra försäljningsargument för Swebus Express, och jag har hört många välja bort tåget på grund av Swebus Express platsgaranti. Att denna sedan har fungerat mycket dåligt i vissa fall har folk tydligen tagit med jämnmod. Jag har till exempel flera gånger sett i Borås att ett gäng resande lämnats kvar och har blivit omhändertagna av en buss eller taxi uppemot en timme senare. Undantagen i platsgarantin har med åren också blivit allt fler.
Men att döma av debatterna i Postvagnen finns det till och med kunniga skribenter som på fullt allvar trott att Swebus Express slår med sitt trollspö och helt plötsligt står 10 extrabussar på plats i Uppsala om tågtrafiken lägger av. Platsgarantin gäller inte - och har aldrig gällt - vid plötsliga händelser som inte kunnat förutses.
Men en sak skall man heller inte glömma bort: många resenärer har inte vågat välja Swebus Express under tiden de inte hade platsbokning. Platsgaranti i all ära men det var något man inte riktigt vågade lite på. Med viss grund.
Och bokar man bara 24 timmar innan avgång tycks man även fortsättningsvis bli garanterad plats. Det är ju inte illa det.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)