Veolias etablering i 7-härad

Startat av Croonhielm, 21 oktober 2009, 22:18:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 oktober 2009, 22:45:21 PM
Är övertygad att det blir stenhård konkurens om jobben ... Vårgårda-Kjellgrens någon mer som kör som underentrepenör åt Borås Lokaltrafik? .. Dessa omlopp verkar vara bortglömda .. ...


Knappast att Veolia har "glömt" bort dessa omlopp. Jag har väldigt svårt att tro att inte kontakter redan är tagna med exempelvis Kjellgrens för att antingen hyra uppställningsplatser eller rent av att Kjellgrens ska köra 7-8 bussar från Tranemo. Att tro att endast nuvarande entreprenör har koll på sådant är direkt naivt. Veolia (och för övrigt alla andra som lade anbud på trafiken i Sjuhärad) har säkert redan kollat upp dessa saker under själva anbudsräknandet.

Det är nog snarare så att BL inte haft koll på läget och därmed rättmätigt förlorat trafiken.....

Dock är det nog så att Veolia är nervösa för uppställningen av bussar i Borås, då deras anbud byggde på att hyra in sig hos BL och BL verkar inte vilja släppa in Veolia i sin depå. Och i Borås är nog numera inte helt lätt att hitta mark för att ställa upp större mängder med bussar.

Bernt Talbrant

Citat från: julle skrivet 25 oktober 2009, 12:08:30 PM
Knappast att Veolia har "glömt" bort dessa omlopp. Jag har väldigt svårt att tro att inte kontakter redan är tagna med exempelvis Kjellgrens för att antingen hyra uppställningsplatser eller rent av att Kjellgrens ska köra 7-8 bussar från Tranemo. Att tro att endast nuvarande entreprenör har koll på sådant är direkt naivt. Veolia (och för övrigt alla andra som lade anbud på trafiken i Sjuhärad) har säkert redan kollat upp dessa saker under själva anbudsräknandet.

Det är nog snarare så att BL inte haft koll på läget och därmed rättmätigt förlorat trafiken.....

Dock är det nog så att Veolia är nervösa för uppställningen av bussar i Borås, då deras anbud byggde på att hyra in sig hos BL och BL verkar inte vilja släppa in Veolia i sin depå. Och i Borås är nog numera inte helt lätt att hitta mark för att ställa upp större mängder med bussar.

Jag vill minnas att det nämnts tidigare att om resp bolag avser anlita underentreprenörer så skulle det anges i anbudet. Har för mig att det sagts att Veolia inte gjort det.

julle

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 oktober 2009, 12:16:28 PM
Jag vill minnas att det nämnts tidigare att om resp bolag avser anlita underentreprenörer så skulle det anges i anbudet. Har för mig att det sagts att Veolia inte gjort det.

Lite tydligare från mig, Veolia har frågat åtminstone en mindre åkare inom Sjuhärad om att köra på underentreprenad!

yngrot

Enligt uppgift i dag är det 300 sökande till ca 130 tjänster...och tydligen många som kör åt B-L i Borås som heller vill köra åt Veolia... den som lever får se vem som får jobb där...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 oktober 2009, 08:19:18 AM
Enligt uppgift i dag är det 300 sökande till ca 130 tjänster...och tydligen många som kör åt B-L i Borås som heller vill köra åt Veolia... den som lever får se vem som får jobb där...

Det är naturligtvis trevligare att köra de lite längre linjerna än att bara harva runt i stan. Det blir också färre sena kvällar och helger om man kör i regiontrafiken. Så det är ju inte så  konstigt att många BL-förare vill börja köra för Veolia i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag kan förstå att många förare känner oro. Det brukar vara så att förändringar på en arbetsplats gör att folk känner oro.
MEN,den oron får inte överbetonas.
Lite: Ny tidtabell för 2010 har andra företag redan fått från VTA. Det är mycket osäkert om Veolia skall ha underentreprenörer. I vilket fall har sådana i vissa fall beslutat att avveckla detta.
Jag har hört att Veolia kommit igång sent med planeringen. Jag kan förstå detta. Det finns ju en upphandling kvar att meddela entreprenör på. En som Veolia redan kör (L100).
Uppenbart är ganska många förare nöjda eftersom de sökt förartjänst hos Veolia. Men som sagt tidigare av politiker. Vet vad vi har men vi vet inte vad vi får.
Som jag påpekat tidigare i annat inlägg. Ibland vet inte bussföretag var bussar skall stå veckan innan trafiken kommer igång. I Borås tycker jag det ser ljust ut. Det kan vara lite svårt att veta hur nära Viskan bussar får stå. Men det finns mark på flera ställen lämpad för bussändamål. Veolia har dessutom mobila ramper precis som Swebus hade.
Naturligtvis finns det problem. Men det finns dessutom möjligheter. Ock köra buss emellan Sandared-Borås kan väl inte vara så svårt antingen det var Alfredssons,SJ`s,Swebus eller BL. Sedan så klart att raster kan man ha både en eller två. Långa eller korta.Börja tidigt och sluta sent. Men om det blir för svårt så brukar det bli protester med fötterna. Ursäkta om jag låter optimistisk.

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2009, 15:48:49 PM
--- Projektledaren känd från Stockholm och Oskarshamn f.ö

Se där, en gammal trafikledarkollega...

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 oktober 2009, 20:10:51 PM
Jag har hört att Veolia kommit igång sent med planeringen. Jag kan förstå detta. Det finns ju en upphandling kvar att meddela entreprenör på. En som Veolia redan kör (L100).

Det är väl en sanning med modifikation att Veolia redan kör linje 100. Den som har entreprenaden är SJ AB, som använder Veolia som underleverantör. Veolia använder sin tur Hallgrens som underleverantör. Så Veolia har knappast något företräde här - vilket de nog skall vara glada för. Västtrafik är inte speciellt nöjda med hur de skött trafiken så här långt även om det minst lika mycket är SJ som har skulden.

Citat från: S Svensson skrivet 26 oktober 2009, 20:10:51 PM
Uppenbart är ganska många förare nöjda eftersom de sökt förartjänst hos Veolia. Men som sagt tidigare av politiker. Vet vad vi har men vi vet inte vad vi får.
Som jag påpekat tidigare i annat inlägg. Ibland vet inte bussföretag var bussar skall stå veckan innan trafiken kommer igång. I Borås tycker jag det ser ljust ut. Det kan vara lite svårt att veta hur nära Viskan bussar får stå. Men det finns mark på flera ställen lämpad för bussändamål. Veolia har dessutom mobila ramper precis som Swebus hade.


Att många förare sökt sig till Veolia beror nog på att det är de mest attraktiva körningarna som hamnar hos dem.
Jag vet inte vad du tänker för på uppställningsplatser utmed Viskan men jag kan inte komma på någon lämplig sådan plats. Viskans stränder ligger ofta på sankmark som inte lämpar sig för uppställning av tunga fordon.
Mobila ramper i all ära men det behövs ju mer för att härbärgera minst ett 40-tal bussar (om vi räknar med att resten placeras ute i regionen). Sådant som verkstad, tvätthall, personallokaler... Och någon färdig plan ledig för bussuppställning finns inte i Borås. Det krävs en hel del grundarbeten för att få till en uppställningsplan. Jag vet inte vilka avtal Veolia har på gång med t ex Borås Bil (Volvo-säljaren) eller Borås Lokaltrafik men om de skall börja hitta plats från scratch nu så lär det bli problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Säljs det bussar utan serviceavtal i dag ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 oktober 2009, 22:11:05 PM
Säljs det bussar utan serviceavtal i dag ?

Visst görs det så. Med service menar jag naturligtvis inte bara service med jämna mellanrum ("tusenmilaservice" som man sa förr). Utan även allt annat som hör dit som städning, tankning, tvättning, byte av trasiga backspeglar, lagning av inredningsdetaljer etc etc. Har man avtal med säljaren om allt sådant har man säkert också avtal om uppställning. Annars lär det bli problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det rullar på för Veolia denna helgen har de  intervju med om jag minns rätt ca 140 utvalda...  de visade även den nya förarstolen... Sen får vi väl se om man får jobb där .. Uppställningsplatsen inte helt klart än ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Croonhielm

128 personer intervjuades i går och ytterligare ca 40 idag. Totalt kommer ca  200 av de 300 sökande att intervjas.

På plats på Grand Hotel fanns flera representanter för företaget förutom de som satt och intervjuade. Det handlade om representanter för teknik, facket och företagsledning. Förarstolen som används i de nya bussarna visades upp, men även så presenterades personalpolicyn och andra policys, personalförmåner, utbildningar i företaget och uniformen bland annat.

Jo, de fortsätter göra ett seriöst intryck!

Men någon depå finns inte framme än...

Ulf Rådeström

Citat från: Croonhielm skrivet 01 november 2009, 19:13:33 PM
128 personer intervjuades i går och ytterligare ca 40 idag. Totalt kommer ca  200 av de 300 sökande att intervjas.

På plats på Grand Hotel fanns flera representanter för företaget förutom de som satt och intervjuade. Det handlade om representanter för teknik, facket och företagsledning. Förarstolen som används i de nya bussarna visades upp, men även så presenterades personalpolicyn och andra policys, personalförmåner, utbildningar i företaget och uniformen bland annat.

Jo, de fortsätter göra ett seriöst intryck!

Men någon depå finns inte framme än...

Titta titta...trots dina aversioner i början av tråden mot uppstartandet - så kanske det löser sig till slut iaf precis som jag skrev - tror du inte det?

Övertygad om att man har en depå att ställa bussarna på när det väl börjar närma sig-  tacka nej till anställning kan man ju alltid göra precis som Ödlund skrev i efterhand om depån ligger på "fel" ställe...

Croonhielm

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 november 2009, 17:35:41 PM
Titta titta...trots dina aversioner i början av tråden mot uppstartandet - så kanske det löser sig till slut iaf precis som jag skrev - tror du inte det?

Övertygad om att man har en depå att ställa bussarna på när det väl börjar närma sig-  tacka nej till anställning kan man ju alltid göra precis som Ödlund skrev i efterhand om depån ligger på "fel" ställe...

Jag är fortfarande irriterad på att de där sakerna inte är lösta, men naturligtvis tror jag att det är klart - när de drar i gång...

Aversion är förresten ett ord jag var tvungen att slå upp - men det är faktiskt inte alls så jag känner mig. Tro det eller inte... ;-)

yngrot

Nu börjar det hända saker en kollega åkte med mig i går kväll och Veolia hade ringt till honom så nästa vecka var det dax för läkarundersökning.. Tydligen skall den nya tidtabellen inte börja gälla den 13 december utan först 28 feb. 2010 när Veolia börjar köra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina